Írjon nekünk

Gazdaság

Még néhány évnyi technikai fejlődés szükséges a teljesen elektromos szegedi tömegközlekedéshez

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

onjaro_troli002

A teljesen elektromos tömegközlekedés kialakításáról távlati céljáról kérdeztük Majó-Petri Zoltánt. A cégvezető beszélt a technológia fejlődésének jelenlegi állapotáról, a lehetséges alternatívákról.

Orbán Viktor miniszterelnök január végi szegedi látogatásán számolt be arról, hogy felállítanak egy munkacsoportot, ami azt fogja megvizsgálni, miként állhat át Szeged a teljes mértékben elektromos tömegközlekedésre, de ezzel kapcsolatban a kormányfő megjegyezte, a tanulmányok végkövetkeztetésétől függ, hogy ez a későbbiekben megvalósítható-e. „A teljesen elektromos tömegközlekedés egy nagyon jó hívószó” – fogalmazott lapunknak Majó-Petri Zoltán, az SZKT ügyvezetője. Úgy gondolja, az elképzelés megvalósítható, habár egyelőre még nem tudni, hogy a versengő technológiák közül melyik kerül ki győztesen.

„Az egyik technológia – az elektromos buszokon – arra épít, hogy a jármű egész nap kiszolgálja az utazóközönséget, majd csupán éjszaka szükséges tölteni. A másik megoldás viszont azt javasolja, hogy ne tegyük ki ilyen nagy töltésnek az akkumulátorokat, hanem folyamatosan kell apránként tölteni, amikor bent van a belvárosban akkor a felsővezetéken, vagy éppen a végállomásokon a pihenők idején” – magyarázta az ügyvezető. Nehézséget jelent, hogy nem tudják még, melyik alternatívával lesz tartósabb az akkumulátor. Ha esetleg kiderül, hogy csak hat-nyolc évet bírnak azok az akkumulátorcsomagok, amelyek ma a jármű értékének egyharmadát teszik ki, akkor nem versenyképesek a jelenlegi flottával, amelyek 15-20 éves élettartammal bírnak komolyabb felújítás nélkül. A kutatások jelenleg is folynak, többek között Szegeden is, ahol Kokavecz János és munkatársai az „okos töltéssel” (smart charge) foglalkoznak.

majo_petri_zoltan01_gs

Az ügyvezető úgy számol, hogy mintegy három-öt év múlva elérhető lesz az Orbán Viktor által felvázolt jövőkép, de az ehhez elengedhetetlen fejlesztéseket már most el kell kezdeni. Olyan trolibuszokat szükséges beszereznie az SZKT-nak, amelyek a jelenlegi hét kilométer három-négyszeresét is képesek megtenni felsővezeték nélkül. Emellett Szegeden a DAKK üzemelteti a buszokat a következő 8 évben a várossal megkötött közszolgáltatási szerződés értelmében: azon településrészeken, ahol nincs felsővezeték rendszer, ott bizonyára elektromos buszok vásárlása lehet a megoldás a DAKK részéről is a miniszterelnöki jövőkép elérése érdekében.

Az utóbbi években jobb és jobb gázüzemű, dízeles és elektromos buszok jelennek meg, amelyek egyre kevesebb üzemanyaggal képesek működni. Majó-Petri Zoltán szerint egyértelmű, hogy tavasszal és ősszel verhetetlenek az elektromos járművek, viszont télen fűteni, nyáron hűteni kell, és ezek a kiegészítő üzemek jelentősen megnövelik a költségeket. Emellett az elektromos buszok téli folyamatos üzemképessége kapcsán is fejlesztések szükségesek.

Hírzóna

Már épül a pitvarosi egészségház

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Közel kétszázmillió forintból.

Tovább olvasom

Hírzóna

A fejlesztésekre koncentrálnak a következő években Algyőn

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Egyes intézményeket átszerveznek.

Tovább olvasom

Hírzóna

ÁSZ-elnök: Fokozatosan fehéredik a magyar gazdaság

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Az elmúlt évek intézkedéseinek köszönhetően.

Tovább olvasom

Aktuál