A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság munkájában jelentős változást hozott a 2011. év - nyilatkozta Pintér István főigazgató az MTI-nek.
Elmondta: mindenekelőtt az új szervezet adta feladatokat kellett elvégezni, 2011 január elsejét követően a fogyasztóvédelmi felügyelőségek a kormányhivatalok szervezetébe integrálódtak, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak pedig a szakmai irányítás keretein belül kellett biztosítania a folytonosságot a hatósági munka tekintetében. Az átállás zökkenőmentesen zajlott le, az új felállásban pedig egy hatékony munkamegosztáson alapuló, eredményes és költségkímélőbb módszereket alkalmazó szervezetrendszer jött létre. A főigazgató kifejtette: beérett az a jogalkalmazási politikában bevezetett változás is, amelynek célja volt, hogy a vállalkozások is érdekeltek legyenek a jogszabályi előírások betartásában. Nem csupán azért, mert az első esetben a felügyelőségek nem bírságoltak, hanem azért is, mert a jogkövető magatartást a hatóság külön is értékelte a pozitív listára való felkerülést igazoló bizonyítvánnyal. Az alternatív ösztönző eszközöket mind a fogyasztók, mind a vállalkozások üdvözölték, ez kiderült többek között a második félévben lebonyolított Fogyasztóvédelmi Konzultáció kérdéseire adott válaszokból is.
Pintér István
szerint az idei ellenőrzések eredményeiből alapján két fontos tapasztalat szűrhető le. Az egyik, hogy sok területen tovább javult a kifogásolási arány, azaz a kereskedők és a szolgáltatók egyre nagyobb arányban tartják be a vonatkozó jogszabályi előírásokat. Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni azokat a területeket sem, amelyekkel kapcsolatban kiderült, hogy jogszabályváltozások nélkül nehezen kezelhető problémákkal találja magát szembe a fogyasztó. Ilyen többek között a már sajnos "slágertémává" vált termékbemutatós kirándulás - mondta a főigazgató. A másik fontos tanulság, hogy a vállalkozások nem éltek vissza a hatóság jogalkalmazási politikájában eszközölt változtatásokkal, azaz nem követtek el jogsértés azért, mert tudták, első körben "megúszhatják" a pénzbeli szankciót. A tapasztalatok azt mutatják - mondta az NFH főigazgatója -, hogy a pozitív listára egyre többen szeretnének felkerülni, mind nagyobb számban jelentkeznek olyanok, akik maguk kérik a hatósági ellenőrzést. A konzultációban több tízezren vettek részt, és alapjaiban támogatták a hatósági gyakorlatot, és hasznos válaszokat fogalmaztak meg a fogyasztók a jövőre nézve is. A várható változásokkal kapcsolatban Pintér István közölte: 2012 első felében a parlament elé kerül a fogyasztóvédelmi törvény módosítása, amitől a fogyasztóvédelem állami, szakmai és a civil szektorban dolgozó szereplői egyaránt sokat várnak. Fontos, hogy megszülessenek azok az új rendelkezések, amelyek az eddig kezelhetetlen problémákat orvosolhatóvá teszik. A hatósági munkában az új - jóváhagyása alatt álló - ellenőrzési és vizsgálati programban mindehhez képest olyan területeket vesz elsősorban górcső alá, ahol a problémák a legérzékenyebben érintik a fogyasztókat. A Fogyasztóbarát Embléma pályázati rendszer bevezetésére az előkészületek és a kritériumrendszer kidolgozása folyamatban van, amennyiben a hatóságon múlik, 2012-ben a Fogyasztók Világnapján kiírhatják az első pályázatot - mondta Pintér István főigazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.