Így közlekedtünk a múltban

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 hét, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
KÉPGALÉRIA!
1938. Magyarország,Szeged Tisza-part.

A szegedi közlekedés múltjába teszünk kirándulást a Fortepan fotóarchívumának segítségével.

Néhány érdekes adattal betekintünk a szegedi tömegközlekedés múltjába.

1853. október 13-án a városi tanácsülés bérkocsik felállításáról és Szegedet az ország vérkeringésébe bekapcsoló vasútállomáshoz vezető út rendezéséről intézkedett. 1854 és 1857 között Molnár Antal nyergesmester négy bérkocsival bonyolította le a személyforgalmat a nagyállomás és a belváros között.

1857 márciusában jelent meg először a szegedi utcákon az omnibusz. Viteldíja 12 krajcár volt. 1908. október 1-én átadták a forgalomnak a 4311 méter hosszú villamos útvonalat. A villamosok megengedett legnagyobb sebessége 20 km/óra volt, ami a lóvasútnál háromszor gyorsabb tempót jelentett.

1955. április 1-én indult meg a helyi autóbusz-közlekedés, majd 1979-ben a menetrend szerinti trolibuszforgalom is, amely elsőként a Bartók tér és Odessza lakótelep között közlekedett.

Fotók: Fortepan

1930 Vasas Szent Péter utca, a Bugyi-gépgyár sofőriskolájának demonstrációs eszközei.
1932 Weiss Manfréd (WM) gyártmányú Fokker C.V.D felderítő repülőgép roncsa.
1935 Tisza-part, a közúti híd alatt a Lukács Béla gőzös.
1936 Kazinczy utca 11., Vezendy Béla motorkerékpár- és autójavító műhelye.
1937 Dóm tér, esküvői hintó a Fogadalmi templom főbejáratánál.
1938 Újszegedi Tisza-part, a túlparton a Vízitelep.
1938 Roosevelt tér, a felvétel a Tóth Péter palota előtt készült. A képen Delmár Walter többszörös autó- és motorkerékpárbajnok és elismert síversenyző.
1938 Tisza-part.
1939 Fehértói Halászcsárda.
1943 Indóház tér, az 1-es villamos megállójában a Budapesti Kórus tagjai.
1954 Szőreg, (ma Szeged egyik városrésze), Szerb utca. A háttérben az Isten Anyja születése szerb-ortodox templom, az előtérben egy Tatra T87 típusú személygépkocsi látható.
1955 Újszeged, Alsókíkötő sor, háttérben a Belvárosi híd vámháza.
1959 Maros utca. A második épület a “tímárház”. Az előtérben egy GAZ-12 ZIM típusú gépkocsi áll.
1961 Dóm tér, az MTV közvetítőkocsija a Szegedi Szabadtéri Játékokon.
1964 A Tisza Lajos (Lenin) körút és a Mérey utca sarok.
1966 Szabadkai út, az 5-ös út déli bevezető szakasza.
1967 Mars (Marx) tér, autóbusz-állomás.
1967 Faúsztatás a Tiszán Tuzsérról Szegedre, az ERDÉRT vállalat telepétől a fafeldolgozó üzemekhez. Jobbra az ERDÉRT vállalat Gabi nevű rönkvontató hajója.
1968 Pulz utca, az SZKV (ma SZKT) kocsiszíne.
1969 A Tisza Lajos körút és a Mérey utca találkozása
1969 A 10. AKÖV (később a 10. VOLÁN, Tisza Volán, DAKK) telephelye.
1969 Tisza Lajos (Lenin) körút a Mikszáth Kálmán utcától a Dugonics tér felé nézve
1973 A felvétel a VII. Szegedi Ifjúsági Napok alkalmával készült.
1986 A Kossuth Lajos sugárút a Párizsi körút kereszteződésétől a Pacsirta utca torkolata felé nézve.
Előző sztori

Elek apó, Sata Pista nyomában

Következő sztori

Röplabda: elmarad a Markovics Kupa

Legutóbbi hasonló cikkek