Míg az olyan nagyobb egyházi ünnepek tartalmáról, mint a karácsony vagy a húsvét - melyeknek megvan a maguk „profán" ünneplési rendje is - van az embereknek némi ismerete, addig a pünkösdről ugyanez nem mondható el, pedig ez az az örömünnep, mely a Szentháromságból kifejezetten a Szentlélekre irányítja a figyelmünket.
A pünkösd a
pentekoszté
görög szóból származik, jelentése „ötvenedik", vagyis húsvét után az ötvenedik nap, melyen a Szentlélek eljövetelét ünnepeljük. Bár Jézus tanítványai már tudják, hogy mesterük feltámadt, mégis, hogy betölthessék Krisztus missziói parancsát - „tegyétek tanítványommá mind a népeket" -, szükségük van Isten Lelkének megerősítésére: ez teszi őket hitvalló apostolokká:
A zsidó hagyományban a törvényhozás, kinyilatkoztatás ünnepe is erre a napra esett, mikor arról emlékezett meg Izrael népe, hogy Isten a Sínai-hegyen ekkor adta Mózesnek a Tízparancsolatot. A zarándokok azért adtak hálát, hogy Isten arra méltatja az övéit, hogy megmutatja a Hozzá vezető utat: aki megtartja a törvényt, az jelét adja annak, hogy Istenhez akar tartozni - épp ezért mindmáig egy nagy örömünnep ez a nap - magyarázza
Thorday Attila
, a Gál Ferenc Hittudományi Főiskola rektorhelyettese.
Isten nemcsak megtestesül Jézusban, hanem az emberi megértéshez is igazodik: a korábbi ünnep mellé, mely Isten törvényének és üzenetének befogadásáról szólt, egy még nagyobb ünnep kerül. Isten Lelke által, saját belső dinamikáját árasztja ki az emberekre, ezzel mintegy - Ezékiel próféta szavaival szólva - „szívünkbe vési" az Ő törvényét. Pál apostol ezt a tapasztalatot úgy írja le, hogy többé nem a törvény betűje, hanem a Lélek éltet minket. Isten belső világa az ember bensőjével találkozik. Pünkösdkor azt ünnepeljük, hogy ez mindig, bármikor lehetséges - fogalmaz Thorday atya. A Lélek eljövetelével Atya és Fiú kapcsolatának megtapasztalása válik lehetővé a földön. Éppen emiatt a katolikus liturgikus naptárban a pünkösd utáni vasárnap a Szentháromság vasárnapja. A Bibliában „heves szélvészhez" hasonló zúgásról, illetve lángnyelvekről olvasunk Isten Lelkének eljövetelekor. Isten megjelenése megragadhatatlan: nem tudjuk, honnan jön és hová megy, a bibliai kifejezések, képek azt a tapasztalatot írják le, hogy a Lélek megtisztít. A Lélek ajándéka az egyetemesség is, hiszen különböző nyelvű és kultúrájú emberek mind megértették a lényeget: a keresztre feszített Jézus föltámadt, s ezzel megtörte a bűn és a halál hatalmát; mi az élő Krisztus követői vagyunk - összegez Thorday Attila.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.