Közélet

Januártól egyszerűbbé válik a közművek átírása és az adatváltoztatás

Januártól egyszerűbbé válik a közművek átírása és az adatváltoztatás

2021. december 1., szerda
Januártól egyszerűbbé válik a közművek átírása és az adatváltoztatás

Az Adatváltozás-kezelési Szolgáltatás bevezetésével a kormány tovább csökkenti az emberek adminisztrációs terheit, a közigazgatási ügyintézés mellett immár a szolgáltató szektorban is. Jövő év. január elsejétől az ügyfelek kezdeményezhetik, hogy nevük, címük, okmányadataik változásairól elektronikusan kapjanak értesítést a velük szerződéses jogviszonyban álló közművek és cégek, kiváltva a személyes ügyintézést.

Az ingyenes szolgáltatással kényelmesebbé és gyorsabbá válik az adatváltozások bejelentése, valamint a közművek átírása, amellyel jelentős időt takaríthatnak meg a családok. A projekt megvalósításához a Miniszterelnökség vezette konzorcium 1,445 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült.

Az Adatváltozás-kezelési Szolgáltatás név-, lakcím-, és elérhetőségi adatok változása, okmánycserék, valamint például költözésből, bérbeadásból adódó közműátírás esetén elektronikus adatközvetítő szerepet tölt be a lakossági ügyfelek, valamint a piaci szolgáltatók között. Januártól a magánszemélyek kezdeményezhetik, hogy az állami nyilvántartásokban tárolt adataik változása esetén értesítést kapjanak azok a közművek és cégek, amelyekkel szerződésük van.

Az ügyfeleknek így nem szükséges adatváltozásaik bejelentését, továbbá a közműátírásokat személyesen megtenniük, hanem az e-bejelentő webes felületen, néhány gombnyomással, vagy a kormányablakokban nyújtott szolgáltatással végezhetik el az eddig időigényes feladatot.

Az ingyenes szolgáltatás igénybevételével az ügyfelek adatváltozással kapcsolatos bejelentése és a közműátírási folyamat egyablakos úton, egyszerűen, gyorsan teljesíthető, kiváltva ezáltal az összes érintett, akár egy tucatnyi szolgáltatónál a külön-külön egyéni ügyintézést.

Az új és innovatív e-bejelentő szolgáltatásnak köszönhetően az ügyintézés és az eljárások átfutási idejének és költségeinek csökkentésével ügyfél és szolgáltatói oldalon egyaránt jelentős adminisztratív tehercsökkentés érhető el. Az élethelyzet-alapú szolgáltatás létrehozása egy újabb lépést jelent az adatvezérelt és szolgáltató jellegű közigazgatás kialakítása felé.

Az Adatváltozás-kezelési Szolgáltatás a jövő év elején első ütemben a lakossági ügyfelek változásügyeit érintően, továbbá közműszolgáltatók és távközlési vállalkozások irányában jön létre. A szolgáltatás egy későbbi fejlesztési ütemben a szolgáltatói szféra további szereplőivel, így például bankokkal és biztosítókkal is kiegészül, valamint a természetes személyeken túl a gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók is igénybe vehetik majd.

A projekt a Széchenyi 2020 program keretében, a Közigazgatás- és Közszolgáltatás- Fejlesztési Operatív Program KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15 „Adminisztratív terhek csökkentése” című konstrukcióban valósul meg.

via CSCSMKH Sajtó

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.