Terjeszkednek Európában az elektromos autók (EV) kínai gyártói, hogy megkerüljék az uniós büntetővámokat. Helyi cégekkel állnak össze, hogy a kontinensen gyártsanak piacképes autókat - számolt be a Világgazdaság.
Miután az Európai Unió jelentősen, akár 37,6 százalékra emelte – egyelőre ideiglenesen – a kínai EV-kre kivetett vámot, azok akár több ezer euróval is drágulhatnak, így elveszítik az árelőnyüket, az exportjuk tehát nem lenne nyereséges. Van azonban megoldás: az európai gyártókapacitás fejlesztése, és egyre több a bizonyíték arra, hogy a kínaiak nem hagyják ki az esélyt.
Barcelonában a tervek szerint az év végén gyártani kezdik az Omoda E5-öt a kínai Chery Automobile és a spanyol Ebro-EV Motors együttműködésében. Lengyelországban a Leapmotor T03-asa gördül le a gyártószalagról a Stellantis üzemében.
A BYD Magyarországon terjeszkedik, és egybehangzó kínai sajtóhírek szerint versenyben vagyunk a kínai e-autó-gyártó SAIC-hez tartozó MG első európai üzemének a felépítéséért folytatott küzdelemben is.
A BYD már aláírta a szerződést egy törökországi gyár megépítéséről is és a Chery is keresi egy második európai üzem helyszínét.
„Eltökéltek vagyunk, hogy továbblépjünk, folytassuk az európai működést rövid, közép- és hosszú távon is” –hangsúlyozta Charlie Zhang, a Chery Europe elnöke.
Alexandre Marian, az AlixPartners ügyvezető igazgatója is arra számít, hogy a kínai cégek folytatják a terjeszkedést Európában, esetleg olyan üzemek felvásárlásával, amelyeket a helyi gyártók be akarnak zárni vagy el akarnak adni.
A kínai gyártók rendkívül eltökéltek. Mindig megtalálják a megoldást a problémára, és ha egyszer kitűztek egy célt, akkor meglelik a módját, hogy elérjék azt
– nyilatkozta a Bloombergnek.
A kínaiak érkezése kockázatot jelent az európai gyártóknak, amelyeknek a portál szerint nincsen más választásuk, mint partnerségre lépni velük és helyet adni nekik, miközben a saját gyáraik egy részét be kell zárniuk a globális kereslet lassulása miatt.
A Chery és az Ebro 2029-re évi 150 ezer autót akar gyártani a spanyolországi üzemben, de a kínai cég céljai közé tartozik helyi kutatási-fejlesztési, gyártási és elosztási bázis létrehozása is, „hogy igazi európai vállalattá” váljon.
A Chery megússza a kész autókra kivetett vámot, mert azokat a barcelonai üzemben szerelik majd össze.
Az Európai Bizottság azonban már gondolkodik rajta, miképpen vonatkozzanak az új vámok azokra a vegyesvállalatokra, amelyek nem részei a szubvencióellenes vizsgálatnak. A tarifákról novemberben születik végleges döntés, és egyelőre több uniós tagállam, elsősorban Németország ellenzi, a franciák támogatják.
Kína egyébként nem tűri némán az EU büntetővámjait, számos szektorban készül visszavágni az EU-nak, amiről ITT olvashat bővebben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.