Közélet

A partra vetett haltól a Roosevelt téri játszótérig – lakossági fórum a Stefánia újjászületéséről

A partra vetett haltól a Roosevelt téri játszótérig – lakossági fórum a Stefánia újjászületéséről

2016. szeptember 16., péntek
A partra vetett haltól a Roosevelt téri játszótérig – lakossági fórum a Stefánia újjászületéséről
stefania_forum01_gs

A Belvedere-palotától egészen a Roosevelt térig megújulnak a közterületek a „zöld város” koncepció keretében, amit a szegediek is véleményezhetnek. A Stefánián újragondolták a parkot és a játszóteret, a Móra-parknál új szökőkút lesz, a híd alatt modern vendéglátóegység, míg a Roosevelt térre akadálymentes játszóeszközt is telepítenek.

Több zöld projektet is tervez Szeged a 2020-ig tartó uniós ciklusban,

nyáron arról írtuk

, hogy összességében 3,5 milliárdot szán erre a célra a város, a

Liget

mellett a Stefánia is megújul a Móra-parkkal és a Roosevelt térrel együtt. A témában

Szondi Ildikó

(MSZP) és

Binszki József

(DK) önkormányzati képviselők hirdettek lakossági fórumot, amely gyér érdeklődés mellett zajlott a Kőrösy József Közgazdasági Szakgimnázium tantermében többen voltak a polgármesteri hivatal szakirodáinak munkatársai és a projekt előkészítésébe bevont szervezetek képviselői, mint a környékbeli lakosok. A Stefániától, a Móra-parkon keresztül egészen a Roosevelt térig tartó területre vonatkozó elképzeléseket

Zákányi Ildikó

, a Tér és Forma Építéstervező Kft. vezető tervezője ismertette, kiemelve, hogy a zöld területek nagysága nem fog csökkenni. Elmondta, mivel a történelmi városrészt érintenek a munkálatok, amiből csak a vár egy része és az Erzsébet templom ismert, azt is figyelembe vették, hogy a jövőben esetlegesen régészeti feltárásokat végeznének a területen, ezt nem szerették volna akadályozni. Egy problématérképet készítettek a szakemberek, amiből kiderült például, hogy a Belvedere-palota előtti területet rendbe kellene tenni, a Kőrösynél a diákok igényeire gondolva egy barátságosabb parkra lenne szükség, ahol leülhetnének, a lepusztult trafóházat sem tartanák szerencsének, ha a Stefánián maradna. A Stefánián egyébként a játszótér is át fog alakulni, területe kisebb lesz, de a játékok egy részét megtartanák. Hajóra emlékeztető formájú virágágyásokat alakítanak ki, ott lesz a partra vetett hal, ami egyébként rönkökből áll, és felmászhat rá bárki. A területen uszályokon fitneszeszközöket helyeznek majd el és kisebb dombocskákat is alakítanak ki. A Tiszára és a halászatra emlékeztetne a híd alatt is a pult, oda ugyanis egy a jelenleginél sokkal kulturáltabb vendéglátó egységet alakítanának ki, például közepén hajó formájú pulttal. A Móra-múzeumnál, ahol az új szökőkúttal többfunkciós tér jön majd létre, a régi kandelábereket megtartanák, és olyan padokat is kihelyeznek, amelyek egykor voltak a területen, míg a többi részen modernebb megjelenésű lámpatestek és vandálbiztos padok lesznek.

stefania_forum07_gs

Jelentős változás lesz, hogy a múzeum és a vár környékén a gépjárművek behajtását szabályoznák, a kultúrpalotánál például az épület mögött alakítanának ki az autók számára behajtót, hogy ne a múzeum előtt álljanak a gépkocsik. Zákányi Ildikó vezető tervező kitért arra is, hogy a várat és a feltárt Erzsébet templom romjait nem érinti a mostani projekt, egy másik pályázatból tervezi a város a terület megújítását, méghozzá oly módon, hogy később bemutató hely lehessen például a templom maradványai és környéke, ne pedig egy drótkerítéssel körbevett gödör legyen. Megszüntetnék a gyalogutakon a kavicsos borítást, hogy ne süllyedjenek bokáig az apró kavicsba az arra közlekedők. Olyan burkolatot szeretnének, mint a Dugonics térnél, vagyis egy speciális, vízáteresztő kavicságyban gondolkodnak. Az ezzel kapcsolatos kérdésekre reagálva a tervező elmondta, ez egy drága megoldás, de nem szeretnék kockakővel vagy betonnal borítani a parkos részt, s ez a legjobb megoldás. A Lidicei emlékmű környezetében ligetes zöldterület jön létre, a plázzsal újabb pihenő területtel bővül a környék. A fórumon

Sz. Fehér Éva

számolt be arról, hogy új nyilvános WC-t is kialakítanak, a Vár és a Deák Ferenc utca sarkánál, a posta épületének jelenlegi csomagfelvételi részén, ezzel párhuzamosan a Roosevelt téri megszűnik. Az új köztéri illemhely a korábbinál nagyobb lesz, ráadásul több belvárosi rendezvényhelyszínről is könnyen megközelíthető. A tervek szerint 6 női, 4 férfi WC lesz ott, míg a tágas előtérben információ pontot alakítanak ki. A fórum egyik résztvevője a meglévő faállomány miatti aggodalmairól szólt, amellyel kapcsolatban elhangzott, fel fogják mérni a faállomány állapotát, de nem terveznek fakivágásokat.

Szentistványi István

, aki az Akut Egyesület képviseletében, valamint a városüzemeltetési bizottság alelnökeként vett részt a fórumon azt hangsúlyozta, hogy a cserjeállomány megtartására és bővítésére is érdemes törekedni, tapasztalatai szerint más városi projektek során nem pótolták az eltávolított bokrokat. Volt, aki a Stefánia és a Roosevelt tér rossz vízelvezetési sajátosságaira hívta fel a tervezők figyelmét, ugyanis minkét helyen elegendő egy kisebb zápor, utána egy hétig vízben úszik a terület egy része. Egy másik jelenlévő a közbiztonság miatt aggódott, mint elmondta, hiába újítanak meg bármit is a városban, hétvégente megrongálnak utcabútorokat, és a növényzetet sem kímélik egyesek, ezért szerinte térfigyelő kamerákat érdemes felszerelni minél több helyre. Ezzel kapcsolatban Binszki József elmondta, igyekeznek nevelni az embereket, míg a térfigyelő kamerarendszer nem ér sokat, ha a felvételeken szereplőket nem lehet beazonosítani, de összességében egyetértett a hozzászólóval.

stefania_forum06_gs

A kutyákra, vagyis gazdáikra és a kutyapiszokra, illetve a kerékpárosokra is érkeztek panaszok. Az egyik környékbeli arról számolt be, hogy a biciklisek rendre a legrövidebb utat választva keresztülkerekeznek a parkon, és tönkre fogják tenni a befüvesített területet, amire Zákányi Ildikó megjegyezte, ott érdemes eleve kialakítani a kerékpárutat, amerre közlekednének, s akkor ez nem fordul elő. A Belvárosi hídfőnél nincsenek még kész tervek a közlekedés átalakítására – erről már

Nagy Sándor

beszélt, miután felmerült, hogy az adott szakaszon közlekedik a legtöbb biciklis hazánkban, rendszeresek a dugók és balesetveszélyes helyzetek. Az alpolgármester elmondta, a rendőrség tájékoztatása szerint az Oskola utcában az Égő aranynál van az egyik baleseti gócpont, és már megbíztak egy tervezőcéget a közlekedés átszervezésével, ami azt is maga után vonhatja, hogy egyirányúsíthatnak bizonyos utcákat, de ez nem képezi a mostani projekt részét. Aki lemaradt a fórumról, de érdekli a Stefánia, a Móra-park és a Roosevelt tér megújítása, még egy hétig az önkormányzat fejlesztési irodáján tehet észrevételeket a tervekkel kapcsolatosan.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.