/

Restaurátor mérte fel Csontváry Öreg halászának állapotát + FOTÓK

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

csontvary_oreg_halasz_restauralas06_gs

A különleges kép csak vendégségbe érkezett Szegedre. A tulajdonos miskolci múzeum megbízottja végezte az állapotfelmérést, amelyet a restaurálás követ hamarosan. Csontváry Kosztka Tivadar festménye más szempontból is rejt érdekességeket.

1902-ben alkotta Csontváry Kosztka Tivadar az Öreg halász című olajfestményét. A hátterében Vezúvot is ábrázoló festmény jelenleg Szegeden, a Fekete házban látható a Pompeji-kiállítás elemeként. Az alkotás különlegessége, hogy függőlegesen tükrözve két különböző képet kapunk, ha bal oldalt nézzük, akkor egy békés halász látható a tűzhányóval és a tengerrel, míg a jobb oldali részből egy sátáni figura rajzolódik ki viharos tengerrel, füstölő kéményű házakkal, kitörő vulkánnal.

Az alkotás restaurálás előtti állapotfelmérést a miskolci Herman Ottó Múzeum megbízásából Dicső Ágnes festményrestaurátor végezte. A szakember kiemelte, az egyik legtöbbet utaztatott festményről van szó, így a festett oldal ismert, viszont a vászon hátoldalát is meg kell tekinteni egy felújítás előtt, mert a hordozótól függ a festett rész állapota.

csontvary_oreg_halasz_restauralas04_gs1964 óta nem történt átfogó restaurálás, amely az akkori követelmények szerint zajlott le, ez teljesen különbözik a mai szakmai elvárásoktól, többek között más az anyaghasználat. A restaurátornak először a vásznon kell dolgoznia, s csak ezt követően foglalkozhat a festett részekkel. „Egy restaurálás könnyen megváltoztathatja azt a képet, amit Csontváry alkotásairól őrzünk. Egy felelősségteljes és nagyon izgalmas kaland ez a restaurátor és a műtárgy számára is, mert nekem el kell döntenem, hogy mi az, ami ide tartozik, mi került fel utólag, azaz mi idegen, később felvitt anyag” – fogalmazott Dicső Ágnes. A restaurátor határozza meg az utólag a képre került anyagok sorsát, mert elképzelhető, hogy nem lehet eltávolítani az eredeti mű károsítása nélkül a később felkerült részeket.

UV-lámpával vizsgálta meg az alkotás festett részét a szakember. Megállapította, markánsak a javítások a festett oldalon, a kép alsó részén szabad szemmel is látható egy megtörés A végleges cél az, hogy a hordozót stabilizálják, visszaállítsák azt, ami az 1902-es eredeti képből megmaradt, legközelebb esik a festő szándékához. Legalább fél évig tartó munka kell ahhoz, hogy minden megfelelően alakuljon. A felmérésnek köszönhetően Csontváry Kosztka Tivadar festéstechnológiájáról, anyaghasználatáról is többet tudunk meg.

Előző sztori

Női labdarúgás: a Győr jelentette a végállomást a kupában a Szent Mihálynak + FOTÓK

Default thumbnail
Következő sztori

Országos lesz a harmadik Magyar Filmhét

Legutóbbi hasonló cikkek