A gépjárműimportőrök 18 százalékos piaci növekedésre számítanak 2019-ben, előrejelzésük szerint összesen csaknem 205 ezer új járművet helyeznek majd forgalomba Magyarországon ebben az évben. Tavaly már jelentős mértékben tértek vissza a magánvásárlók a személyautók piacára. Erre az idén is számítanak, egyebek mellett a biztosabb munkahelyek, a magasabb jövedelmek, a hitelfelvételi, a hitelezési kedv növekedése, valamint az alacsony kamatok miatt.
Az autópiacon 2010-ben volt a legnagyobb mélypont, azóta fokozatosan javuló tendenciát mutat – mondta el Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGOE) ügyvezető elnöke. Közölte, a 2017-es évnél már sokkal jobb volt a tavalyi, és úgy néz ki a növekedés a 2019-es évben is megmarad.
Részletes adatok
Erdélyi Péter tájékoztatott, a személyautók piacán is 18 százalékos növekedést prognosztizálnak, és 160 ezer személygépkocsi forgalomba helyezésére számítanak. Ezen belül 2000 lehet a tisztán elektromos autók száma, ami 54 százalékos növekedés az előző évhez képest, és 1000 plug in hibrid autót adhatnak el, ami 30 százalékkal haladja meg a tavalyi értékesítést az egyesület várakozása szerint – sorolta Erdélyi Péter a Kossuth Rádió Napközben című műsorában. Az MGOE előrejelzésében 30 ezer új kishaszon-jármű forgalomba helyezése szerepel, ami 13 százalékkal több a tavalyinál. A nagyhaszon-járműveknél 11 százalékos növekedést, 7000 új forgalomba helyezést várnak, a buszoknál 21 százalékos növekedésre, 800 új buszra számítanak, a motorkerékpárok forgalmazásában pedig 10 százalékos bővülést jeleznek, ami 3300 új jármű forgalomba helyezését jelentené. Hozzátette, a közúti pótkocsiknál ugyanakkor 14 százalékos csökkenést valószínűsítenek, így 3800 új pótkocsi kerülhet forgalomba.
Sokkal egészségesebb volt a használt-autópiac
Erdélyi Péter beszélt a használt autókról is, ahol a válság előtt egy sokkal egészségesebb összetétele volt a piacnak. 2008-ban sokkal kevesebb és fiatalabb használt autó jött be a piacra, az újautó értékesítés viszont jóval magasabb volt. Jelenleg azonban a Magyarországra behozott használt autók átlagéletkora 12 év fölött van, a teljes importnak csak 48 százaléka új jármű. Az adatok szerint a magyar autópark 84 százaléka 10 évesnél idősebb. Megjegyezte, az idősebb autóknál nem az a probléma, hogy nem lenne alkalmas közúti közlekedésre, hanem sokkal inkább környezetvédelmi szempontok miatt korszerűtlenek a járművek. Magyarország ezért is támogatja az elektromos autók elterjedését, de egy időben ez nem fékezi a használtautó importot. Megjegyezte, a két típus egy kicsit egymás ellen dolgozik ebben a kérdésben.
„Rossz üzenet a fordított motiváció”
Erdélyi Péter hangsúlyozta, elegendő lenne, ha nem fordított lenne a motiváció, mert minél idősebb és nagyobb kibocsátású egy autó, annál kevesebb adót kell rá fizetni, viszont egy sokkal fiatalabb és környezetbarátabb autó esetében jóval több adót kell fizetni. Véleménye szerint ez egy rossz üzenet, és egy olyan fajta adórendszerre lenne szükség, amely már több európai országban is jelen van. Elmondta, az Európai Unió 20 országában már CO2 alapú adózás van, ami azt jelenti, hogy minél környezetkímélőbb egy autó, annál kevesebbet kell rá adózni. Ezzel kapcsolatban a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete folyamatos konzultációkat és megbeszéléseket tart a magyar kormánnyal.
Nő a széndioxid kibocsátás
A dízel problémákkal kapcsolatban elmondta, az Euro6-os szabály szerint a dízelautók nitrogénoxidból 30 százalékkal többet bocsátanak ki, mint a benzinautók, viszont széndioxidból fele annyit. A széndioxid csökkentés nemcsak Európa szerte, de világszerte is elterjedt. Megjegyezte, aki lecseréli a dízelautóját, az többnyire benzinesre vált, így nő a széndioxid kibocsátás az Európai Unióban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.