Az elektromos tömegközlekedési nagyprojekt első ütemeként az 1-es villamos szakaszának felújításáról szóló szerződést 2009. július 17-én kötötte meg a város a nyertes A-SZ-E Konzorciummal, melynek tagjai A-Híd Építő Zrt., SZEVIÉP Zrt. és az EuroAszfalt Kft. Ekkor igazán jó idő volt, így semmi sem hátráltatta a munkálatok megkezdését. Ennek ellenére az égvilágon nem történt semmi egy kerek hónapon keresztül. A munkálatokra 5,303 milliárd forintot terveztek, végül a kivitelező 4,644 milliárd forintért vállalta el, azaz közel 660 millió forinttal kevesebbért, mint a legalacsonyabb ajánlat. A 2009-es év őszén néhány helyen nagy erőkkel láttak a bontáshoz, máshol épp csak meg-megjelentek a munkások, minden bizonnyal alvállalkozók és azok alvállalkozói, mint ahogy az már kis országunkban lenni szokott. Számos olyan igazán napsütötte munkanap telt el úgy, hogy a teljes vonalon alig 20-30 ember „szorgoskodott”. De a bontás még úgy ahogy haladt, a szegediek morogtak, azután végképp beletörődtek a megváltoztathatatlanba: minden reggel 10-20-30 perccel kell korábban elindulni, hiszen a villamospótló is a terelőútvonalakat használta, melyeket néha rejtélyes módon, külön értesítés nélkül lezártak. Az időjárástól függően sárban tocsogtak, lehetetlen árkokban gödrökben botladoztak. A munkaterületek mellett lakók voltak a legelkeseredettebbek, hiszen nekik az életükbe költöztek be a légkalapács, a markoló és társai.
Azt lehetne hinni, hogy a bontást azonnal az építés követte, de Szegeden ez nem így történt. Az igazán fontos alapozási, betonozási munkákkal bizony megvárták az esős, hideg idő beálltát, eleve eldöntött ténynek látszott, hogy a szerződésben rögzített határidő nem tartható. Ilyenkor pedig bizony kötbért kell fizetni, amit szintén rögzített és maximált is a kontraktus, így minden egyes nap után 10 millió forintot kell fizetnie a kivitelezőnek. Azonban az összes kötbér nem haladhatja meg a szerződéses összeg 20 százalékát, vagyis 929 millió forintot. Ahogy viszont a munkálatok jelenleg állnak, sejthető, hogy – remélhetőleg – nagyrészt behajtja a város ezt az összeget, ha be tudja egyáltalán bárkin is hajtani. Keringenek hírek, mendemondák az építőipari problémákról, körbetartozásokról, fizetőképtelenségekről, sokan a munkák lassúságáért is ezt okolják. Egy biztos azonban, hogy immár másodszor sem sikerült átadni a Boldogasszony sugárutat. Kötbérként – elvileg – a város már 100 millió forintot felszámolt, s most kezdődik az újabb tárgyalás arról, hogy a január 15-i határidőt túllépve mekkora összeget fog Szeged követelni. Reméljük, hogy ez az összeg valóban megérkezik a város kasszájába, természetesen elkülönítve, s ebből tudják majd fedezni, enyhíteni a munkagépek és a nem átgondolt bontások okozta krátereket. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy a villamostenderben csak 3100 négyzetméter aszfaltfelület építése szerepel, ami egyáltalán nem próbálja még csak nyomokban sem lefedni a beruházási területeken teljesen tönkrement utakat. Elég csak a Boldogasszony sugárútra tekinteni, ahol ép réteg szinte már nincs is. De a Kossuth Lajos sugárút sem áll sokkal jobban. A sínek több száz méteren nincsenek lefektetve, van, ahol a még csak földmunkákat végzik. Mintha nem is február 28-ra kellene átadni az új villamospályát. A Rókusi körforgalom pedig maga a rémálom, hiszen egyelőre csak a felsővezeték tartóoszlopai mutatják azt, hogy itt valami készül a sártenger mélyén. Két dolog azonban biztos. Először is az újságíróknak lesz munkájuk a projekt anomáliáinak taglalásával, másodsorban bár az EU-s támogatást biztos nem fogja elveszíteni Szeged, viszont lassan a szegediek vesztik el a türelmüket, főleg most, hogy a lelkes építők a Mars térnek is nekikezdtek. Ez a veszteség pedig akár szavazatok vándorlásában is mérhető, s hogy melyik oldaltól melyik oldalra, ez legyen az idei tavasz titka…
A szerződés szerint a kivitelezőnek a következőket kellene végrehajtania legkésőbb 2010. október 1-ig: Bontás: meglévő 8512 méter pálya- és felsővezeték-bontás, 10 csoportkitérő-bontás, egyéb kapcsolódó bontások. Építés: – Indóház tér térrekonstrukció díszburkolattal, szökőkúttal, – Kossuth-Rókusi csomópontban jelzőlámpás körforgalmi csomópont építése, – 8669 méter vágányépítés szakaszok szerint meghatározott technológiával (bazaltbeton burkolatú nagy terhelésű rugalmas alátámasztású folytonos sínágyazás, füves vágány, nyitott-zúzottköves), – felsővezeték- és közvilágítás-építés, – 19 csoportkitérő- és vágánykereszteződés-építés, – közműkiváltások, pálya alatti alépítmény és akna építése, – váltók és vezérléseinek beépítése, – 3100 négyzetméter nagy teherbírású aszfalt útépítés, – 16 db perontető, – ideiglenes és végleges forgalomtechnika, az építés alatt ideiglenes forgalom biztosítása, – 60 négyzetméter hasznos alapterületű végállomási épület építése.
Illés Tibor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.