Hírzóna

Virágzik a sajtószabadság: a kormányváltás óta közel kétszeresére nőtt az ellenzéki lapok száma

Virágzik a sajtószabadság: a kormányváltás óta közel kétszeresére nőtt az ellenzéki lapok száma

Kovács György
2024. július 8., hétfő
Virágzik a sajtószabadság: a kormányváltás óta közel kétszeresére nőtt az ellenzéki lapok száma

A Magyarországon működő kormánykritikus sajtótermékek nemcsak több emberhez jutnak el, mint a kormánybarát médiumok, hanem az elmúlt 14 évben folyamatosan növekszik is a számuk. Bár a magyarországi sajtószabadságot folyamatosan olyan bírálatok érik, miszerint az ellenzéki médiumok működése ellehetetlenül, ennek éppen ellenkezője az igaz: míg a hazai médiapiacon 2010-ben még csak 36 kormánykritikus médium működött, addig 2024-re 61-re emelkedett a számuk.

 

 

A magyar plurális médiavilág egyik fontos jellemzője, hogy a megengedő törvényi szabályozásnak köszönhetően könnyű és gyors új médiumot alapítani, így a magyar médiapiacon rendszeresen jelennek meg új sajtótermékek - írja elemzésében a Nézőpont Intézet. Mint írják, talán ennek is köszönhető az a figyelemreméltó jelenség, hogy 2010-et követően, mikor az Orbán Viktor-vezette Fidesz-KDNP koalíció került kormányra, folyamatosan növekszik a kormánykritikus médiumok száma: míg 2010-ben még 36 politikailag releváns ilyen felület működött Magyarországon, addig számuk 2024-re 61-re növekedett. A szerkesztőségek fenntarthatóságát mutatja, hogy tíz év alatt 34 kormánykritikus felület kezdte meg működését.

 

Rendszeres hírfogyasztók a magyarok

A magyar felnőtt lakosság elsöprő többsége, 99,9 százaléka rendszeres médiafogyasztó, ez több mint 7,9 millió felhasználót jelent . A korábbi trendeknek megfelelően a legtöbben a televíziót részesítik előnyben (78 százalék, 6,2 millió fő), de szinte ugyanilyen arányban tájékozódnak az internetről (77 százalék, 6,1 millió). Rádiót már csak a lakosság közel 40 százaléka hallgat (38 százalék, 3 millió), míg legkevesebben a nyomtatott sajtót követik (11 százalék, 0,9 millió). Mindemellett privát- vagy közéleti információforrásként a közösségi média használata is elterjedt, hiszen a 18 év feletti lakosság 68 százaléka napi rendszerességgel látogatja a Facebook, 38 százaléka a YouTube, 29 százaléka a TikTok és 25 százaléka az Instagram felületeit. Ezen adatok alapját az elektronikus szolgáltatásokhoz való széleskörű hozzáférés, valamint a lakosság eszközellátottsága biztosítja. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023-ban a háztartások 92,7 százaléka rendelkezett szélessávú internetkapcsolattal, több mint 3,5 millió háztartás pedig televízió-előfizetéssel, ami háztartásonként az átlagos lakók számával (2,34 ) számolva azt jelenti, hogy Magyarországon 8 milliónál is többen napi szinten el tudják érni a különböző tévécsatornákat. A KSH kimutatása szerint a médiumokhoz való mobil hozzáférést Magyarországon a lakosságszámot messze meghaladóan 14 milliónál is több mobilelőfizetés biztosította 2023-ban, amelynek jelentőségét nem csupán az egyre erősödő internet-központú tájékozódási igény (lásd fent) adja, hanem az is, hogy a televízió-előfizetések a nagyobb szolgáltatóknál már mobilapplikáción keresztül is elérhetőek, így a valós idejű televíziózás helyhez kötöttsége is megszűnni látszik. A szolgáltatók alapcsomagjaiban, köztük az ingyenesen mindenki számára elérhető Mindig TV csomagban a közszolgálati adók mellett a nagyobb kereskedelmi, kormánybarát (TV2) és kormánykritikus (RTL) csatornák is elérhetőek. Végül a leghagyományosabb médiafajtához, azaz a nyomtatott lapokhoz országosan szintén bárki hozzáférhet, a nyomtatott hetilapok értékesítésével az országos hálózattal rendelkező Magyar Posta is foglalkozik, míg az egyéb nyomtatott kiadványok, így a napilapok terjesztését is a kiadók saját hatáskörben biztosítják.

 

Többen olvassák a kormánykritikus lapokat

15 nyomtatott (7 kormánykritikus és 8 kormánybarát), 33 elektronikus (12 kormánykritikus és 21 kormánybarát) és 53 online (37 kormánykritikus és 16 kormánybarát, beleértve YouTube- és  podcast-csatornákat) médium, valamint további 35 közszolgálati médiafelület és műsor adatai  alapján elmondható: a sokszínű magyar médiapiac kormányról kritikusan és barátságosan tudósító felületei nemcsak elérnek szinte mindenkihez, de szinte mindenki használja is őket információszerzés céljából.

Akár kormánykritikus, akár kormánybarát, akár közszolgálati médiafelületekről összesen a felnőtt  magyarok 85,2 százaléka (6,7 millió fő), míg mind a három típusból párhuzamosan 12,5 százalékuk (1 millió fő) tájékozódik.

Kormánykritikus médiafelületeken a felnőtt magyarok 71, míg kormánybarát médiafelületeken  64 százaléka találkozik hírekkel vagy hírműsorokkal, saját bevallása szerint, ami nagyjából a  közel nyolcmillió felnőtt magyarral számolva 5,6, illetve 5,1 millió hírfogyasztónak felel meg, azaz félmillióval többen követik a kormánykritikus médiumokat. A mindenkori kormánnyal szemben inkább baráti közmédia különböző felületeiről a felnőtt magyarok 23,2 százaléka tájékozódik (mintegy 1,8 millióan).

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.