Egyre bővülő informatikai termékpalettáját mutatta be üzleti partnereinek az Invitel Szegeden. A DataCenter adatközponthoz kapcsolható szolgáltatásaik mellett Török Ákos ICT solution sales menedzsert a májusban induló infrastruktúra-alapú felhő szolgáltatásokról is kérdeztük.
- Melyek azok a területek, ahol az Invitel erősíteni szeretné pozícióit?
- Távközlési területen az Invitel bizonyított, Magyarország vezető alternatív szolgáltatója. Informatikai területen tudatosan az infrastruktúra oldaláról közelítjük meg a piacot. Ezek az úgynevezett adatközponti infrastruktúrák, s az erre épülő szolgáltatások, mint például a szerverbérlet vagy a szerver virtualizációs szolgáltatások. A fölsőbb szolgáltatási rétegek közé tartozik egészen a teljes IT kiszervezésig a végpontmenedzsment, nyomtató és desktop, a szerver vagy adatbázis üzemeltetés, továbbá a legfölső szinten az alkalmazásüzemeltetés.
- A felsoroltak közül melyek a legnépszerűbb Inviteles szolgáltatások a hazai üzleti szektorban?
- A távközlési piac meghatározó cégeként megismert Invitel informatikai szolgáltatásait az adatközpontokkal indította el, s mivel azt kezdtük legrégebben, azok a szolgáltatásaink a legnépszerűbbek. Az ügyfelek jelen pillanatban még szeretik az adataikat saját üzemeltetésben tartani. A világ azonban abba az irányba megy – méret- és költséghatékonyság miatt is –, hogy egyre magasabb szinten szervezik ki a saját kézben tartott informatikai tartalmaikat és szolgáltatásaikat az ügyfelek. Így ezeket olyan biztonságos, nagy és stabil szolgáltatóknak adják át, mint amilyen az Invitel. A stabilitás nagyon fontossá vált, és mivel cégünk 16 éve, mióta a koncessziós területeken elindult a telefonszolgáltatás, gyakorlatilag egyenletesen, töretlenül fejlődik, megbíznak bennünk.
- Említette, hogy az ügyfelek inkább saját kezükben szeretik tudni adataikat. Ez egy általános bizalmatlanságnak tekinthető?
- Igen, emiatt tanítani kell a piacot, s mi úttörők szeretnénk lenni ezen a területen. A szegedi üzleti reggelin ezért is mondtuk el, hogy milyen ügyfelek bízták ránk eddig adataikat. Természetesen vannak olyan tanúsítványaink is, melyek adatbiztonság tekintetében nemzetközi sztenderdek alapján mutatják, hogy az Invitel megfelelően bánik az adatokkal, de a legmeggyőzőbb érv mellettünk az elégedett partner.
- Ezen a területen tervezi a cég, hogy valamilyen újdonsággal előrukkol?
- Infrastruktúra-alapú felhő szolgáltatást indítunk májusban, ami egy komoly újdonság. Ennek révén az ügyfél saját maga tudja modulárisan beállítani azokat az erőforrásokat, amik igényeihez igazodnak. Ez egy jelentős lépés az Invitel életében. Kiemelném továbbá az új adatközpontunk bővítését is, hiszen annak telítettsége elérte azt a szintet, amikor is el kell kezdenünk gondolkozni a bővítésen.
- Az úgynevezett felhő szolgáltatások mennyire ismertek, tudják az az ügyfelek, hogy ez mi mindent takar?
- Az általunk bevezetni kívánt cloud vagy magyarul felhő szolgáltatás egyelőre sokak számára idegenül hangzik. Fontos tudni, hogy azok a szerverek, melyek az ügyfél telephelyén vannak, nem üzemeltethetőek az esetek többségében hatékonyan. Van, amikor 70-80%-os kihasználtsággal üzemelnek, de az idő nagy részében mindössze 10-15%-kal. Ha mondjuk egy számlázó rendszerről beszélünk, akkor a hónap néhány napján az folyamatosan dübörög, lehet, hogy nem is elég az erőforrás, míg máskor jóformán ott áll, fogyasztja az áramot, de nincs igazi funkciója. Ezeket a kapacitásokat ha betesszük egy nagy központi poolba, akkor ezek megfelelően allokálhatóak. Az ügyfél ezt saját maga is elvégezheti. Egy megfelelően titkosított csatornán keresztül ő maga tudja a különböző erőforrásokat, így a processzort, memóriát vagy épp a tárhelyet állítani attól függően, hogy neki mikor mire van szüksége. Mindehhez a számlázás is rugalmasan tud csatlakozni, vagyis nem kell az ügyfélnek megvennie a teljes infrastruktúrát az idő 100%-ában, hanem szükség szerint tudja azt változtatni. Ez egy infrastruktúra alapú felhő szolgáltatás. Abban az esetben ha ebben valamilyen platform üzemel, akkor az egy úgynevezett platform-alapú számítási felhőről (Platform as a Service), röviden PaaS-ről beszélhetünk. Ha erre alkalmazásokat, szoftvereket teszünk, akkor az a szoftver-alapú számítási felhő (Software as a Service).
- Milyen szolgáltatások esetében érdemes a felhő szolgáltatásokat igénybe vennie egy cégnek?
- Vannak nagyon jól felhősíthető szolgáltatások, ilyen például a levelezés, a csoportmunka-támogatás, illetve egyéb irodai alkalmazások. Ezeket lehet Software as a Service (SaaS) jellegű szolgáltatásként nyújtani. Ebben az esetben az ügyfél szoftverei a felhőben futnak, nem a saját telephelyén, de az üzemeltetés teljes körűen megoldott a szolgáltató által. Spam- és vírusszűréssel, továbbá egyéb szolgáltatásokkal kiegészítve pedig teljes SaaS felhő szolgáltatásról van szó.
- Nagy cégeknek érdemes ezekben az új megoldásokban gondolkodniuk, vagy a kis- és középvállalkozások számára is vonzó lehet?
- Abszolút érdemes a kicsiknek is ezzel foglalkozniuk, nekik úgynevezett dobozos szolgáltatásokat érdemes kifejleszteni. Ezeket ugyancsak a SaaS jellegű felhő szolgáltatások felől érdemes megközelíteni. Gondolok itt számlázó- és könyvelő rendszerekre vagy a levelezést támogató rendszerekre. A Microsoft például felhő-kompatibilis szoftvereket készít, s ha ezeket a programokat az Invitel a felhőben megfelelően elhelyezi és üzemelteti, akkor akár 2-5 fős cégek is tudnak ilyen szolgáltatásokat havi díjas alapon igénybe venni.
- A hazai cégek mennyire követik ezeket az újdonságokat?
- Vannak nagyon innovatív cégek Magyarországon, melyek nemcsak követik, de sok esetben elébe is mennek a nemzetközi trendeknek. Természetesen az ilyen vállalatok minket is magas szintű elvárásokkal keresnek meg, de hazánkban a felhő szolgáltatások tömeges igénybevétele még nem jellemző. Azt látom, hogy egy-két éves lemaradásban vagyunk volumenben a nyugati cégekhez képest, de határozottan záródik az olló. Azok a cégek, akik nem akarnak saját rendszergazdát alkalmazni vagy például saját infrastruktúrát üzemeltetni, de mindemellett magasabb biztonsági szinttel szeretnének üzemelni, azok egyre inkább követik a trendeket. Mindez azt jelenti, hogy a lemaradás csökken ebben a szegmensben. Az Invitel ezért is indítja el a következő hónapban az infrastruktúra-alapú felhő szolgáltatást.
(x)Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.