Egyház

„Engedjétek hozzám jönni a gyermekeket…”

„Engedjétek hozzám jönni a gyermekeket…”

2012. április 2., hétfő
„Engedjétek hozzám jönni a gyermekeket…”

Keresztelő – sokan már nem is értik a lényegét, egy időben „divat” volt, ma ismét emelkedik a számuk, a lelkészek pedig ennek azért is örülnek, mert a gyermek megkereszteltetése lehetőség arra, hogy mind ő, mind szülei a gyülekezet tagjaivá válhassanak.

„Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket, és ne tiltsátok el tőlem őket, mert ilyeneké az Isten országa. Bizony, mondom néktek: aki nem úgy fogadja az Isten országát, mint egy kisgyermek, semmiképpen sem megy be abba.” (Márk evangéliuma 10. fejezet, 14b-15. vers)

Jézus Krisztus

hívó szava ma is elhangzik minden egyes keresztelésnél. A keresztelendő és kereszteltetni szándékozó szülők képe igen vegyes, mind a vallási hovatartozást, mind a motivációt illetően. De mindenekelőtt nézzük, mik azok a feltételek, amiket elvárnak a felekezetek e szentség kapcsán.

Elénk jövő isteni szeretet

„A gyerekkeresztelésnél a szülők kérését és motiváltságát vizsgáljuk, és szeretjük, ha valamilyen módon kifejeződik az egyházhoz tartozás igénye, és feltétel az is, hogy némi jártassága legyen a keresztény tanításban. Ennek pótlását beszélgetéssel, vagy felkészítéssel pótoljuk” – magyarázta portálunknak

Benyik György

teológiatanár, tarjánvárosi római-katolikus plébános. A felnőtt keresztelésnél a keresztelendőtől lényegében ugyanezt kérik, és a helyzettől függően, több alkalommal találkoznak a hittanulóval, valamint beszélgetnek hitbeli elkötelezettségéről.

Juhász András

, a Szeged-Kálvin Téri Református Egyházközség vezető lelkipásztora, a Csongrádi Református Egyházmegye lelkészi főjegyzője portálunknak elmondta, felekezetükben nincs általános érvényben lévő szabályozás a keresztséget illetően, a gyülekezetükben, ha gyermeket keresztelnek, akkor legalább az egyik szülő vagy keresztszülő református, „egyházjogi értelemben felnőtt”, azaz konfirmált kell, hogy legyen. A keresztséget itt is megelőzik felkészítő beszélgetések.

Nem „automatikus” üdvösség

Benyik professzortól megtudtuk, korábban általános volt a csecsemőkeresztelés, ma ezt 1- 7 éves korig nevezik gyermekkeresztelésnek. Akik a szentség kiszolgáltatását ennél idősebb korban kérik, azok már felnőtt keresztelkedőnek számítanak. Manapság az sem ritka, hogy a gyermek és valamely, esetleg mindkét szülője együtt keresztelkedik. Van, aki felnőtt korban, esetleg házassága előtt keresztelkedik meg, de növekszik azok száma is, akik kamasz, vagy felnőtt korban kezdenek érdeklődni a hit iránt, és kérik a keresztséget. Az evangélikusoknál az a tapasztalat, hogy a gyermekkeresztségek kétharmada ma is megtörténik egyéves korig, sőt ezek nagyobb része csecsemőkorban; de már nem olyan hamar, mint régen, amikor a gyakori csecsemőhalál réme siettette a szülőket – fejtegette Cserháti Sándor. A keresztelések fennmaradó részében is általában 3 éves kor előtt megtörténik az esemény. 2-3 évente egyszer keresztelnek ennél idősebb gyermeket, akkor is általában egy kisebb testvérrel együtt. A reformátusoknál is minden életkorban keresztelkednek emberek, igaz, idősebb korúak közt már ritkább a keresztelkedések aránya. Leggyakrabban itt is gyermekeket vagy fiatal felnőtteket keresztelnek.

Az evangélikusoknál klasszikusan minden érintettnek (szülő, keresztszülő) megkereszteltnek (nem feltétlenül evangélikusnak) kell lennie – tudtuk meg

Cserháti Sándortól

, a szegedi Evangélikus Gyülekezet lelkészétől. „Ha azonban e követelmény tartalmi indokát nézzük, megtehetjük azt az engedményt, hogy legalább a két páros egyik tagja legyen keresztyén” – tette hozzá a lelkész. A keresztelés ugyanis fontos esemény, de nem önmagában (mint egy mágikus jel, vagy védőoltás), hanem mint aminek életre szóló jelentősége van – magyarázta Cserháti Sándor. Akkor nyer értelmet, úgy tölti be hivatását, ha valaminek, az Istennel való közösségünk történetének a kezdete. Kifejezi Isten megelőző, elénk jövő szeretetét, irántunk való egyoldalú elköteleződését, de folytatásra ösztökél; arra, hogy Isten megszólításából majd dialógus legyen. „A keresztség kapcsán támasztott ’feltételek’ terén ezért van némi ambivalencia. Egyrészt a gyermekért (a keresztelendőért) van, tehát legjobb volna minden feltétel nélkül keresztelni, másrészt fontos, hogy a megkeresztelt olyan környezetben, miliőben növekedjék, ahol, ha eljön az ő szellemi-lelki érésének folyamatában az ideje, a keresztyén hit a ’keze ügyében’ legyen. Ezt az igényt igyekszik ’biztosítani’ az érintett felnőttek megkeresztelt volta, ami persze korántsem garancia, de az egyetlen kézzel fogható jel” – összegzett a lelkész. Arra a kérdésre, hogy mi az (dióhéjban), amit egy megkeresztelendőnek mindenképpen elmondanának, Benyik atya kifejtette, amennyiben felnőtt, akkor a legfontosabb hitigazságokat, erkölcsi követelményeket, a közösséghez tartozás feltételeit, a szentségeket és a közösségükhöz tartozás előnyeit tartaná fontosnak megismertetni. „A keresztség által a megkeresztelt egy olyan közösség tagjává válik, amely közel két évezrede él és virágzik. Ennek a közösségnek alapja Jézus Krisztus. Egy közösség tagjának lenni mindig öröm, biztonságérzetet jelent. A keresztség szentség, amelyet Jézus rendelt. A keresztség nem jelent automatikusan üdvösséget, ehhez kell a Jézus Krisztus elhívására történő engedelmes válasz, a megtérés” – magyarázta Juhász András.

Szívből vagy színből?

Sokszor nehéz megmondani, mennyire hitből jövő meggyőződéssel, vagy mennyire megszokásból, illetve a „nagymama kérésére” keresztelkednek az emberek. „Csodálatos az, hogy Isten egy nem szívből, hanem ’színből’ megkeresztelkedő vagy megkeresztelt életében is munkálkodik!” – hangsúlyozza Juhász András. „A korábbi szokáson alapuló keresztelések nálunk a megkeresztelt gyerekek 20%-a, a többi valamilyen belső késztetésre, vallásos meggyőződésből kéri a keresztelést, és elfoglaltsága és egyéni szituációja szerint ugyan különböző mértékben, de tanulni is akar előtte és áldozatot is képes hozni érte” – ismertette a tarjánvárosi katolikus helyzetképet Benyik György. Cserháti Sándor szerint ma már nem divat keresztelni, ahogy a rendszerváltozást közvetlenül követő években volt. A mai „ráta” már valószínűleg megfelel a szabad társadalomban természetes gyakoriságnak. „A lelkekbe nem látunk bele, de benyomásom szerint a keresztelések nagyobbik részében a szülők nem mély hitbeli meggyőződéssel érkeznek. Ennél fontosabb azonban, hogy sokakat épp a gyermekük keresztelése és az ezzel kapcsolatos beszélgetések indítanak el ezen az úton. Ma sok olyan gyülekezeti tagunk van, akik csak keresztelni jöttek, de itt ragadtak” – beszélt tapasztalatairól a lelkész. És végül a számokról: a Tarjánvárosi Egyházközség éves statisztikája szerint az elmúlt 7 évben 40-50 közötti számon stagnál az éves keresztelések száma, de az életkori arányok eltolódnak a felnőttek felé. A Csongrádi Református Egyházmegye adatait vizsgálva enyhe növekedés tapasztalható évek óta. Az igazán örvendetes azonban az, hogy az eltemetett és megkereszteltek egymáshoz viszonyított aránya a kereszteltek javára pozitív mérleget mutat, 18%-al több embert keresztelnek meg, mint temetnek el, ez pedig hálaadásra indít – ismertette az adatokat Juhász András. Az evangélikusoknál is alapvetően stagnáló-pozitív a mérleg: az utóbbi 10-12 év folyamán némileg növekedett a keresztelések száma, de most már évek óta 25-30 körül mozog. Fontos azonban, hogy ez 4-5 alkalommal minden évben megelőzi a temetések számát.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.