Tanulópénzt fizettetnek a szegediekkel - Trükköznek a menetjegyekkel?


Június közepén emelték a viteldíjakat a szegedi tömegközlekedésben. Ezt viszont sokszor csak egy „tollvonással” jelzik a jegyen – állítólag spórolásból. Az SZKT azt mondja, nem a közlekedés lett drágább, hanem tanulópénzt kell fizetniük az utasoknak. Az igazi lehúzásnak pedig nem a kézzel átírt jegy tűnik.
„Nem voltam itthon nyáron, nem tudtam, hogy emelték a jegyek árát. A visszajárót nem számoltam meg, a jegyet érvényesítettem, majd utána láttam, hogy tollal írták rá az új árat - 450 forintot.Érdeklődtem az SZKT-nál, hogy mi ez, de szerintük szabályos. Szerintem meg nem, sőt, akár át is verhetnek könnyen. Mi van, ha valaki 500 forintot ír rá és úgy árulja?”
– küldte nekünk olvasónk a fenti sorokat. Az utas azt is kifogásolta a tollal áthúzós jegyrendszert, mert szerinte honnan lehet azt tudni, hogy nem a sofőr egyéni üzletéről van szó, aki például egy korábban megvásárolt jegyköteget ad el zsebre - magasabb áron? Szerinte tehát
nagyon necces az SZKT jegyátírogatási módszere.
Káosz a jegyen
A jegyen két céget, a Szegedi Közlekedési Társaságot (SZKT) és a buszos partnert: a Dél-alföldi Közlekedési Központot (DAKK) tüntetik fel. Előbbit tárcsázva kiderült, hogy a jegyekkel nem ők foglalkoznak, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-hez (SZKHT) irányítottak. Már ez is furcsa, de az igazi furcsaságok, csak ezután jönnek.

Októberig javítanak kézzel
Az SZKHT weboldaláról kiderült, hogy egy szegedi nyomdával álltak kapcsolatban, még a tavalyi évben speciális nyomdaipari nyomtatványok elkészítésre adtak le megrendelést 5 millió forint értékben. A jegykészlet értéke több mint 100 000 forint, az átírással csak spórolni szeretnének, hogy ne kelljen kidobni a maradék régi jegyet –várhatóan októberre fogynak el az átírt tikettek. „A járművezetőknél kizárólag átárazott, vagy nyomdailag nyomtatott 450 forintos jegy lehet” – mondta Váris Csabáné, az SZKHT közlekedésszervező csoportjának munkatársa, aki nem cáfolta, hogy kézzel írogatják át a régi tiketteket.„A vezető az eladás alkalmával nem áraz át jegyet, és elsődlegesen az átárazott jegyet értékesíti, hogy minél előbb kifusson a készlet. A 400 forintos járművezetői jegyeket évközben emelték 450 forintosra, a régiek központilag és fekete filctollal lettek átírva. Ezt az átárazást semmilyen szabályozás nem tiltja” – tette hozzá.
Nem az átírás az igazi trükk
Az SZKHT válaszában külön kitér arra, hogy
a júniusi jegyáremelést nem a közlekedés drágulása indokolta. Tanulópénzt fizettetnek a szegediekkel.
Azt írták, hogy az áremeléssel ösztönözni szeretnék az utasokat, hogy ne a járművezetőnél vegyék meg a jegyeket, hanem a jegykiadó automatákban. Ezekből minden járművön van egyetlen darab! Vélhetően keveset utaznak a tömegközlekedési eszközökön az SZKHT munkatársai, ugyanis akkor tudnák, hogy ezeket az automatákatcsúcsforgalomban szinte lehetetlen megközelíteni, a tömegen kellene átverekednie magát annak, aki ebből akar jegyet venni. Mindez igen balesetveszélyes is, hiszen menetközben inkább kapaszkodni kellene, nem pedig törtetni az automata irányába. A cég arról is hallgat, hogy miért az utasokat kényszerítik rá drágább jegyek vásárlásra, és miért nem teszik lehetővé, hogy már a megállóban olcsóbb jegyhez lehessen jutni.