Közélet

Orbán szerint Európa ma Közép-Európában épül

Orbán szerint Európa ma Közép-Európában épül

2020. szeptember 17., csütörtök
Orbán szerint Európa ma Közép-Európában épül

A magyar kormányfő kiemelte: „Azért jöttünk, hogy átadjuk a fantasztikus hidat” – mondta az impozáns építmény kapcsán. A miniszterelnök arról is beszélt, hogy a Duna nem elválasztja, hanem összeköti a két nemzetet. A hídépítés egyben a jövő építése is, és a járványtól függetlenül az országoknak működniük kell.

Emlékeztetett: ez már a második hír, amit átadhat Esztergomban. A magyar–szlovák kapcsolatokról szólva hangsúlyozta, hogy a két ország csak szövetségben lehet igazán sikeres, tágabb kitekintésben pedig a V4-ek együttműködését említette olyan platformként, amely jelentősen hozzájárulhat a térség felemelkedéséhez. A kormányfő rávilágított arra is, hogy az új híd az Európai Unió egyik legfontosabb beruházása.

Elmondta: mi magyarok leszoktunk az elégedettségről, az új feladatok, kihívások éltetnek minket. Ebből két nagyobb is akad: 87 kilométernyi út hiányzik a magyarországi szakaszon, hogy a beruházás teljessé váljon. Emellett a másik fontos feladat a V4-államok fővárosait összekötő vasúthálózat megépítése. Ezek a projektek amiatt is kiemelten fontosak, mert a magyar–szlovák kapcsolatok szárnyalnak, Szlovákia a harmadik legfontosabb kereskedelmi partnerünk.

– Európa jövője Közép-Európában épül – zárta beszédét Orbán Viktor.

Igor Matovics szlovák kormányfő szerint a jelenlegi járványhelyzet furcsa szituációt teremtett: a határok lezárása ellenére adták át a hidat. – Országaink lakosai közt évszázadokig nem voltak határok, száz éve a Duna természetes határ – emlékeztetett a szlovák miniszterelnök. Matovics annak a reményének is hangot adott, hogy további, a két nemzetet összekötő hidak is épülhetnek a jövőben.

Emlékeztetett: a projekt az EU társfinanszírozásában valósult meg. A híd építése kapcsán pedig köszönetet mondott Orbán Viktornak és a magyar kormánynak a sikeres erőfeszítésekért.

– Remélem, hogy a jövőben megépül több ezer híd a polgáraink, az emberek között is – zárta beszédét Matkovics.

Egyedülálló híd épült

A híd építésének történetéről a közelmúltban hosszú cikket közölt a felvidéki Bumm.sk. E szerint közel két évtizede már, hogy felmerült: szükség lenne egy új közúti hídra Észak- és Dél-Komárom között. A folyamatosan növekvő teherforgalmat ugyanis nem bírta el a két országot összekötő Erzsébet-híd, amelyre már régóta nem hajthatnak fel a 20 tonnánál nehezebb járművek. A fejlesztés ötlete és a megvalósítás között azonban évek teltek el, mert először a híd pontos helyét nem tudták kijelölni, Észak-Komáromnak a keleti, míg Dél-Komáromnak a nyugati nyomvonal volt a kedvezőbb, – végül az utóbbi mellett döntöttek a felek –, majd megromlott a két ország viszonya. A tervek így hiába készültek el már 2007-re, Orbán Viktor miniszterelnök és Robert Fico szlovák kormányfő csak 2012 októberében írta alá a fejlesztésről szóló megállapodást. Ezután újabb négy év telt el, míg végre 2016-ban bejelenthették: a program megkapta az Európai Unió támogatását, Magyarországnak 52,5 millió euró, míg Szlovákiának 47,6 millió euró forrást adtak a beruházáshoz. Az alapkövet 2017. október 17-én tették le.

A következő közel három évben egészen egyedülálló híd épült Észak- és Dél-Komárom között. A pilonos szerkezetek ugyanis máshol is előfordulnak, például Budapesten a Megyeri híd is ilyen megoldással épült, de a ferdekábeles kivitelezés kifejezetten ritka, például Kanadában találkozhatunk ilyen szerkezettel. Az építkezés megindulása után megfeszített munka folyt, a híd pályaszerkezetének első három elemét 2018 nyarán emelték a helyére. Ezeket az egyenként 165 tonnás elemeket cseh, lengyel és szlovák részegységekből Csepelen állították össze, és a vízen szállították Komáromba. A teljes híd 37 ilyen elemből áll, amelyek össztömege 5400 tonna. A szerkezetet úgy alakították ki, hogy ellenálljon a szélsőséges időjárási viszonyoknak és a Richter-skála szerinti legerősebb földrengésnek is.

Az utolsó elemet végül tavaly decemberben tették a helyére, ezzel összeért a híd északi és a déli oldala. Itt dolgozott Közép-Európa legnagyobb teherbírású úszódaruja, a Clark Ádám, amelyet a munkálatok alatt a Hableány hajó katasztrófája miatt egy időre Budapestre rendeltek. A munkát sokszor kedvezőtlenül befolyásolta a Duna vízállása is, hiszen a magas és az alacsony vízszint is nehézségeket okozott.

(MTI, MN)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.