Egyetem

Szabó Gábor akadémikus: Nem vagyok forradalmár

Szabó Gábor akadémikus: Nem vagyok forradalmár

2010. június 16., szerda
Szabó Gábor akadémikus: Nem vagyok forradalmár
Az SZTE rektorválasztásán Szabó Gábor jelenlegi rektor kihívója az azonos nevű akadémikus, az Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék egyetemi tanára, lézerfizikus, a Magyar Innovációs Szövetség elnöke. A június 21-ére kiírt választás előtt az akadémikussal terveiről, illetve arról is beszélgettünk, hogy megválasztása esetén jelenlegi pozícióit, feladatait megtartja-e.– Melyek a legfontosabb vezetői elképzelései, megválasztása esetén mi az, amin feltétlenül változtatna? – Nem gondolom, hogy az egyetemet gyökeresen meg kellene változtatni. Kísérleti kutatóként megtanultam tisztelni a működő rendszereket, mert tudom, hogy hányféleképpen lehet nem működő rendszert csinálni. Az SZTE működőképes, a teljes átalakítás ellen mindig is tiltakoztam, én nem vagyok forradalmár. A működő rendszert szeretném továbbvezetni, és adott esetben a szükséges korrekciókat elvégezni, ami a jövőre vonatkozó adaptáció szempontjából érdekes. Az egyetemnek van stratégiája, azt sem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni. Felelőtlenség lenne belematatni ebbe a rendszerbe anélkül, hogy nem gondoljuk végig, mi lesz a következmény. A célom, hogy egy jó egyetemből egy jobb egyetemet csináljunk. A szegedi integrációt is jónak tartom, ezzel kapcsolatban azt a problémát látom, hogy nem elég mélyen történt meg ez az integráció. Javítani szeretném a karok közti együttműködést, az intézmény belső koherenciáját, hiszen ez az oktatás és kutatás szempontjából fontos. – Az oktatás szempontjából sem lényegtelen, hogy kormányváltás történt hazánkban. Ön a keddi sajtótájékoztatón utalt arra, hogy az egyetemnek magának kell kezdeményeznie az oktatáspolitika változását. Ez alatt mit ért pontosan, például a bolognai folyamat szempontjából? – A programomban ezt a témakört részletesen elemeztem. Ebből kiemelném, hogy a magyar felsőoktatásban olyan folyamatok zajlottak le az elmúlt években, amelyek a minőséget veszélyeztetik. Ezt nagyon sokszor összetévesztik a bolognai folyamattal, holott ez nem arról szól. Az első igazi probléma a felsőoktatás tömegesedése volt, míg a kilencvenes években a korosztály 10 százalékát iskolázták be egyetemekre és főiskolákra, 2005-re már közel 40 százalékot. Az teljesen világos, hogy az a felsőoktatás, ami a 10 százalék oktatására állt be, az inkább elitképzés vagy tehetséggondozás, míg 40 százaléknak elitképzést csinálni nem lehet. Ezzel a folyamattal igazából nem tudott megbirkózni a felsőoktatás. A tehetséggondozást nem tudjuk megfelelően kezelni a jelen struktúrában. Külön problémát jelent a tanárképzés. Úgy vélem, hogy a Szegedi Tudományegyetem megvan minden olyan kapacitás, amivel például a tanárképzés ügyében kezdeményezőleg léphetünk föl. Van nemzetközi kutatócsoportunk, van olyan rendszerünk, ahol a gyakorlathoz nagyon értő kollégák dolgoznak, és adottak szakmai műhelyeink is, melyek a különböző tárgyak szakmódszertani képzésére alkalmasak. Ez együttesen nincs meg minden egyetemen. E téren mindenképp aktívan kell fellépnünk, nem arra kell várnunk, hogy a bárkából valaki integet, hogy merre kanyarodjunk! – Jelenlegi munkáját miként tudná összeegyeztetni a rektori teendőkkel, amennyiben június 21-én sikerül megszerezni 50 százalék plusz egy szavazatot a szenátus ülésén? – Főállású rektor szeretnék lenni, ami nyilvánvalóan azt jelenti, hogy meg kell hoznom bizonyos döntéseket, amiket mérlegeltem, így megválasztásom esetén bizonyos országos funkciókról le kell mondanom. Személyes pályám olyan mértékben összekötött a Szegedi Tudományegyetemmel, hogy lojalitásom sok szempontból fölülír más szempontokat. – Még az ELI-projektet is? – Operatív, vezetői funkciókat sosem képzeltem a szuperlézer-projektben a magam számára. Ha tíz évvel ezelőtt adódik ez a lehetőség, akkor lehet, hogy komolyan elgondolkodom rajta. Nemzetközi szakmai kapcsolataim révén úgy vélem, továbbra is részese leszek az ottani munkának, mely szívügyem. – Tavasszal nem pályázott a rektori tisztségre. Most miért döntött a megmérettetés mellett? – Ha az ember az életét úgy élte le, hogy „kockás agyú” TTK-snak született és annak is szocializálódott, akkor nyilván nehezen tud arról beszélni, hogy mi a fontos számára, nehezen tudok racionális érveket felsorakoztatni. Úgy gondoltam, hogy ezt a dolgot most megnézem magamnak közelebbről. Politikai felhangja nincs indulásomnak, ugyanis egy felsőoktatási intézmény sokkal hosszabb távra kell, hogy gondoljon, mint egy-egy politikai ciklus.

Varga Anna – Pintér M. Lajos

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.