Gazdaság

Kevesebb bor kerül a pincékbe az idén

Kevesebb bor kerül a pincékbe az idén

2011. november 10., csütörtök
Kevesebb bor kerül a pincékbe az idén

Az idén várhatóan kevesebb bor kerül a pincékbe az átlagosnál - mondta Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) főtitkára csütörtökön az Országgyűlés mezőgazdasági bizottsága szőlészeti és borászati albizottságának ülésén.

A képviselők az ágazat helyzetéről hallgattak meg beszámolót az ülésen. A HNT főtitkára jelezte: az idén a szőlőtermést mintegy 64 ezer hektárról takarították be a gazdálkodók. Ez mintegy 470 ezer tonna körüli szőlőmennyiséget jelent. Ebből a termésből várhatóan, 2,5 millió hektoliter bor készülhet. Hozzátette, hogy a mennyiség ugyan kevesebb a szokásosnál, ugyanakkor a borok minősége várhatóan meghaladja majd az átlagos szintet, a mustok cukortartalma jó. A HNT főtitkára az idei legnagyobb ágazati gondnak nevezte azt, hogy már az első félévben több mint 500 ezer hektoliter bor érkezett Olaszországból Magyarországba az olasz statisztikák szerint. A magyar statisztikák e mennyiség mintegy a felét mutatják ki. Horváth Csaba szerint az olasz import rendkívüli mértékben befolyásolja főként az olcsó borok piacát, ahol erősen torzító hatású. Abban az országgyűlési képviselők is egyetértettek a jelenlévő szakemberekkel, hogy az olasz borimportot ellenőrzött keretek közé kell szorítani, így jobb piaci feltételeket teremtve a belföldi bortermelőknek. Az albizottsági ülésen az országgyűlési képviselők tájékoztatást kaptak arról, hogy a Nemzeti Borakadémia Kft. közreműködésével elkészült 34 magyar bor termékleírása, amely várhatóan segíti majd a magyar borok eddiginél kedvezőbb piacra jutását és versenyképességének növelését. Négy szakmai szervezet - a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége, a Pannon Bormíves Céh, valamint a Vindependent - képviselői létre kívánják hozni a szőlő-borágazat szakmaközi szervezetét. Ez a szervezet a szőlőé és bortermelőket, valamint kereskedőket tömörítené, annak érdekében, hogy az ágazat az eddiginél összehangoltabban működhessen egymás érdekeinek kölcsönös figyelembevételével. A honatyáknak tájékoztatót adott a bormarketing területén végzett munkáról Simon Péter, az Agrármarketing Centrum igazgatója. Elmondta: az utóbbi egy évben jelentős változások mentek végbe ezen a területen, ugyanis megalakult a Bormarketing Bizottság, amely jelentős segítséget nyújt az AMC-nek. Az igazgató közölte: a hatékony marketing tevékenység érdekében, olyan pályáztatási rendszert alakítottak ki, amelyben népszerűsíthetőek a helyi és az országos értékek egyaránt. Így az AMC támogatja a helyi fesztiválok megrendezését, de az országot bemutató és népszerűsítő nemzetközi események - például a borszakvásárokon való részvételt is. Az idén bormarketingre mintegy 1 milliárd forint volt költhető. A jövő évben ennél valamivel kevesebb, mintegy 700 millió forint jut. Ennek a kevesebb termés az oka, ugyanis kisebb lesz a befizetendő járulék összege, amelyből a marketing tevékenység finanszírozható.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.