Egyetem

A szegedi igazgatók nem értenek egyet a HVG középiskolai rangsorával

A szegedi igazgatók nem értenek egyet a HVG középiskolai rangsorával

2015. október 29., csütörtök
A szegedi igazgatók nem értenek egyet a HVG középiskolai rangsorával
erettsegi_radnoti08_gs

Két szegedi középiskola is felkerült a HVG 2016-os gimnáziumi és szakközépiskolai top 100-as rangsorára. Az intézmények igazgatói egy véleményen vannak: a kiadvány jelenlegi formájában szakmailag nem megalapozott.

Ahány felmérés, annyi értékelés

A Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium két helyet javított a HVG 2016-as középiskolai rangsorában, tavaly a 39. idén a 37. helyen végzett az összesítésben. A különszámban azt írják, hogy az intézmény hatosztályos képzésben a diákok speciális matematikaoktatásban részesülnek: heti nyolc órájuk van a tantárgyból. Az emelt szintű matematikaérettségi átlag 81 százalékos a Radnótiban, ezért lehet, hogy a 791 fős iskola a HVG matematikakompetencia-mérésén a 11. helyet szerezte meg a rangsorban. "Mint a statisztikák legtöbbjét, erre és arra is lehet használni. A két adat különbsége

(az igazgató a Nők Lapja beiskolázási különszámára utalt, ahol a 9. helyet érte el a gimnázium - a szerk.)

abból adódik, hogy a tehetséggondozást az egyik adatsorban figyelembe vették, addig a másikból kimaradt. Nekünk az egyik legfontosabb feladatunk a tehetséggondozás, vagyis olyan szintre hozni az ideérkező gyerekeket, hogy ki tudják bontakoztatni, ami bennük van, hogy a legjobbat nyújthassák. Ezt a HVG az elmúlt két évben nem vette figyelembe. Nekünk arra kell ezt használni, hogy az egyes adatok alapján átbeszéljük a feladatainkat és igyekezzünk fejlődni, de nem a statisztikai eredmények javítása, hanem a gyerekek érdekében" - mondta portálunk érdeklődésére

Gál Béla

, a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium igazgatója. Megjegyezte, a rangsor összeállításában

nem veszik figyelembe azokat a diákokat, akik külföldi felsőoktatási intézményekbe nyernek felvételt.

Pedig évente többen is sikeresen felvételiznek Cambridgebe vagy Heidelbergbe. "Egyszerűen úgy szerepelnek, mintha nem vették volna fel őket."

Szakmailag nem meglapozott a rangsor?

Rontott helyezésén az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, egykori nevén a Ságvári-gimnázium - a top 100-as rangsorban egyébként utóbbi név alatt találják meg a kíváncsiskodók. A Szegedi Tudományegyetem 720 fős gyakorló iskolája, melynek profilja elsősorban az idegennyelv-oktatás, a tavalyi 53. helyről csúszott a 66. helyre. A Szentháromság utcában található gimnázium a matematikaérettségi eredményeivel érte el a legjobb helyezést: az összesített rangsorban 30., s ezzel csak kicsivel marad le a Radnóti-gimnáziumnál már említett matematikakompetencia-mérésen elért eredménytől, abban ugyanis a 37. Persze nem elhanyagolandó, hogy az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola 6. a gyakorló iskolák rangsorában. Csak az ELTE, a debreceni és a Nyugat-magyarországi Egyetem szombathelyi iskolái előzik meg. "Nem egy helyezési szám az, ami mond valamit az iskoláról. A HVG szempontjait összegyúrni és egymás mellé tenni semmi értelme. Véleményem szerint sávokat kellene csinálni, s nem sorszám alapján értékelni, hanem minősítéseket felállítani kategóriák szerint. Ha egy kisebb létszámú és egy nagyobb létszámú iskolát összehasonlítanak a továbbtanulási adatok alapján, akkor a kisebb intézmény akár 15-20 helyet is ronthat a százalékos skálán" - ezt már

Dobi János

, az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola vezetője tette hozzá, aki a középiskolák értékelésének hitelességét tekintve egy véleményen van Gál Bélával. Azt is hozzáfűzte, a külföldre felvételt nyert diákok mellett

a nyelvi előrehozott érettségit tettek is eredménytelennek számítanak a statisztikában. Az igazgató azt is kifogásolta, hogy a kompetenciaméréseken 4, 6 és 8 osztályos gimnáziumokat egy kalapba vesznek, s az eredményeket teljesítményként értékelik, holott ez valójában a tanulók képességének felmérése. Valódi eredményességi mutatót ugyanis csak az érettségi és továbbtanulási adatok nyújthatnak egy iskoláról.

Rövid kitekintés

A HVG immár harmadik éve készíti el a kiemelkedő tanulmányi eredményű középiskolákat bemutató különszámot. A top 100-as lista az egyházi, alapítványi és gyakorlóiskolákat vette górcső alá mégpedig az országos kompetenciamérés matematika- és szövegértés-eredményei, a négy kötelező érettségi tantárgy eredményei, valamint a továbbtanulási mutatók alapján. A szegedi intézmények mellett a szomszédos megyékből a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium (23.), a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium (29.), a szolnoki Varga Katalin Gimnázium (47.), Bajai III. Béla Gimnázium (53.), a Kecskeméti Katona József Gimnázium (57.), a Kecskeméti Bolyai János Gimnázium (64.), Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium (86.), a Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium (89.), és a Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium (95.) került még fel a listára.

Két szegedi középiskola is felkerült a HVG 2016-os gimnáziumi és szakközépiskolai rangsorára.http://szegedma.hu/?p=584439

Szerző: Szegedma Hírportál2015. október 29.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.