Novemberi Szerencsenapok Extra

A magyar családoknak biztonságosabban indul a tanév

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A magyar családoknak biztonságosabban indul a tanév, mint az elmúlt évtizedekben bármikor – mondta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a nemzeti tanévnyitón csütörtökön, Nagykőrösön.

Beszédében rámutatott: vége van az átmeneti nehézségeknek, a korábbi működési problémák megszűntek, ma egy bejáratott rendszerben kezdik el a diákok a tanulást.

Balog Zoltán úgy fogalmazott: a múlt útjai 2010-re elfogytak a köznevelés rendszere alól. Akkor egy igazságtalan rendszert örököltek, amely pénzügyi struktúrájában fenntarthatatlan volt, állandó bizonytalanságot hordozott, anyagilag kiszolgáltatta a tanárokat és bizonytalanságban tartotta az iskolafenntartó önkormányzatokat, szélesre tárta az esélyegyenlőtlenségi ollót. A miniszter szerint az anyagi gondokat az erősödő gazdaság megoldja, a szakmai problémákat pedig a párbeszéd oldotta, oldja meg.

Balog Zoltán a családokat segítő intézkedések között kitért arra, hogy 1-9. osztályban egy fillért sem kell fizetni a tankönyvekért, ami több mint egymillió diákot érint, az ingyenes étkeztetés pedig a diákok felére terjed ki. (A minisztérium utólagos tájékoztatása szerint a beszédben tévesen kétharmad hangzott el.) Szólt a most induló iskola-felújítási programról, ami 200 ezer gyermek tanulási helyét érinti majd.

A nagykőrösi templomban a tárcavezető kitért arra is, hogy azért tartanak nemzeti tanévnyitó ünnepséget, mert az nem csak az itthoni, hanem a világ bármely részén, a határokon túl élő magyarságnak is szól. Minden magyar iskolának szól az a pályázat is, amelyet a Petőfi Irodalmi Múzeum írt ki 10 és 18 év közti gyermekek és az őket oktató intézmények részére, hogy felkereshessék Arany János életének helyszíneit – jelentette be Balog Zoltán, az Arany János születésének 200 évfordulóján szervezett eseménysorozathoz kapcsolódó kezdeményezést.

A miniszter felidézte, hogy 17 éve, az első Orbán-kormány alatt létrehozott Arany János Tehetséggondozó Program is meghozta a hozzáfűzött reményeket, mert az abban résztvevő gyermekek körében sokkal kisebb később a lemorzsolódás az oktatásban. Az egyházi oktatási intézményeket arra kérte Balog Zoltán, hogy ne egy zárt rendszert alkossanak, hanem inspirálják az állami intézményeket. A miniszter a tanárok feladatairól azt mondta, hogy nekik kell megteremteni az átadható tudás és a valós élet közötti kapcsolatot, ami nem kis feladat.

A miniszter azt is elmondta, hogy a kormány tervezi a Nemzeti alaptanterv megújítását, amelyet elkészülte után társadalmi vitára fognak bocsátani. Az ünnepség végén a tárcavezető átadta a Trefort Ágoston-díjakat, amelyet a szakminiszter adományozhat azoknak a minisztériumi, önkormányzati vagy intézményi dolgozóknak, akik az oktatás érdekében hosszabb időn át kiemelkedő munkát végeztek.

A tanévnyitó zárásaként Balog Zoltán megkoszorúzta a templom kertjében található Arany János szobrot.

Palkovics: a lehetőségek és esélyek tanéve kezdődik

A lehetőségek és esélyek tanéve kezdődik meg pénteken a hazai iskolákban – hangoztatta az oktatási államtitkár csütörtökön Nagykőrösön, a nemzeti tanévnyitón.

Palkovics László azt mondta: ez lesz az első olyan teljes tanév, amely stabil, kiszámítható, nyugodt rendszerben telik, felállt az a keretrendszer, amelyben tanár és diák a feladatára tud koncentrálni.

Kifejtette: a decentralizáció és a tankerületi központok átalakítása révén a szükséges források biztosításával, a fenntartás és a működtetés egy kézbe vonásával, az intézményvezetői jogkörök megerősítésével egyértelművé váltak a felelősségi és irányítói szerepek.

Kitért arra is, hogy a most induló iskolafejlesztések, a pedagógusbér-emelések következő lépcsője, az átalakított tanárképzés hozzájárul ahhoz, hogy modernebb környezetben, versenyképesebb bérrendszerrel induljanak neki az új tanévnek.

A köznevelés rendszere a minőségre, a magas színvonalra és a folyamatos fejlődésre törekszik az ország minden intézményében – hangsúlyozta az oktatási államtitkár. Hozzátette: a feladatokkal még nem végeztek, de soha nem is fognak, mert az oktatási rendszer nem statikus, és szereplőinek sem szabad annak lennie.

Az államtitkár felidézte a reformáció időszakának egyik jelmondatát, “a megújulás lendületét”, amelyről azt mondta, ezt az újult erőt szeretnék látni a hazai iskolákban, ahol a változás, az újszerű gondolkodás és a folyamatos fejlődés újabb esélyeket teremt mindenkinek.

Palkovics László célul fogalmazta meg: az elkövetkező 180 napban arra kell törekedniük, hogy a rájuk bízott diákok tudását gazdagítsák, műveltségüket pallérozzák, szemléletüket formálják és a gondolkodásukat fejlesszék.

Az oktatási államtitkár arról is beszélt, hogy a sikeres oktatási rendszert nem csak a változás, hanem az állandóság is jellemzi. Állandóság az értékek és a célok vonatkozásában, mivel a jó iskola évszázadok óta ugyanazt az elvet követi: igazságos, méltányos és esélyteremtő. Törekedjünk olyan minőségi oktatásra, amelyben ez a kettősség, a változás és az állandóság is benne van. Teremtsünk esélyt minden magyar diáknak – hangoztatta Palkovics László.

Default thumbnail
Előző sztori

Több mint ezren végezték már el a határvadász képzést

Következő sztori

Vb-érmes atlétákat köszöntött a SZVSE + FOTÓK

Legutóbbi hasonló cikkek