Hatékonyabb és gyorsabb az ügyintézés
Az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási törvény január 15-én hatályba lépett. Farkas Levente, Fideszes szegedi önkormányzati képviselő szerint ez a rendszer áttekinthető, teljes körű, és naprakész lesz, emellett növeli az ország versenyképességét is. Arról, hogy mindez a gyakorlati alkalmazásban hogyan is valósul meg, Magyar Dávid ügyvéd számolt be.
Az 1997-es ingatlannyilvántartási törvényt dolgozták át, és január 15-én hatályba lépett az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási törvény. Az elmúlt több mint 25 évben bekövetkezett egy jelentős társadalmi és gazdasági változás, valamint egy Covid-járvány is volt, ezek a változások azt tették szükségessé, hogy egy új jogi szabályozással, egy új elektronikus ügyintézést alakítson ki a kormányzat.
A kormányzat a Közigazgatási és Közszolgáltatás-fejlesztési Operatív Program keretében az E-ingatlan nyilvántartás című projekt megvalósításáról döntött, amelynek a célja az volt, hogy az ingatlan-nyilvántartást, ami eddig a földhivatalnál és rendkívül bürokratikus és adminisztratív papíralapú módon működött, egy elektronikus adatbázissá fejlessze föl, és hogy az ingatlan-nyilvántartási eljárásokat teljes mértékben elektronizálja, ezáltal csökkentse majd a földügyi eljárások átfutási idejét, költségszintjét, valamint, hogy a közigazgatásban is csökkenjenek az adminisztratív terhek
- mondta Farkas Levente.
Az átállást segítik: a digitális kompetencia javítása és fejlesztése érdekében már várhatóan márciustól képzések indulnak országszerte, ezek ingyenesek lesznek elérhetők, és bárki jelentkezhet rájuk.
A képviselő kiemelte, hogy ezáltal az országnak a versenyképessége is javul, és ez az új ingatlan-nyilvántartási rendszer növeli az ország versenyképességét is.
A papíralapú ügyintézést felváltotta egy hatékonyabb és gyorsabb elektronikus ügyintézés.
Az ingatlan-nyilvántartás adatai folyamatosan és automatikusan tudnak frissülni, ezáltal biztosított lesz az elektronikus információáramlás és kapcsolattartás, valamint sok esetben az automatizált kapcsolattartás.
Ezáltal az új ingatlan-nyilvántartás egy áttekinthető, teljeskörű és naprakész nyilvántartás lesz
- mondta.
Fokozatosan zajlik az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer bevezetése, a kormányhivatalokban, kormányablakokban már működik, amely a várakozásnak megfelelően hamarosan az ügyvédeknek is elérhető lesz gyakorlatban is.
Tekintettel arra, hogy mindenkinek innováció az elektronikus ingatlan-nyilvántartás, ezért egy úgynevezett átmeneti időszakot határoztak meg, amely az új rendszer hatálybalépésétől az ötszázezredik döntést követő 10. napig tart, ennek elérése nagyjából az év végére várható
– mondta Magyar Dávid ügyvéd.
Ahogy felvázolta, az említett időszak alatt a korábbiaknak megfelelően eljárhat az ügyvéd papíralapon, illetve az elektronikus rendszeren keresztül egyaránt. Utóbbi esetében, hogy eljárhasson külön jogosítvánnyal és emelt felelősségbiztosítással kell rendelkeznie a szakembernek.
Az átmeneti időszak után a meghatalmazásokat, valamint a tulajdonjog bejegyzési engedélyt az ügyvéd előtti személyes jelenléttel, elektronikus aláírással, Ügyfélkapu+-szal, illetve DÁP-pal lehet majd hitelesíteni.
Magyar Dávid kifejtette, hogy az új ingatlan-nyilvántartás hatálybalépését megelőzően, továbbá az átmeneti időszakban még úgy zajlik az adás-vétel, hogy az ügyfelek bemennek hozzá, aláírják a szükséges iratokat, ezután azokat benyújtják a földhivatalhoz papíralapon, aminek 30, illetve 60 nap átjegyzési ideje van.
Jelenleg ügyvédi szinten is még papíralapú ügyintézés zajlik, de hónapokon belül a rendszer elérhető lesz a jogosultsággal rendelkezőknek. Itt megjegyzendő, hogy ez nem jelenti azt, hogy az ügyfél az átmeneti időszakot követően kizárólag akkor tud ingatlan adásvételi szerződést kötni, ha rendelkezik digitális aláírással. Továbbra is működik, hogy a felek megjelennek az ügyvéd előtt és papíralapon szerződnek. Ezt követően az ügyvéd feladata, hogy a megfogalmazott és aláírt dokumentumokat elektronikus okirattá szerkessze és azt a földhivatalnak így benyújtsa
– foglalta össze Magyar Dávid.
Újítás az automatikus döntéshozatali eljárás bevezetése. Ezt egy szoftver által vezérelt automatikus rendszer határozza meg, és hoz döntést. Ez olyan esetben működhet, amikor nincs tartozás vagy teher bejegyezve az érintett ingatlanra. Így akár már az adásvételi aláírásának napján tulajdonjogot szerezhet a vevő. Újdonság a bevezetett vevői jog is, amely hat hónapon keresztül megakadályozza az ingatlan további terhelését vagy értékesítését, majd ezt követően akár 5 évig is fennmaradhat, hasonlóan egy elidegenítési és terhelési tilalomhoz.
Nyitókép: Szabó Bálint
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.