Egyetem

Társadalmi célt szolgál a szegedi egyetemisták által kiötlött mobil szabaduló szoba

Társadalmi célt szolgál a szegedi egyetemisták által kiötlött mobil szabaduló szoba

2016. március 23., szerda
Társadalmi célt szolgál a szegedi egyetemisták által kiötlött mobil szabaduló szoba
SZTE_fortelyszoba2_BobkoAnna

Három szegedi egyetemista szervezésében járja az országot az a mobil szabaduló szoba, amely hátrányos helyzetű fiataloknak nyújt sikerélményt. A Magyarországon egyedülálló Fortély-sátor nemcsak innovatív, de társadalmi célt is szolgál.

A három szegedi egyetemista ötletének lényege, hogy a szabaduló szobák élményét mobilizálják, és eljuttatják olyan fiatalokhoz, közösségekhez, akiknek nincsen lehetőségük a szabaduló szobák kipróbálására. Célcsoportjuk a 12-18 év közötti hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok. A Sátor feladatai ugyanolyanok, mint egy standard szabaduló szobáé: számkódokat kell megfejteni, kulcsokat megtalálni, találós kérdéseket, logikai feladatokat megválaszolni. A cél megoldani az egymásra épülő feladványokat és megtalálni a kijutáshoz szükséges kulcsot. Mindezt folyamatos kooperációval és kommunikációval. A játék egy rövid szabályismertetéssel indul, ahol a résztvevők néhány eszközt – walkie-talkie, zseblámpa, tipp-lista – kapnak. "Ezeknek a gyerekeknek az iskolában szinte sosincs sikerélményük, az iskolán kívül sem igazán mozdulnak ki a komfort zónájukból. A feladványok erősségét nem csökkentettük csak azért, mert hátrányos helyzetű fiatalokhoz visszük el a szabaduló szobát, hiszen a kezdeményezés fontos üzenete, hogy ugyanolyan erősségű feladatokat is meg tudnak oldani, mint az idősebb, vagy átlagos szociális háttérrel rendelkező társaik. A legfontosabb különbség a Fortély-sátor és a megszokott szabaduló szobák között, hogy a játék végeztével leülünk, és feldolgozzuk a megszerzett élményeiket. A beszélgetés segítségével is tudatosítani tudjuk a gyerekekben a sikerélményt" – fogalmazott

Valuska Sára

, a Szegedi Tudományegyetem hallgatója.

SZTE_fortelyszoba3_BobkoAnna

"Azt tapasztaltuk, hogy ugyan a 45 perces feladatsor ugyanolyan hosszú, mint egy tanítási óra, ám a fiatalok a szobában nem vesztik el a figyelmüket, koncentrációjukat. Érdeklődnek a Sátor iránt és ugyanolyan ügyesek, mint nem hátrányos helyzetű kortársaik, sőt néha gyorsabban is kijutnak. Hihetetlen leleményesség van a hátrányos helyzetű gyerekekben, nagyon kreatívan állnak hozzá a szobához. Úgy tűnik a hátrányos helyzetűek máshogy állnak egy olyan szituációhoz, ahol bezárják őket. Sokkal inkább hajtja őket a kijutás vágya, mint adott esetben egy átlagos szociális háttérrel rendelkező társukat. Maguk a fiatalok pedig többször megfogalmazták meglepettségüket, hogy nem könnyített feladatokat kaptak, dolgozniuk kellett azért, hogy kijussanak. Ennek az lehet az oka, hogy sokszor egyszerűsítik számukra a feladatokat, de mi más üzenetet szeretnénk küldeni. Azt akarjuk erősíteni, hogy nem baj, ha néha kimozdulnak a komfortzónájukból" – mondta az SZTE-s egyetemista. Az innovatív ötlet kidolgozói és megvalósítói: Valuska Sára, SZTE Tanárképző Központ angol nyelv és kultúra-magyar nyelv osztatlan tanárképzés,

Kiss Ákos

, SZTE Állam- és Jogtudományi Kar politológia és

Szabó Csaba

, SZTE Gazdaságtudományi Kar pénzügy és számvitel szak.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.