
Középpontban a serdülők környezettudata


Mi van? gondolatébresztő előadás a Tömörkényben

Interaktív környezetvédelmi drámajátékot mutattak be Szegeden a Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában. A Mi van? című gondolatébresztő előadást a Kacskaringók Virtustársulat drámapedagógusai adták elő. A program célja, hogy környezetünk iránti felelősséget erősítse a fiatalokban.
Tavaly ötvenszer mutatta be az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. kezdeményezésére megírt Mi van? című darabot a Kacskaringók Virtustársulat. Tegnap a szegedi Tömörkény István gimnázium tanulói vettek részt az interaktív előadáson. A színházi játék egy, a környezeti problémákra érzékeny, tizenéves kamasz fiú szemszögéből mutatja a világot, melynek a szülők, a család vagy a szennyeződésekből összeálló „sárkány" egyaránt cselekvő tagja. A cselekmény a felnőtté válás során előkerülő mikrokörnyezeti és individuális problémákat ötvözi a globálisakkal, melyek kapcsán a felelősségvállalás kérdése kerül központba. Olyan kérdéseket boncolgat, mint: mit jelent, mi a következménye annak, ha nem veszünk tudomást a láthatatlan, de nyilvánvaló problémákról? Miként vagyunk részesei az emberiség által okozott környezeti és társadalmi labilitásnak? Mit tehetünk ellene? A történet világa nyomasztó, nyugtalanító, az előadás látványelemei ezzel is segítik az erős intellektuális és érzelmi bevonódást.
Kacskaringók
A Kacskaringók virtustársulat 2002-ben jött létre az ország legaktívabb drámapedagógusaiból. Tagjai gyermek- és diákszínjátszással, színházzal foglalkozó, országosan elismert szakemberek. Céljuk, hogy értő és érző, egyénileg és társadalmilag is felelős fiatalokat neveljenek. Szeretnék a színházi nevelés módszerét minél több formában, minél több fiatalhoz, pedagógushoz és színházi szakemberhez eljuttatni az országban. A társulat másik erőssége a dramatikus néphagyományok újjáélesztése közösségi és színházi élményt egyszerre nyújtva ezzel a résztvevőknek.Közkeletű feltevés, hogy a tinédzserek nehezen mozgósíthatók bármilyen jó ügy érdekében. Bár a korosztály egy része szociálisan érzékeny, másik fele szinte minden „felülről érkező kezdeményezést" kényszernek él meg, és elutasít. Ez a színdarab végre megkísérli áttörni a generációs önvédelem falait. Szándéka nem csak futólag megszólítani a célcsoportot, hanem leülni mellé, megdöbbenteni, elgondolkodtatni, sőt cselekvésre késztetni. A foglalkozáson résztvevő gyerekek szabadon nyilváníthatják ki véleményüket, ütköztethetik az előadás során vázolt nézőpontokat, és aktívan részt vehetnek a történések alakításában. Megtudtuk, az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. 2003 óta működteti szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos oktatóprogramját, és elérkezettnek látta az időt, hogy a hagyományos oktatóeszközökkel nehezebben elérhető 13-16 éves korosztályt is megszólítsa. A tizenévesek környezeti szemléletformálása különösen fontos, hiszen többségük néhány éven belül önálló életet kezd. A cél, hogy a mai fiatalok a szelektív hulladékgyűjtésről hallott ismereteket felnőttként a gyakorlatban valósítsák meg. Az új színdarab - a környezeti nevelés terén teljesen újszerű kezdeményezésként - már nem csak a hulladék kezelésének mindennapi vetületeit tárja fel, hanem átfogóbb környezeti problémákra is fényt derít.












