Összesen mintegy 60 millió forint bírságot szabtak ki az országban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellenőrei az ünnepeket megelőző fogyasztóvédelmi ellenőrzéseik során - tájékoztatta Fülöp Zsuzsanna, az NFH szóvivője szerdán a budapesti Vörösmarty téri karácsonyi vásáron az újságírókat.
Elmondta: az ellenőrök 454 üzletet vizsgáltak, problémát 55 százalékukban találtak. A kifogások eredményeként 144 esetben indítottak fogyasztóvédelmi eljárást. A kiszabott bírság összege pedig 60 millió forint körüli volt. Az ellenőrzések középpontjában a termékbiztonság és a fogyasztók vagyoni védelme állt. Így vizsgálták egyebek mellett: az eladási árak megfelelő feltüntetését, annak érdekében, hogy megelőzhető legyen a vevők megkárosítása, továbbá az akciós ajánlatok hitelességét is. Az NFH ellenőrei - a november közepe óta tartó vizsgálataik során - 488 próbavásárlást végezetek és mintegy 13 ezer terméket ellenőriztek az országos ellenőrzés során. Hiányosságot az esetek több mint felénél - 52 százalékánál - tártak fel. Ezek a gondok főként a többlet számolásból adódtak. Azaz 174 üzletben összesen 66 ezer forinttal számítottak fel többet a termékekért, mint amennyi azok feltüntetett eladási ára volt. Vagyis: más árat ütöttek a pénztárgépbe, mint amit kellett volna, például nem annyit, mit ami az akciós ajánlatban szerepelt. Ez utóbbit tapasztalták az ellenőrök Tolna megyében az egyik áruházlánc három ellenőrzött üzletében, ahol 12 - nagy összegű - műszaki termék megvásárlásakor mintegy 33 ezer forinttal számoltak többet a kelleténél. A lejárt minőség megőrzési időt is vizsgálta a hatóság: a 454 ellenőrzés során 38 üzletben találtak kifogásolni valót, összesen 382 lejárt szavatossági idejű terméket. Ezeket az eseteket jelezték az illetékes Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalnak (MgSzH), amelyek lefolytatják a konkrét eljárásokat. Fülöp Zsuzsanna hozzátette: a tapasztalatok hasonlóak voltak a múlt évihez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.