Gazdaság

M43-as: fele sem igaz

M43-as: fele sem igaz

2008. június 2., hétfő
M43-as: fele sem igaz

Indul az autópálya-építés

Fotó: Gémes Sándor

Íme ezt is megéltük: kedden a szegedi városházán ünnepélyesen aláírják a 43-as autópálya építési szerződését. Üröm az örömben, hogy egyelőre csupán a Szeged-Makó szakasz kivitelezéséről van szó - ennyire tellett -, a román határig kígyózó négysávosra még egy darabig várnunk kell. De aki a kicsit nem becsüli , a nagyot nem érdemli - tartja a mondás. Minden nap késlekedés felesleges balesetekben, emberéletekben, forgalmi dugókban mérhető.

A 32 kilométernyi sztráda, valamint a hozzá kapcsolódó 7 kilométer főút 61 milliárdos áron készül a tervek szerint. A kivitelezésben két szegedi kötődésű cég - a Hídépítő és a SZEVIÉP Zrt. - is szerepet kapott. Évek óta teli van a kirakat azzal, hogy milyen nagyszerű dolga lesz a Makó és Szeged vonzáskörében élőknek, az országnak és persze Európának, hogy elkészül az E43-as autópálya. Ezzel szemben Románia és Bulgária uniós tagságával nemcsak az addig sem elenyésző közlekedési gondok szaporodtak meg a térségben, de a 43-as út mentén élők mindennapjai is egyre keserűbbek a folyvást erősödő átmenőteherforgalom miatt.

Az autópálya pedig csak nem akart épülni

.

A tűréshatáron túl

Nem is a politikai akarat hiányzott, hangzatos nyilatkozatokból eddig sem volt hiány. Az ígéretek tettekre váltása halad lassan. A makói elkerülő szakasz befejezésének határideje 2010. augusztus 31-e lehet. A főút mellett élők azonban továbbra is kételkednek abban, hogy ez a határidő betartható. Az ott lakók aggodalma nem egyfajta ellenzéki ellendrukkból táplálkozik, hiszen ha valakinek, nekik érdekük a beruházás mielőbbi befejezése. Egyszerűen nyugalmukat, ingatlanjaikat, életüket féltik. Két éve egy átlagos napon Makó belterületén mintegy hatszáz kamion haladt át - és ez a forgalom kikerülhetetlenül Szeged átvezető útjain is meg kellett hogy jelenjen -, tavaly nyáron ez a szám több mint négyszeresére, 2800-ra emelkedett. A határérték fölé emelkedett a zaj- és a rezgésterhelés is. Drasztikusan megnőtt a közúti balesetek halálos áldozatainak száma is. Annyi biztos csupán, hogy az érintett területek kisajátítása valóban elkezdődött. Ezzel lezárul egy régóta zajló földterület-spekulációs időszak is. A tervek szerint az építés szakaszolása a következő: az első szakasz a régi ötös út melletti, jelenlegi végpontot köti össze a Hódmezővásárhely felé vezető 47-es úttal, a második szakasz a 47-es úttól Marosleléig tart, és tartalmazza az új kétszer kétsávos Tisza-hidat is. A leghosszabb, de építési szempontból viszonylag könnyű (kettébontott) szakasz a Maroslelétől induló, a Makót északról elkerülő. A régészeti feltárás az első két szakasznál várhatóan problémamentes lesz, az utolsó szakaszon azonban elhúzódhat a feltárás.

A régészek már nekiestek volna

A régészek már hónapok óta a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat és a beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. engedélyére vártak, hiába. Ők ugyanis tudják, egy évnél rövidebb idő alatt nem lehet végezni a feltárással, mondjon bármit is bármely politikus. Ezt a munkát nem lehet sürgetni. Az első szakaszon ki kell váltani a MOL közműveit is, miként az utolsó szakaszon a békák vonulását biztosítandó környezetvédelmi kérdéseket kell megoldania az építőnek. Hogy ez mennyire hátráltatja az építkezést? Szakemberek szerint mindez csupán pénz, eszköz és munkaerő kérdése. Ha nem sajnálják ki e tényezőket a beruházók, tartani lehet az ütemezést. Váratlan problémákat az időjárás és a Tisza vízállása okozhat a hídépítés során. Kérdéses továbbá, hogy mikor és merre kígyózik a Déli Áramlat vezetéke. Mindezekkel együtt - a fenti feltételek megléte esetén - a tervek akár tarthatóak is lesznek. A kérdés csupán az marad, mi lesz a Makó–Nagylak szakasszal? Mert erről mostanság nem sok szó esik. A lényeg, hogy Szeged és Makó szocialista polgármesterei az önkormányzati választásokra beválthassák ígéretüket. A többi néma csend...

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.