Egyház

Hitoktatói kerekasztal-beszélgetést tartottak a Gál Ferenc Főiskolán

Hitoktatói kerekasztal-beszélgetést tartottak a Gál Ferenc Főiskolán

2017. március 13., hétfő
Hitoktatói kerekasztal-beszélgetést tartottak a Gál Ferenc Főiskolán
M_K_01

A Gál Ferenc Főiskola Kortárs Hallgatói Tanácsadó Központja (KHTK) a Szeged-Csanádi Egyházmegye Kateketikai Iroda együttműködésével kerekasztal beszélgetést szervezett március 9-én, csütörtökön, a Főiskola Glattfelder-termében. A rendezvényen részt vettek az egyházmegye tapasztalt hitoktatói, akik az életből merített lélekemelő ismereteikkel válaszoltak a hallgatók kérdéseire.

A beszélgetést

Kozma Gábor

rektor nyitotta meg. Kiemelte, hogy a hittanári hivatásra készülve fontos együtt gondolkodni a képzésben résztvevőknek a már szakmai területen szolgálókkal. A beszélgetést

Serfőző Levente

kateketikai referens és a főiskola oktatója vezette. Mint szakreferens, négy katekétát hívott meg, akik nagy-nagy alázattal és szakértelemmel válaszoltak az érdeklődők kérdéseire.

Garainé Jung Gabriella

,

Szögi Ildikó

,

Katona Attila

és

Piros Adorján

heterogén pasztorális területeket képviselnek. Olyan különböző településekről és intézményekből érkeztek, ahol a tanított gyermekek összetétele is nagyon változó: az értelmileg sérült csoporttól a hittan érettségire készülő fiatalokig bezárólag. Véleményük szerint a jó katekéta mindig megszólítható, a munka után, az utcán, esetleg hétvégén is. A közösségben jelként, Isten embereként kell, hogy jelen legyen, mindig az egyházat képviselve. Egy nemrég elhangzott előadásból idézve a moderátor arra a kérdésre kereste a választ, hogy mit jelenthet az, hogy ma Magyarországon a katekéta a misszió frontvonalán foglal helyet? A katekéta az a személy, aki az egyház nevében nem csak a diákokkal találkozik, de legtöbb esetben ő képviseli az Egyházat a szülők és az intézmények felé. Feladata az, hogy bevezesse tanítványait az egyház közösségébe, olyan módon, hogy a fiataloknak tanórán kívüli programokat szerveznek, táborokat, kirándulásokat, ahol közvetlenebb kapcsolatot alakíthatnak ki a gyerekekkel. A plébániai katekézis, valamint a hit-és erkölcstan oktatása egy sokkal szélesebb nevelési közeget kíván, ennek koordinátora lehet a helyi hitoktató. A beszélgetésben elhangzott, hogy a gyermek és fiatalkorban megtartott hittan óra meghittsége, az ott kapott példák és értékek nyomot hagynak a gyermek lelkében, és ez az élmény felnőtt korára is kihathat. A katekéta a jövőnek dolgozik. A fiatalok megtartására az egyházban nagyobb esély van, ha számukra érdekes az, amit az egyház nyújtani tud. Közösségi élményeken keresztül lehet megszólítani, és kinevelni egy fiatal generációt. A közösség kialakításának lehetnek fokozatai. Fontos, hogy a katekéta vegyen részt a közösség életében, főleg kisebb településen. Kapcsolódjon be a hétköznapi programokba, ilyen módon is megszentelve a mindennapokat. Hogyan dolgoznak a gyermekek különbözőségével ma a hitoktatók? – szólt az egyik hallgatói kérdés. A meghívott katekéták azt a választ adták, hogy a hitoktatásban nem is a különböző képességű tanulók fejlesztése okoz nehézséget a munkájukban, mindinkább a magatartás zavaros gyerekek kezelése. Az ilyen diákok felé út lehet, ha megérzik, hogy a hitoktató elfogadja őket, szeretik őket olyannak, amilyenek. A fiatalok megszólításánál nagyon fontos a személyes példa, a katekéta tanúságtétele. Olyan témák megbeszélése, ami a fiatalokat érdekli, elgondolkoztatja. Fontos, hogy tudjuk aktuálissá és életszerűvé tenni számukra az evangéliumot. Lényeges szempont a hittanórán az alapozás. Ez jelenti a bizalom megalapozását is, a tudás felmérését, és a tanítandó anyag előkészítését, valamint a hit megalapozását. A hitoktatás „kézen fogva vezetés”. A tanórákon sok játékos elemet is alkalmaznak. Ez a játék soha nem öncélú, mindig csatlakozik az átadandó ismeretekhez. Ha krízis adódik a hitoktatásban, ebben segíthet a jó önismeret, a lelkigyakorlatokon való részvétel, szépirodalom olvasása. Ha szükséges, a hitoktató kérhet mentori segítséget. A lelkivezető, tapasztalt pedagógus vagy plébános is adhat jó tanácsot, és a katekéták egymásnak is sokat segíthetnek. A katekéta akkor is katekéta, ha nem a hittanosai körében van. A katekéta jelenléte egyrészt jelentheti azt is, hogy őt bármikor meg lehet keresni, de fontos, hogy a szeretetnek kialakuljon egy olyan belső rendje, amikor a fontossági sorrend egyensúlyba helyezi a családi életet és a szolgálatot. Serfőző Levente beszélgetés végén összefoglalva a hallottakat úgy fogalmazott, hogy fontos, hogy aki ezt a hivatást választja „Isten embere” legyen.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.