Kormányrendelet módosítja január elsejétől a közúti közlekedés szabályairól szóló rendeletet, vagyis a KRESZ-t. A változás mintegy 60 pontot érint. A teljesség igénye nélkül ezekből szemezgettünk néhányat. A jogalkotó célja „a közúti forgalom biztonságának javítása, a közúton közlekedő gyalogosokra, járművezetőkre vonatkozó szabályok megfogalmazásának pontosítása vagy kiegészítése, segítve ezzel az érintettek jogkövető magatartását és az ellenőrzési tevékenységet” – írja az Országos Rendőr-főkapitányság összefoglalója.Gyerekek
Hangsúlyt kapott a gyermekszállítást végző járművek és utasainak védelme. Így például nevesítette a módosítás az úttesten álló, elakadásjelzőjét működtető – „kirakodó” – iskolabuszt, melyet kikerülni, vagy mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal és csökkentett sebességgel szabad. A biztonsági gyermekülés használati kötelezettsége ezentúl kiterjed a „mopedautóban” szállított gyermekekre is. A három évnél fiatalabb gyermek ezentúl is csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve, hevederekkel bekötve szállítható. Parkoló biciklik
A változtatásokban nagy figyelmet kaptak a kerékpárosok: pontosították például a kerékpárút, valamint a gyalog- és kerékpárút fogalmát. Megjelent a kerékpáros nyomvonalat jelző útburkolati jel, amely a biciklisek haladási irányát jelzi, és megszületett a kerékpáros parkolót jelző tábla is. Megalkották továbbá a nyitott kerékpársáv fogalmát: ez egy olyan sáv, amelyen nem csupán biciklisek haladhatnak, más járművek is igénybe vehetik – a kerékpárosok elsőbbsége mellett –, ha az egymással szemben, vagy egy irányban történő elhaladás ezt szükségessé teszi, az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok szerint. A nyitott kerékpársávot a kerékpáros balra bekanyarodás céljából, vagy annak megszűnésekor hagyhatja el. A kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettsége az út jobb széléhez történő húzódás kötelezettségére változik. A bicikliseknek külön jelzőtáblák kihelyezése mellett lehetőség nyílik az egyirányú forgalommal szembeni közlekedésére, valamint az autóbusz forgalmi sávon a kétkerekű motorkerékpárok és a kétkerekű segédmotoros kerékpárok közlekedésére. Autósok figyelmébe: kanyarodáskor a párhuzamos gyalog-és kerékpárúton érkezőknek is elsőbbségük van a kanyarodóval szemben. Vigyázz, kész, dugó!
„Stau!” – azaz vigyázz: feltorlódott forgalom! Ilyen jelzéssel is kiegészült a veszélyt jelző táblák köre. Megjelentek a gyorsforgalmi utakon alkalmazott útirányjelező és útvonal-megerősítő jelzőtáblák képei. A megengedett sebességet meghatározó táblák esetében lehetőség nyílik a jelzőtábla hatályának időjárási körülményekhez, járműtömeghez vagy időszakhoz történő korlátozására. Továbbá új eleme a szabályozásnak a gépkocsikra vonatkozó behajtási tilalom környezetszennyezési jellemzők alapján történő meghatározásának lehetősége, amelyet a közútkezelők jellemzően a védett belterületi övezetekben fognak alkalmazni. A szabálytalanul várakozó, vagy közterületen rendszám nélkül parkoló járművek elszállítására mostantól a közterület-felügyeletek is jogosultak. Nem irányíthat forgalmat a továbbiakban a határőrség, a katasztrófavédelmi hatóság viszont igen. A jelzőőrök mellett már a polgárőrök jelzésére is meg kell állnunk, viszont táblával kötelesek ezt előre jelezni. Az általános sebességhatárok a gépkocsik esetében 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegig egységesek lesznek. És a sokat emlegetett módosítás: a vasúti átjárók megközelítése során az általánosan érvényes és megadott kötelező sebességhatár megszűnik. Ha szükséges, a sebességcsökkentést a közút kezelője jelzőtáblával jelezheti. Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség az átkelőhelyek megközelítésekor a megszokott fokozott körültekintésre. Ha már átkelők: azt is belefoglalták az új szabályozásba, hogy a gyalogátkelőhelyet a gépjárműnek olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy az szükség esetén meg tudjon előtte állni. A traffipax mostantól olyan helyen is végezheti a munkáját, amely egyébként a megállási vagy várakozási tilalom alá esik. A fixen telepített mérőberendezések előjelzésére szolgál az egyébként már sok helyen használt „Vigyázz, traffi!” tábla. A teljes módosítás megtalálható a Magyar Közlöny 2009. évi 185. számában, valamint a legfontosabb változásokról itt is tájékozódhatunk.