Multik nevelik a beszállítókat


A magyar beszállítók "kibontakozásának záloga" abban rejlik, hogy a multik versenyképes vállalatokat nevelnek nálunk, amelyek utána önállóan kilépnek a világpiacra – jelentette ki a Magyar Hírlap szerdai számában közölt interjúban Becsey Zsolt, a miniszterelnök külgazdasági megbízottja.
A mintegy nyolcszázmillió eurós Mercedes-beruházás a magyar GDP 0,8 százaléka, amelyet a német gyár három év alatt pumpált a magyar gazdaságba.
Becsey Zsolt
szerint azonban ennél fontosabb, hogy itt prémiumgépkocsik gyártása folyik – szinte teljes mértékben exportra –, ami évente több milliárd forint helyi iparűzési adót hoz Kecskemétnek és évi több tízmilliárdos nagyságrendű bevételt az államkasszának. A magyar autógyárak nagyon nyereségesek, ezért nem meglepő, hogy a támogatási szerződésben vállalt 2500 fő helyett már most háromezer fős foglalkoztatással számolnak - mondta. A kormánytámogatásért cserébe a nagyberuházóknak együttműködési megállapodást kell kötniük arról, hogy aktívan együttműködnek a magyar hatóságokkal – elsősorban a HITA-val – abban, hogy a termelési értékláncukban minél több magyar vállalat kaphasson lehetőséget. Becsey Zsolt kifejtette: több ígéretes befektetési tárgyalás folyik más országokból is, amelyek egyenként több száz munkahely megteremtésével kecsegtetnek. Már a befejezéshez közeledik például Makón a Givaudan beruházása, elindult Nyíregyházán a Lego végleges letelepítésének folyamata, de a legtöbb beruházás a Magyarországon már letelepedett beruházók bővítéséhez kapcsolódik, ilyen például az Infineon ceglédi bővítése, a Bosch vagy a Knorr Bremse "több fronton megnyilvánuló igyekezete". A megbízott elmondta: tavaly a magyar nettó export több mint két százalékot adott a GDP növekedéséhez, e nélkül visszaesés lett volna. Ezen belül az ázsiai nettó export mérlege hárommilliárd eurót javult, vagyis a magyar gazdasági növekedés realizálása az ázsiai piacokon történt meg. "Sokan viccelődtek azon, hogy két éve elkezdtünk erőteljes gazdasági, diplomáciai lépésekkel az arab piac felé nyitni. Elég, ha csak annyit mondok, a magyar külkereskedelmi aktívum tíz év alatt a tízszeresére, mintegy kétmilliárd euróra nőtt ebben a viszonylatban" - tette hozzá. Úgy vélekedett, hogy a növekedés érvényes a magyar tulajdonú vállalatokra, így a kisvállalkozókra is, bár a szerződéses munkák terén még sok a tennivaló, a miniszteri szintű kapcsolatok azonban jelzik, hogy itt is felívelő szakasz következik.