Gazdaság

A kánikula jól jött a turizmusnak

A kánikula jól jött a turizmusnak

2010. július 18., vasárnap
A kánikula jól jött a turizmusnak
Az év első öt hónapjában ugyan visszaesésről számoltak be az ország legnagyobb turisztikai térségeiben működő szolgáltatók, a kánikulával azonban a vendégek száma is nőtt a főbb üdülőhelyeken. Az MTI által megkérdezett szakértők és vállalkozók a válság hatásával, az árvízzel, a júniusban tapasztalt nem túl jó idővel magyarázták, hogy szinte csak július első két hetében indult be a forgalom. A balatoni turizmus alakulása vegyes képet mutat: a rossz időjárás miatt gyengére sikerült előszezon után már van, aki nem panaszkodik, és van, aki behozhatatlan visszaesésről ad számot. Hoffmann Henrik, a mintegy 150 turisztikai szolgáltatót tömörítő Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület elnöke arról számolt be, hogy az előszezon sokak számára gyenge volt, de a főszezon nem rosszabb a tavalyinál. A déli part keleti felét a Balaton Sound fesztivál szinte megtöltötte, a kánikula miatt pedig folyamatosan nő a vendégek száma.

Csökkenő tendencia a Balatonon és a Tisza-tónál

A Balaton északi partján lévő szálláshelyek közvetítésével foglalkozó Midi Tourist tapasztalatai ennél kedvezőtlenebbek. Sall Csaba ügyvezető azt mondta: júniusban mintegy 25, júliusban 15 százalékkal volt alacsonyabb a forgalom, mint egy éve. Ennek a válság, a rossz időjárás és a szúnyoginvázió mellett az az oka, hogy az ország árvíz sújtotta részeiből nemigen érkeznek, márpedig a badacsonyi iroda vendégkörének 70-75 százalékát a főként üdülési csekkel fizető magyarok teszik ki. A hátrány már behozhatatlan, a cég 18-20 százalékos visszaesésre számít. A Tisza-tónál az áradás a többi üdülőkörzethez képest későbbre tolta a fellendülést, hiszen sokakat tartott vissza, és csak július második hétvégéjétől indult be a turizmus - számolt be több szolgáltató. A Tisza-tónál 10 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma május végéig a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva. A külföldiek esetében 4, míg a hazai vendégeknél 13 százalékos volt a visszaesés. Egyebek mellett a válság miatti pénzszűke, az üdülési csekkek megadóztatása, illetve a Dunakanyarba vezető utak rossz állapota lehet az oka annak, hogy jelentősen csökkent Visegrád, valamint a térség vendégforgalma - mondta a Visegrádon szállodát és két éttermet is működtető vállalkozó. Zeller Tibor elmondta, hogy a belföldi vendégek egyre kevesebbet költenek utazásra, ha mégis felkerekednek, akkor többnyire üdülési csekkjeiket használják fel a dunakanyari szállodákban, éttermekben.

Fürdenek, de nem szállnak meg

A hétvégi strandforgalom ugyan megnőtt, de a szállóvendégek száma nem emelkedett jelentősen a kánikula, a vakáció, valamint annak ellenére sem, hogy két-három új, jó színvonalú szolgáltatást nyújtó szálloda nyílt a szezon kezdetére a Velencei-tónál. A kereskedelmi szálláshelyeken a főszezon ellenére sincs telt ház, s kevesebbet költenek a nyaralók, a strandoló vendégek. A vendéglátóhelyek forgalma nagyon visszafogott, s a tókörnyéki vállalkozók szerint kevesebben, s kevesebbet költenek. Az viszont már érződik az élelmiszerüzletek, szupermarketek forgalmán, hogy benépesültek a nyaralóházak. Hévízen az év első öt hónapjában tapasztalt forgalomcsökkenés után ezekben a hetekben újból a tavalyival azonos számú látogatót regisztráltak - mondta Hegedűs Lajos, a Hévízgyógyfürdő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. A turizmusban tapasztalt általános visszaesés miatt júniusig mintegy 5 százalékkal kevesebb vendég kereste fel a hévízi tavat és a hozzá kapcsolódó fürdőt. Júniusban azonban javultak a mutatók, nagyjából a tavalyival azonos szintre. Hozzátette: a mostani, kánikulai időszakban naponta 3.500-4.000 látogató vált jegyet a tónál. Zalakaroson az év első öt hónapja szintén visszaesést hozott, a tavalyihoz képest mintegy 10 százalékkal kevesebb vendég érkezett a fürdőbe, amelynek bevétele 7 százalékkal csökkent - közölte Horváth Vencel, a Gránit Gyógyfürdő Zrt. elnök-vezérigazgatója. A szakember szerint az üdülési csekkes forgalom változatlan a tavalyihoz képest, de a drágább szolgáltatások iránt csökkent a kereslet. A kánikulával azonban itt is javulóban vannak az adatok. Július első két hetében bővülést mértek a sárvári gyógyfürdőben is: csaknem 30 százalékkal többen, mintegy 36-37 ezren keresték fel a fürdőt, mint egy évvel korábban - mondta Kós Melinda, a Sárvári Gyógyfürdő Kft. értékesítési igazgatója. A szálláshelyekről naponta további 600-700 vendég veszi igénybe a fürdő szolgáltatásit. Az év első 5 hónapjában 6,4 százalékkal csökkent a vendégek száma Heves megyében az előző év azonos időszakához képest - tájékoztatott a Magyar Turizmus Zrt. Észak-magyarországi Regionális Marketing Igazgatósága. A vendégéjszakák száma is csökkent, összesen 1,7 százalékkal. Az átlagos tartózkodási idő viszont 5,1 százalékkal nőtt.

Csongrád megye a szabadtérivel és gasztrorendezvényekkel is csalogat

Békés megyében Csongrád megyéhez hasonlóan a fürdőturizmus a legnépszerűbb. Ennek alapján Gyulán és Orosháza-Gyopárosfürdőn fordulnak meg a legtöbben – közölte a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. és Tourinform Iroda. Az idén májusig a megyébe mintegy 43 ezer turista érkezett. A legtöbben Gyulán töltötték idejüket, a fürdő mellett a kulturális fesztiválok is vonzóak. A második helyen az eddigi adatok szerint Orosháza-Gyopárosfürdő végzett több mint 7.200 vendéggel, de több mint 4.000 vendég választotta úti célként Békéscsabát és az arborétummal rendelkező Szarvast is. Csongrád megyébe a fürdők mellett a Szegedi Szabadtéri Játékoknak és a gasztronómiai rendezvényeknek van nagy vendégcsalogató ereje Mihály Illés, a Szeged és Térsége Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója szerint. A szakember szerint a gazdasági válság még mindig érezteti hatását, hisz a turisták elsősorban a last minute utakat keresik. Szegeden évente 300 ezer vendégéjszakát tölt, mintegy 150 ezer vendég. A szálláshelyek száma a szállodai szobáktól a kempingig mintegy 7.000.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.