Közélet

Cserélni kell a tízéves taxit, pedig a kor relatív - mondja egy szegedi sofőr

Cserélni kell a tízéves taxit, pedig a kor relatív - mondja egy szegedi sofőr

2017. szeptember 25., hétfő
Cserélni kell a tízéves taxit, pedig a kor relatív - mondja egy szegedi sofőr

A kor nem feltétlen fedi az autó valódi állapotát, noha egy jogszabály szerint a taxis szolgáltatás csak tízévesnél fiatalabb autókkal végezhető. Egy szegedi taxis arra hívja fel a figyelmet, karbantartásfüggő, melyik jármű is számít öregnek.

Az országban futó tízezer taxi negyedét le kell cserélni, mert a jogszabály szerint a szolgáltatás csak tízévesnél fiatalabb autóval végezhető – nyilatkozta

Metál Zoltán

, az Országos Taxis Szövetség elnöke a vilaggazdasag.hu-nak. Kiemelte, a csere országos szinten 2500 autót érint. A fővárosban kedvezőbb a helyzet, ott alacsonyabb a taxik átlagos kora a vidéki városokéhoz viszonyítva.

Terhes Szilveszter

, a Taxi Plusz szegedi sofőrje portálunknak elmondta, az autók terén karbantartásfüggő, mi számít öregnek. „Az években mért korszerűségét egy autónak nem vitatom, afelől sincs kétség, hogy a környezetvédelmi tulajdonságai egy öregebb autónak kedvezőtlenebb lehet. Ellenben ha egy Euró 4-es, vagy Euro 5-ös motorral szerelt autó 2-3 éves korára már 200 ezer kilométert gurult, akkor az elképzelhető, hogy sokkal rosszabb állapotba került, mint egy tíz-tizenöt éves autó, amely éves szinten nem tesz meg csak 20-30 ezer kilométert. Vagy amíg egy prémium kategóriás autót nem visel meg 300 ezer megtett kilométer, úgy, mint egy olcsóbb kategóriás autót, akkor a tíz év relatív és nem feltétlenül mérvadó” – emelte ki. A szegedi taxis elmondta, évente kell műszakiztatniuk az autót. Véleménye szerint amelyik jármű a szigorú műszaki előírásoknak megfelel, azok közül a tízévesnél idősebb is képes lehet ellátni a feladatát. Abban egyetért, hogy az elhanyagolt állapotú autókat ki kell szűrni a rendszerből. Hozzátette, a jogszabállyal költségbe verik a taxistársadalmat, hiszen olykor olyan autókat is cserélni kell, amelyeknek a műszaki állapota ezt még nem indokolná. „Néhány szegedi kolléga és a saját tapasztalataim szerint is, amennyiben egy autója van a családnak, akkor 30-35 ezer kilométert mehet bele az autóba átlagosan éves szinten, a munkát és a privát utakat is beleértve. A fővárosban is van taxis ismerősöm. Ott, ha egy sofőr hajthatja, akkor ez a szám 45-55 ezer kilométert is jelenthet. Amennyiben két sofőr hajt egy autót, akkor ez duplázódhat is. Ebben az esetben már komolyabb elhasználódásról beszélhetünk” – jegyezte meg. Terhes Szilveszter elmondta, Szegeden a városi nagyobb rendezvények, fesztiválok, sportesemények idején többen veszik igénybe a taxisok szolgáltatását, és hasonló a helyzet szélsőséges időjárási viszonyok esetén, vagyis nagy melegben, nagy esőzéskor, havazás idején is többen taxiznak. „Ez a hullám azonban néhány nap után lecseng. Nem lehet biztosra előre tervezni, mikor, mennyi a kuncsaft. Az iskolakezdés is generálhat több utast, de ekkortájt az indulást követően 2-3 nap múlva beáll a rendszer a családoknál, jobban igazodnak a tömegközlekedéshez” – ismertette. A sofőr kiemelte, a taxisoknak ez év végéig meg kell újítaniuk az engedélyüket, az uniós direktívának megfelelő magyar szabályozás szerint. Ehhez le kell tenniük egy különbözeti KRESZ-vizsgát, valamint a szakmai ismereteikről is számot kell adniuk január elsejéig. Hozzátette, aki később kezdi el a taxizást, annak attól az időponttól kezdődően kell ötévente frissítenie azt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.