Közélet

Így közlekedtünk a múltban

Így közlekedtünk a múltban

2020. szeptember 30., szerda
Így közlekedtünk a múltban

Néhány érdekes adattal betekintünk a szegedi tömegközlekedés múltjába.

1853. október 13-án a városi tanácsülés bérkocsik felállításáról és Szegedet az ország vérkeringésébe bekapcsoló vasútállomáshoz vezető út rendezéséről intézkedett. 1854 és 1857 között Molnár Antal nyergesmester négy bérkocsival bonyolította le a személyforgalmat a nagyállomás és a belváros között.

1857 márciusában jelent meg először a szegedi utcákon az omnibusz. Viteldíja 12 krajcár volt. 1908. október 1-én átadták a forgalomnak a 4311 méter hosszú villamos útvonalat. A villamosok megengedett legnagyobb sebessége 20 km/óra volt, ami a lóvasútnál háromszor gyorsabb tempót jelentett.

1955. április 1-én indult meg a helyi autóbusz-közlekedés, majd 1979-ben a menetrend szerinti trolibuszforgalom is, amely elsőként a Bartók tér és Odessza lakótelep között közlekedett.

Fotók: Fortepan

1930 Vasas Szent Péter utca, a Bugyi-gépgyár sofőriskolájának demonstrációs eszközei.
1932 Weiss Manfréd (WM) gyártmányú Fokker C.V.D felderítő repülőgép roncsa.
1935 Tisza-part, a közúti híd alatt a Lukács Béla gőzös.
1936 Kazinczy utca 11., Vezendy Béla motorkerékpár- és autójavító műhelye.
1937 Dóm tér, esküvői hintó a Fogadalmi templom főbejáratánál.
1938 Újszegedi Tisza-part, a túlparton a Vízitelep.
1938 Roosevelt tér, a felvétel a Tóth Péter palota előtt készült. A képen Delmár Walter többszörös autó- és motorkerékpárbajnok és elismert síversenyző.
1938 Tisza-part.
1939 Fehértói Halászcsárda.
1943 Indóház tér, az 1-es villamos megállójában a Budapesti Kórus tagjai.
1954 Szőreg, (ma Szeged egyik városrésze), Szerb utca. A háttérben az Isten Anyja születése szerb-ortodox templom, az előtérben egy Tatra T87 típusú személygépkocsi látható.
1955 Újszeged, Alsókíkötő sor, háttérben a Belvárosi híd vámháza.
1959 Maros utca. A második épület a "tímárház". Az előtérben egy GAZ-12 ZIM típusú gépkocsi áll.
1961 Dóm tér, az MTV közvetítőkocsija a Szegedi Szabadtéri Játékokon.
1964 A Tisza Lajos (Lenin) körút és a Mérey utca sarok.
1966 Szabadkai út, az 5-ös út déli bevezető szakasza.
1967 Mars (Marx) tér, autóbusz-állomás.
1967 Faúsztatás a Tiszán Tuzsérról Szegedre, az ERDÉRT vállalat telepétől a fafeldolgozó üzemekhez. Jobbra az ERDÉRT vállalat Gabi nevű rönkvontató hajója.
1968 Pulz utca, az SZKV (ma SZKT) kocsiszíne.
1969 A Tisza Lajos körút és a Mérey utca találkozása
1969 A 10. AKÖV (később a 10. VOLÁN, Tisza Volán, DAKK) telephelye.
1969 Tisza Lajos (Lenin) körút a Mikszáth Kálmán utcától a Dugonics tér felé nézve
1973 A felvétel a VII. Szegedi Ifjúsági Napok alkalmával készült.
1986 A Kossuth Lajos sugárút a Párizsi körút kereszteződésétől a Pacsirta utca torkolata felé nézve.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.