Kultúra

Hoppál: Kodály Zoltán soha nem alkudott meg

Hoppál: Kodály Zoltán soha nem alkudott meg

2017. március 6., hétfő
Hoppál: Kodály Zoltán soha nem alkudott meg
Mindszenty Zsuzsánna; KODÁLY Zoltán

Kodály Zoltán soha nem alkudott meg, mindig az értékek köré gyűjtötte tanítványait és követőit - fogalmazott Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár az ötven évvel ezelőtt elhunyt zeneszerző síremlékénél a fővárosi Farkasréti temetőben hétfőn.

Hangsúlyozta: a kormány 2017-ben 1,486 milliárd forintot tervez fordítani a teljes magyar zenei oktatást felölelő Kodály-program első ütemére, az összegből koncertek, konferenciák, kiállítások, versenyek, pályázatok, ismeretterjesztő programok, mesterkurzusok, közművelődési rendezvények és nemzetközi programok szervezését, valamint kiadványok, CD-k és könyvek kiadását támogatják. A kulturális intézményeknek, az oktatás teljes spektrumának és a kormányzatnak össze kell fognia, hogy választ adjon arra, miként lehet Kodály írott és hangzó örökségének a posztmodern kor eszközeivel és kihívásai közepette is megfelelni - mondta az államtitkár, aki hozzáfűzte: a mai generáció szent küldetése újratanulni Kodály és ikercsillaga, Bartók súlyos és felelősségteljes hagyatékát.

Hoppál Péter

kitért arra is, hogy a kormány számos fejlesztést tervez a Zeneakadémián és szerte Budapesten a Liszt-kultusz újragondolása és nemzetközi népszerűsítése jegyében.

Kodály Zoltán

és kortársai az alapokig menően alakították át a magyarság zenei gondolkodását, hatalmas hagyatékának örököse az egész nemzet - fogalmazott

Vigh Andrea

, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora, aki emlékeztetett arra, hogy több mint 750 tanítvány tanult Kodály Zoltán keze alatt a Zeneakadémián 1908 és 1942 között. "Kodály nem akart dogmatikusan, mindenkiből zeneszerzőt faragni. A zenét a műveltség meghatározó elemének tartotta, műveltségen pedig nem egyszerűen valamiféle öncélúan felhalmozott ismeretanyagot értett, hanem morális tartalommal is bíró emberi minőséget. Hitt abban, hogy zene nélkül teljes ember nem létezik" - mondta a rektor. Hozzátette: az alapoktól elindulva kell megtalálni a kodályi elvek helyét a mai oktatásban. Ezért indult el három évvel ezelőtt a Zeneakadémia budapesti, és tavaly a kecskeméti mintaiskolája, ahol a diákok az óvodától az érettségiig a Kodály által lefektetett pedagógia elvek mentén tanulhatnak. Vigh Andrea hatalmas eredménynek nevezte, hogy idén elindul a Kodály Intézet felújítása és infrastrukturális bővítése. A megemlékezésen

Szőnyi Erzsébet

Kossuth-díjas zeneszerző, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) rendes tagja úgy fogalmazott: az utókornak számot kell vetnie azzal, hogy miként sáfárkodott a Kodály Zoltán által hátrahagyott értékekkel. Bár számos kulturális intézmény, kezdeményezés és szervezet jött létre örökségére építve, az iskolai énektanítás ügye nem haladt előre az elmúlt évtizedekben. A megemlékezést a Zeneakadémiával és a Magyar Kodály Társasággal közösen szervező Nemzeti Örökség Intézetének (NÖRI) főigazgatója,

Radnainé Fogarasi Katalin

kiemelte: Kodály életművének hatása és jelentősége is egyszerre kimagasló, nemzetek feletti. Emlékeztetett arra, hogy országszerte több mint hatezer sír élvez védett státuszt, ebből 153 található a Farkasréti temetőben, ahol 2007-ben újították fel Kodály Zoltán síremlékét. A megemlékezésen az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Zenei Tanszék Női Kara énekelt

Mindszenty Zsuzsánna

Liszt-díjas karnagy vezetésével. Részt vett az eseményen Kodály

Zoltánné Péczely Sarolta

, valamint az MMA elnöke,

Fekete György

is. Kodály Zoltán halálának 50. évfordulóján, hétfőn este a Budavári Nagyboldogasszony-templomban, közismert nevén a Mátyás-templomban

Snell György

esztergom-budapesti segédpüspök mutat be szentmisét a zeneszerzőért. A szertartás után egyházi kórusok hangversenyével folytatódik a megemlékezés.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.