Egyetem

A PISA folyamatosan tanul

A PISA folyamatosan tanul

2012. április 30., hétfő
A PISA folyamatosan tanul

Idén a PISA-felmérés már számítógépes feladatokkal, interaktív módon próbálja lemérni a tanulók képességeit – mondta el portálunknak Joachim Funke, a Heidelbergi Egyetem professzora a negyedik alkalommal megrendezett „Szeged Workshop on Educational Evaluation – SWEE 2012” műhelyen, melyet az SZTE Bölcsészettudományi Karának Neveléstudományi Intézete és Oktatáselméleti Kutatócsoportja szervezett.

Joachim Funke

általános pszichológiával foglalkozik, kutatási területe a gondolkodás és a problémamegoldás, valamint a három évente megvalósuló PISA problémamegoldással foglalkozó nemzetközi szakmai csoportját vezeti, mely a tárgykör mérését igyekszik megvalósítani. Éppen most készítették elő a PISA 2012-t, melyben világszerte 500 ezer tanulót vesz részt 70 országban. A professzor egy újításról is beszámolt portálunknak. Első alkalommal kerül sor egy újszerű problémamegoldó elképzelés alkalmazására, amit ők fejlesztettek ki.

Problémamegoldás mp3-lejátszóval

Az interaktív feladatnál például különböző készülékekkel kell problémamegoldó képességeiket bizonyítaniuk a diákoknak úgy, hogy például egy mp3-lejátszót szimulálnak a számítógép-képernyőn, vagy kis jegykiadó-automatát, melyek esetében a tudásmegszerzést és tudásalkalmazást kutatják. Konkrétabban szólva: a tanulók látnak például egy mp3-lejátszót a képernyőn, és ki kell találniuk, hogy miként működnek a gombok, amelyekhez nincs semmilyen felirat. Úgy is mondhatjuk, kapnak egy használati útmutató nélküli lejátszót. Rá kell jönniük, miként működik, ezután pedig meg kell adniuk például, hogyan lehet a lehető legkevesebb gombnyomással XY zeneszámot, ilyen és ilyen hangerővel lejátszatni. A PISA ebben az évben először számítógépalapú feladatokkal fog működni – magyarázta a professzor. Az interaktivitást kihasználva lehetőség van arra, hogy a rendszer reagáljon a tanulói feladatmegoldásokra.

Kemény tények

„Én a kritika barátja vagyok” – szögezte le Joachim Funke arra a kérdésre válaszolva, hogy igen sok bírálat érte az elmúlt években a PISA-t. A professzor úgy fogalmazott, a felmérés révén olyan gondolatok jelentek meg a köztudatban, amelyek korábban nem léteztek. „Azon töprengünk például, hogy egyes területeken Finnország miért teljesít olyan jól, más területen a németek olyan rosszul, jóllehet sokat invesztálunk az oktatásba, mégse mindig váltja be a hozzá fűzött reményeket. Miért? Keressük a legjobb gyakorlatot, hol, miként motiválják a tanárokat, talán át is vesszük ezeket” – összegzett Joachim Funke. Azt is hangsúlyozta, fontos, hogy ezeket a ranglistákat annak vegyük, amik: ezek aktuális állapotfelmérők a nemzeti oktatási rendszer teljesítőképességéről, összehasonlítva másokkal. „A PISA dinamikus, és képes tanulni” – így a professzor. Például 2003-ban még a problémamegoldó képességet mérő feladatokat papírral és ceruzával szárazon oldatták meg, és most teljesen újragondolták a koncepciót. Joachim Funke szerint ebből is látszik, a PISA fejlődőképes rendszer. Hozzátette: nem bürokraták ülnek a felméréseknél, hanem tudósok kísérik, és az oktatással foglalkozó politikusok kemény tényeket kapnak. Ezekből lehet levonni azokat a következtetéseket, hogy milyen nagynak kell lennie egy iskolai osztálynak, hogyan alakítsák a tanárképzést, vagy milyen információkat adjanak a szülőknek egy-egy iskoláról. „Tudósként is felelősek vagyunk azért, hogy ilyen és hasonló információkat elérhetővé tegyük az állampolgárok számára” – zárta gondolatait a professzor. Joachim Funke elismerően szólt a

Csapó Benő

professzor, a Neveléstudományi Intézet vezetője által gondozott tanácskozásról, melyen – mint mondta – sok fiatal elkötelezett kutatóval találkozhatott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.