Az utcai könyvárusok felett eljárt az idő – mondta lapunknak Holczer János, a Mars tér ikonikus könyvespavilonjának vezetője, aki vásárlók hiányában kénytelen végleg bezárni a boltot. A nehéz döntéshez a koronavírus-járvány adta a végső lökést.
A Mars tér híres könyvespavilonját 1989-ben telepítették a buszpályaudvar elé, miután az állami könyvterjesztés megszűnt. Holczer János 1998-ban vette át a helyet, azóta szüntelenül azon fáradozott, hogy szociális és kulturális találkozási pontként funkcionáljon a bódé. – A cél egész végig az volt, hogy szociokulturális teret létesítsünk. A Mars tér frekventált helyen van, sok ember megfordul itt, úgyhogy ideálisnak mondható. Folyamatosan arra törekedtünk, hogy fejlesszük a készletet, hogy mindenki megtalálja, amit keres – mesélt a kezdetekről a lelkes könyvárus.
Holczer János 22 évig vezette a Mars téri könyvesboltot (Fotó: Sándor Judit)János úgy érzi, a könyvek tekintetében egyre kevésbé nyitottak az emberek a retró hangulat iránt. Megváltozott az igényük, ráadásul a fiatalabb vásárlók gyakorlatilag elfogytak.
– A közösségi élet átterelődött az online térbe, csökkentek a személyes kontaktok, fogynak a vásárlók. Nincsenek fiatal olvasóim. Lehet, hogy egy 18 évesnek ciki idejönni. A fiatalabb korosztály jobban szereti a tágasabb, tisztább helyeket – osztotta meg észrevételét.
Holczer János az elmúlt másfél hónapban azt tapasztalta, hogy az emberek még zárkózottabbá váltak, a könyvesbolt pedig nem tud megmaradni személyes kontakt nélkül.
– Ez a bolt sajnos nem bírja el a két hónapos zárvatartást, a szociális távolságtartást és azt, hogy a világ az online térbe terelődik – mondta keserűen. Hozzátette, azt gondolta, hogy a zárvatartás után a törzsvásárlók várni fogják majd a nyitást, de nem így történt.
– Eddig az emberek fontossági listáján a körülbelül a tizedik helyen szerepelt a könyv, most visszacsúszott a negyvenedikre – fogalmazott. János ezt belátva úgy döntött, végleg lehúzza a rolót. Lapunknak elmondta, ha a járvány nem szól közbe, talán 1-2 évet még kihúzott volna, de csak a vásárlókból nem lett volna képes fenntartani az üzletet.
Holczer János szerint az utcai könyvárusok felett eljárt az idő (Fotó: Sándor Judit)Megemlítette, nagyon bántja, hogy az állagmegóvás hiánya miatt több könyv is tönkrement. Hiába szerette volna megújítani a pavilont, elmondása szerint régóta nem volt annyi bevétel, hogy renoválhassa. – Az állagmegóvás nagyon fontos, de ez itt nehezen ment. A Mars téri szmog és a poros levegő nem tesz jót a könyveknek. Amennyire tudtam védtem őket, de sír a szívem, hogy néhány könyv mennyire tönkrement. Ez egy ósdi konstrukció, nem véletlen, hogy az utcai könyvárusok eltűntek – vonta le a következtetést.
Holczer János mindent megtett, hogy a könyvek megőrizzék minőségüket, de sok kötet így is tönkrement (Fotó: Sándor Judit)A Mars tér ikonikus könyvesbódéjának eladója mindemellett büszke arra, hogy ez a hely két olvasónemzedéket is kiszolgált. – Sajnos személytelenebb és szárazabb lett a világ. Nem annyira beszélgetnek egymással az emberek. A közösségi oldalakra terelődött át a kapcsolattartás. Mindezek ellenére elégedett vagyok, hogy 22 évig csináltam ezt és ez idő alatt sok jó könyv talált gazdára, ráadásul rengeteg lelkes vásárlóval találkoztam. Volt, aki hosszas kínlódással jutott el a szövegértés olyan szintjére, hogy végül filozófiai munkákat olvasott. Ez volt a bódé funkciója, de ez most megszűnni látszik – mondta fátyolos szemmel.
Holczer János boldogan tekint vissza az elmúlt 22 évre (Fotó: Sándor Judit)A pavilon, ami szinte már elválaszthatatlan részét képezi a Mars téri látképnek, a szegedi képregényrajongók, az X-embörök tulajdonába kerül. Egyelőre nem tudni, hol lesz kiállítva. János bízik benne, hogy kulturális szerepet tölt majd be. A legendás könyvesbolt eladója egy értékes gondolattal búcsúzik törzsvásárlóitól.
– A kultúra olyan dolog, amit öntözgetni kell, mint egy szobanövényt, hogy megmaradjon. Remélem, hogy akinek fontos a kultúra, az továbbra is oda fog figyelni arra, hogy havonta legalább egy könyvet elolvasson. Fontos, hogy mentálisan rendbe tegyük magunkat, különösen ilyen frusztrált időszakban
– zárta gondolatait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.