Egymástól tanulni – épül a referenciaintézmények hálózata + HANG
2010. június 30., szerda
Országos szinten kiemelkedőek a dél-alföldi régió közoktatási intézményeinek eredményei a más óvodák, iskolák számára is követhető, követendő oktatásszervezési, pedagógiai, módszertani és szervezetfejlesztési innovációk terén – hangzott el az e célra létrejövő hálózatot koordináló projektiroda tájékoztatóján. Büszkeséggel számoltak be a három dél-alföldi megye által a „Közoktatás-fejlesztést támogató hálózat kiépítése a dél-alföldi régióban” elnevezésű projektben elért eredményekről a programiroda vezetői. „Míg az ország többi régiója 200-220 regisztrált úgynevezett jó gyakorlattal rendelkezik, addig mi a mai napi adat szerint már 413-nál tartunk” – emelte ki Csizmadia Imre projektmenedzser. Előadásában a kezdeményezés fő céljai között megemlítette az oktatás hatékonyságának, eredményességének javítása és a területi különbségek kiegyenlítése mellett a pedagógiai kultúra megújítását és az együttműködések jelentőségét is. A projektnek a Dél-Alföld minden kistérségében van helyi koordinátora, ami megkönnyíti a kapcsolattartást a projektiroda és a közoktatási intézmények között. Csizmadia Imre elmondta, a régióban jelenleg 81 referenciaintézmény jelölt van, de igen jól tudnak együttműködni az ország többi régiójával, legyen szó akár szakmai egyeztetésről, akár rendezvények szervezéséről vagy szakmai érdekképviseletről.
Fejlesztő műhelyek segítenek továbbadni az ismereteket
A projekt koordinációját a Békés Megyei Tudásház és Könyvtár végzi, mely összesen 480 millió forintot nyert a hálózat kiépítésére. A másik két megyei irodát a Csongrád Megyei Közművelődési, Pedagógiai és Sportintézmény ÁMK és a bajai Újvárosi ÁMK működteti. Závogyán Judit regionális szakmai vezető az elhangzottakhoz hozzátette: az úgynevezett jó gyakorlatok és referenciaintézmények számából látható, hogy a közoktatás fejlesztését illetően a dél-alföldi régió oktatási egységei élen járnak és hatékonyan működnek. A térségben 13 szakterületen alakult meg fejlesztő műhely a napokban azzal a céllal, hogy ezek által adhassák tovább az intézményekben felhalmozott széles körű szakmai ismereteket. Ezen műhelyek feladata, hogy a bennük részt vevő pedagógusok és intézmények a rendelkezésre álló tudást továbbfejlesszék, a közösen elért eredményeket pedig megosszák egymással – esélyt teremtve a fejlődésre minden hasonló iskola, óvoda számára.
Jól teljesít megyénk is
Kiss Tamásné, a Csongrád megyei iroda vezetője beszámolt róla, hogy a 2009. szeptember 1-jei indulástól már 110 bemutató órát tartottak 20 intézményben, melyeken több mint 100, más iskolából érkezett pedagógus vett részt. A referencia-intézmény jelöltek között kiemelte a hódmezővásárhelyi kistérséget, ahonnan 11, valamint a szegedi és makói kistérséget, ahonnan 9-9 óvoda vagy iskola pályázik a címre. Az úgynevezett jó gyakorlatok nemcsak eszmei és szakmai, de anyagi hasznot is hoznak a programba bekapcsolódó intézmények számára, hiszen ezeket az egyes intézmények eladhatják a központilag biztosított keret terhére. Így a létrejövő fejlesztések értékesítése komoly összegekkel segíti az oktatás-módszertani vagy szervezetfejlesztésbe belevágó iskolákat, óvodákat.
Gyakorlatra és pénzre váltott tudás
A program tapasztalatairól három iskola vezetői számoltak be. A nagy számú hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű gyereket oktató kiskundorozsmai Jerney János Általános Iskola 9 minősített jó gyakorlattal rendelkezik, melyet már 9 intézménynek sikeresen értékesítettek. A makói Pápay Endre Iskola szintén sajátos nevelési igényű gyerekek oktatásában szerzett ismereteit teszi közkinccsé, eredményeiket a tanulmányi versenyek sikerei és további nyertes uniós pályázatok is alátámasztottak. A kecskéstelepi Fekete István Általános Iskola a mozgás- és hallássérült tanulók integrációjában és az egész napos oktatás bevezetésében jár élen, ebből már 5 jó gyakorlatot regisztráltak és bekapcsolódtak egy fejlesztő műhely vezetésébe is. Hallgassa meg a Rádió88 Csizmadia Imre projektmenedzserrel készült hanganyagát!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.