Keresztény hagyományokból, egyházi liturgiából és vidéki népszokásokból építkezve nyerte el a húsvét ma ismert formáját. Kondé Lajos, a dóm plébánosa mesélt nekünk arról, miért ez a kereszténység egyik legfontosabb ünnepe, valamint hogyan köthető a sonka és a locsolkodás a vallási szertartásokhoz.
Hívő embereknek Jézus feltámadását, míg a vallás iránt kevésbé fogékonyak számára a locsolást és a sonka elfogyasztását jelenti a húsvét. Pedig a hozzá kapcsolódó ünnepek gyökerei a kereszténységet is megelőző természetvallásokig nyúlnak vissza, mai megjelenéséhez pedig a folklór színes hagyományai is hozzáadtak az évszázadok során. "Az ünnep megértéséhez egészen az ószövetségig kell visszamennünk, az egyiptomi kivonulás történetét felelevenítve. A szabadság kivívása egy meghatározó élménye volt a zsidóságnak, melyet minden évben a liturgikus szokások szerint megünnepeltek a pészah idején. Jézus utolsó vacsoráját is ennek szellemében fogyasztotta el - ez, valamint a Megváltó kereszthalála az első, ami új tartalmat ad az ünnepüknek, átformálta azt. Számunkra már jóval többet jelent a húsvét, a szabadulás és a megváltás ünnepe ez, de már Jézus vére és halála által, valamint feltámadásában" - mondta el a SZEGEDma.hu kérdésére
Kondé Lajos
, a dóm plébánosa.
Krisztus kereszthalála és feltámadása a Bibila egyik legfontosabb momentuma, egyben a keresztény hit alapját képezi. Húsvét hajnalon, harmadnapra megölése után Jézus visszatért a tanítványaihoz, ezzel bizonyítva: legyőzi a halált az, akié az Isten országa. "Ugyanaz a Názáreti Jézus volt ő, akit előtte megismertek. Ez a feltámadás a lényege mindennek, amiben hiszünk, ez a bizonyíték arra, hogy az embert örök életre teremtette az Isten" - magyarázta a plébános.
Húsvét időszakát negyvennapos böjt előzi meg hamvazószerdától, melynek során ki így-ki úgy gyakorol önfegyelmet. "A negyvenes szám többször is előfordul a Bibliában, de maga a böjt Jézus személyéhez köthető, aki tanításának kezdetén negyven napig kivonul a pusztába, ahol a sátán is megkísérti. Ez az esemény a megtisztulást, újrakezdést jelképezi" - magyarázta a plébános. Bár testileg is felfrissítő a böjt időszaka, de lelki vonatkozása is van, hiszen ilyenkor egy számunkra fontos dologról kell lemondanunk. Lélekben erősödünk azáltal, hogy az elérhető élvezeteket tudatosan megvonjuk magunktól, és önfegyelmet gyakorlunk - mondta Kondé Lajos. Sok húsvéthoz köthető hagyomány inkább a népi folklór, mint az egyház tevékenységéhez párosítható. A húsvéti sonka a pészahkor hagyományos bárányhúst váltja fel az asztalon - emellett fogyasztása praktikus okok miatt is erre a napra esik, hiszen a téli disznóvágást követően körülbelül ilyenkorra érett meg, vált fogyaszthatóvá a sonka. Ugyanúgy a tojás és a torma is a néphagyomány útján került az asztalra, bár előbbi vallási jelentéssel is bír. Bár a víz a megtisztulás, tisztaság jelképe a liturgiában, az ilyenkor esedékes locsolkodás csak néhány szállal kötődik egyházi hagyományokhoz - magyarázta Kondé Lajos. Nagyszombat éjszaka keresztelték meg a közösségbe belépő új tagokat, az ókorban pedig minden évben csak ezen a napon végezhették el ezt a szertartást, de ezek csak áttétesen köthetőek a most ismert, kölnis-szódás házalásokra. Azért egy szép és támogatásra érdemes hagyománynak tartja a plébános, hiszen közösségépítő, és gondoskodásunkat, szeretetünket ezen a módon is kimutathatjuk a másik iránt.
- Nyúl:
A nyúl és húsvét ünnepének kapcsolatának eredetére többféle elképzelés is létezik. Szapora állatként számos kultúra termékenységi szimbólumként tekint rá. Valószínűleg a vidéki folklórban, a gyerekek miatt kapcsolódhatott össze a füles kisállat a vallási ünneppel, sokhelyütt a mai napig fészket raknak húsvétvasárnap, melybe a kisállat az ajándékokat hozhatja a kicsiknek csoki és játékok formájában.
- Tojás:
A tojás szinte minden kultúrában a termékenység, az élet szimbóluma, a keresztény világban is az újászületés jelképévé vált.
- Bárány:
Az ószövetségben előírás volt pészah idején az egyéves bárány levágása, az volt a fő étel. Az állat többször is szerepel a bibliában, a tíz csapás közül az utolsót nem kellett elszenvednie a zsidó népnek, mert házaikat egy bárány vérével jelölték meg. Szerepe a modern időkben lecsökkent, az ünnepi menüben a főtt sonka és a tojás váltotta fel.
- Barka:
Régi vallási hagyományokra, a virágvasárnap megünnepléséhez nyúlik vissza a barkaág kihelyezése. A növény az olajág hazai "megfelelője", mellyel a Biblia szerint Jézust fogadták a Jeruzsálemben.
- Tűz:
Hazánkban nincs akkora hagyománya, de a németeknél az egyik legismertebb húsvéti szokás a tűzgyújtás. Ezzel Jézus feltámadását, és élet újrakezdését szimbolizálják, de a tűz fényének szerencsehozó szerepet is tulajdonítanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.