Egyetem

Jövőre koedukált képzés indul a Karolinában + FOTÓK

Jövőre koedukált képzés indul a Karolinában + FOTÓK

2012. október 28., vasárnap
Jövőre koedukált képzés indul a Karolinában + FOTÓK

Paradigmaváltásra van szükség az oktatásban, ez is indokolja, hogy jövőre új képzési forma indul a szegedi Karolina Iskolában, és megszűnik a szegregált oktatás. Lányok és fiúk 2013-tól már koedukált képzésben részesülnek – hangzott el az intézmény fennállásának 140. és újraindításának 20. évfordulója alkalmából rendezett pedagógiai konferencián.

A rendezvényen jelen volt a Szeged-Csanádi Egyházmegye fenntartásában működő intézmények 200 pedagógusa,

Kiss-Rigó László

megyés püspök,

Ulrik M. Monika

, a Boldogasszony Iskolanővérek tartományfőnöke, továbbá a rend képviselői, az iskola egykori igazgatói, tanárai, diákjai és a társintézmények vezetői, munkatársai. A konferencia a nevelés kiemelt területeit érinti, olyan témákat, mint amilyen a motiváció, a generációk kérdése, a nyelvtanulás, a tehetséggondozás, az integráció. Ezekben mi magunk is sokszor tanulók vagyunk – hangsúlyozta megnyitóbeszédében Ulrik M. Monika, a mintegy 34 országban jelen lévő Boldogasszony Iskolanővérek tartományfőnöke. A rend tagjai mindenhol azon fáradoznak, hogy akiket rájuk bíztak, megismerjék, kiműveljék képességeiket, hidakat építsenek mások felé, használják mindazt, amivel az Isten megajándékozta őket. Az elmúlt 20 év alatt több minden történt, mint a mögöttünk lévő 140 esztendőben, kezdte üdvözlőbeszédét

Vlocskó Mihály

intézményvezető. Gyors és pörgő világban élünk, az információáramlás sebességét nem tudjuk befolyásolni, az szinte már elszakadt tőlünk. Húsz évvel ezelőtt egy nyári táborozás alkalmával a gyermek levelet írt szüleinek, hogy szerencsésen megérkeztek és minden rendben van, majd feladta a küldeményt. Az anyuka válasza körülbelül 4 nap múlva érkezett meg. Ma ugyanez az információcsere 4 percbe belesűrítendő, hála a technika legújabb vívmányainak. „Az oktatásban is meg kell hallanunk azokat a szavakat, amelyeket a társadalom, a szülők felénk közvetítettek” – figyelmeztetett az igazgató.

Válaszolni a kor kihívásaira

„Ezeknek szükséges megfelelnünk ahhoz, hogy az iskolát a következő 140 évig is működtetni tudjuk.” Paradigmaváltásra van szükség, s többek között ez is indokolja, hogy 2013. szeptember 1-jétől új képzési forma indul az iskolában. Elindítják a 8 évfolyamos képzést, amely az 5. évfolyamtól startol, s egészen a 12. évfolyamig töretlenül haladhatnak előre a tanítványok. A nemek szerinti szegregált nevelés iránt – úgy tűnik – nem igazán van manapság társadalmi igény, inkább az önmagukért felelős személyiségek kialakítását várják el az iskolától a szülők, hangsúlyozta Vlocskó. Ezért döntött a vezetés a koedukáció mellett, azaz lányokat és fiúkat együtt nevelnek a jövő évtől a Karolinában. A gyerekek nagyon sokszínűek, különbözőek egymástól, ezért a 10. osztálytól egyéni utakat próbálnak megmutatni nekik. Az oktatási szakasz utolsó részében személyre szabottan bontakoztatják ki a tehetséget, külön foglalkozva a jó képességű, valamilyen talentummal megáldott tanulókkal. Az igazgató Néri Szent Fülöp idézetével zárta köszöntőjét:”Legyetek jók, mert tudtok, a többi nem számít.” Az egyházon belül vannak olyan szervezetek, közösségek, szerzetesrendek, amelyek hosszú hagyománnyal rendelkeznek a nevelés, az oktatás területén, s értékes tapasztalatokat alakítottak ki – hangsúlyozta Kiss-Rigó László megyés püspök, a rendezvény fővédnöke. Mégis, mi az a többlet, specifikum, amit az egyházi iskolák nyújthatnak a világiakkal szemben, tette fel a kérdést a püspök. A Szentírást úgy is lehet olvasni, tanulmányozni, mint egy pedagógiai szakkönyvet, ilyképpen az Ószövetség nem más, mint annak illusztrálása, hogy Isten hogyan nevel egy népet, amelyet a sajátjának vall. Az Újszövetség pedig leegyszerűsítve arról is szól, Jézus, mint nevelő, hogyan neveli az embert. Jézust többnyire messiásként, megváltóként, prófétaként szoktuk emlegetni, tanítóként kevésbé, pedig igazából ez a legfőbb tevékenysége, figyelmeztetett Kiss-Rigó László, majd az evangéliumokból vett példákkal támasztotta alá állítását. Jézus a példa rá, hogy bűn nélkül is meg lehet oldani konfliktusokat. A püspök végezetül azt kívánta a konferencia részvevőinek, akik a nevelés felelősségteljes munkáját végzik, a különböző konfliktusokat ők is úgy próbálják kezelni, hogy ne sérüljön senki, ne a bűn, hanem a kegyelem legyen jellemző megoldásaikra. Az előadások után szekcióbeszélgetések következtek, majd közös szentmisével zárult a konferencia.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.