Komoly kihívásokkal kell szembenéznie napjainkban a helyi termelőknek és a minőségi hazai zöldségeket, gyümölcsöket kereső vásárlóknak is. Annak érdekében, hogy a járvány terjedését minél inkább elkerülhessük, mindenki igyekszik a személyes találkozásokat minimálisra csökkenteni. Kihat ez a vásárlási szokásainkra is, hiszen ritkábban járunk, és akkor is első sorban azokba az áruházláncokba, ahol mindent egy helyen megvehetünk.
És itt jön a dilemma: honnan származnak az itt kapható zöldség- és gyümölcsfélék, mennyit utaztak, mielőtt a polcra kerültek, milyen környezeti hatásokkal járt a szállításuk, illetve kívülről szépek, de milyen lesz az ízük? Ezek a kérdések a helyi termelőket és a vásárlókat is érzékenyen érintik, ezért a Csongrád Megyei Önkormányzat sem mehet el mellettük szó, pontosabban megoldások keresése nélkül. Vezetése több eszközzel is igyekszik formálni a köztudatot, és olyan megoldásokat találni, amelyek könnyítik a helyi kereslet és kínálat egymásra találását.
A Csongrád Megyei Önkormányzat Facebook-oldalán
már hetek óta fut a „Vedd és védd a helyit” című kisfilmes kampány, amiben Gémes László, a megyei közgyűlés elnöke beszél a helyi termékek helyi piacokon való megvásárlásának előnyeiről. Arról, hogy a hazai mezőgazdaság képes ellátni kiváló minőségű zöldséggel és gyümölccsel a hazai fogyasztói igényeket, és a helyi termékek vásárlásával mind a termelő, mind a vásárló csak nyerhet.
A kérdéssel nemcsak helyi, hanem kormányzati szinten is foglalkoznak. Az Agrárminisztérium és a Nébih a héten sajtóközleményt adott ki arról, hogy létrehoztak egy felületet azzal a céllal, hogy a helyi termelőket és vásárlóikat összekössék. A
https://portal.nebih.gov.hu/termelo-kereso
oldalon a helyi termelők regisztrációját várják egy egyszerű űrlap kitöltésével. Itt nevük és elérhetőségeik mellett az általuk kínált főbb terméktípusokat, valamint szakmai azonosítójukat kell megadniuk, továbbá, hogy vállalnak-e kiszállítást. A vásárlók, azaz a lakosok és szolgáltatók (kereskedők, vendéglátók, étkeztetők) ugyanezen oldalon tájékozódhatnak arról, hogy kik és mit kínálnak eladásra a környékükön. A közszféra téma iránti érzékenységét egyedi kezdeményezések is kiegészítik. Vannak olyanok, amelyek már egy-két évvel ezelőtt a cél szolgálatába állították a technika lehetőségeit. Ilyen, talán az egyik legfejlettebb megoldás a KofaGo alkalmazás (
). Az IoS-t és Androidot használó eszközökre is ingyenesen letölthető applikáció lényege, hogy a helyi termelők (szintén ingyenes regisztrációt követően) megadhatják, hogy hol, milyen terméket, milyen áron kínálnak. Ingyenes verzióban 2 különböző termék megadására van lehetőség. A vásárlók okostelefonjuk helymeghatározója (GPS) segítségével be tudják állítani, hogy saját helyzetük 5, 10, 15, stb. kilométeres környezetében keressen az alkalmazás, azon belül pedig azt is, hogy milyen terméket. Találat esetén megtekinthetik az eladó elérhetőségeit, illetve a telefon navigációja meg is tervezi az oda vezető legrövidebb útvonalat, segítve a minél könnyebb elérést. Az alkalmazás használatáról a legnépszerűbb videómegosztó csatornán is lehet
. A Csongrád Megyei Önkormányzat vezetése és a megyei paktumprojektben dolgozó kollégái egyaránt elhivatottak a helyi termékek népszerűsítése irányában. Információikat a jövőben is megosztva Önökkel fejlesztik a közösségi tudás egyre népszerűbb bázisát. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Projekt címe: Csongrád Megyei Gazdaság- és Foglalkoztatás-fejlesztési Együttműködési Program (PAKTUM) Projekt azonosító: TOP-5.1.1-15-CS1-2016-00001
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.