Közélet

Közgyűlés: kőkemény díjemelések 2015-re - mitől lesz Szeged a baloldal mintavárosa? + FOTÓK

Közgyűlés: kőkemény díjemelések 2015-re - mitől lesz Szeged a baloldal mintavárosa? + FOTÓK

2014. december 19., péntek
Közgyűlés: kőkemény díjemelések 2015-re - mitől lesz Szeged a baloldal mintavárosa? + FOTÓK
varosi_kozgyules18_gs

Az év utolsó ülésén elhangzott: a baloldal Szegeden bizonyíthatná kormánnyal szembeni, új logikáját, szociális elkötelezettségét, ehelyett jelentősen emelt számos tarifát, tehát megszorító csomagot tett a karácsonyfa alá.

12.28:

Botka László boldog karácsonyt kíván mindenkinek az ülést végén, és bejelenti, nagy valószínűség szerint a költségvetést is elfogadó következő közgyűlésre február első péntekjén kerül majd sor.

Megvonták Gömbös Gyula díszpolgári címét

12.27:

Kormos Tibor fűtéselszámolási indítványa 28 igen és 1 tartózkodás (Farkas László) kíséretében kapott többséget. 22 igen, 6 tartózkodás és 1 nem (Tóth Péter) mellett vonták vissza Gömbös Gyula díszpolgári címét.

12.25:

Mihálffy Béla helyett Rózsavölgyi József lett a jogi bizottság tagja a Fidesz-L.É.T. képviseletében.

15 százalékos támogatás a kötelező helyi népszavazásért

12.20:

A helyi népszavazások kötelező kírásának mértékét a választók 15 százalékának támogatásában határozták meg, 28 igennel, Szentistványi István nemmel voksolt.

Díjemelések sorozatban

12.15:

19 igen, 9 nem és 1 tartózkodás (LMP) a gyermekérkeztetési díj emelése kapcsán. 18 igen és 11 nem mellett emelkednek a lakbérek. A fizető parkolásról szóló rendelet módosítását 18 igen, 10 nem és 1 tartózkodás (LMP) mellett hagyták jóvá. A tömegközlekedési díjemelések kapcsán 18 igen és 11 nem érkezett. A baloldali többség tehát végrehajtotta a már sokat emlegetett tarifaemeléseket.

12.13:

Jön a szavazás!

11.57:

Tíz perc szünet, majd zárt ülés következik, aztán már szavaznak is a képviselők.

11.55:

Tóth Péter (Jobbik) szerint nem a legfontosabb ügy a díszpolgári címek elvétele. Történelmi dolgot megítélni pedig történészeknek kell. Kifogásolja, hogy történelmi szempontból pontatlan, nívótlan, történelmi csúsztatásokkal teli az előterjesztés. Az 1936 októberében meghalt miniszterelnököt nem lehet felelőssé tenni a holokausztért nem Tóth Károly dolga - szögezi le. Egyébként Móricztól Babitsig mindenki részese volt az antiszemita közbeszédnek abban a korszakban, a szocialista politikus így bárki felelősségére rámutathatna - jegyzi meg. Úgy összegez: a díszpolgári címet akkor vonná vissza, ha totális rendszert képviselt az érintett akár jobb-, akár baloldalon. A gömbösi rendszer nem volt totális rendszer - nem úgy, mint például a Rákosi-diktatúra.

11.50:

Gömbös Gyula díszpolgári címének visszavonására tett javaslatát ismerteti, indokolja Tóth Károly (MSZP). Sajnálja, hogy ez 2011 tavaszán nem történt meg. Indokai nem változtak: a korábbi miniszterelnök antiszemita volt, és közvetetten felelős a holokausztért. Éppen azért a holokauszt emlékévében a kétezer szegedi áldozatra emlékezve is megvonná a címet Gömböstől.

11.46:

Tóth Péter és Solymos László vitája: a jobbikos politikus visszautasítja, hogy Kormos Tibor javaslata kedvezőbb elszámolási feltételeket biztosítana a lakóknak, mint az ő, napirendre nem vett kezdeményezése.

11.43:

Az előírt kormányrendelet alapján nem történhet meg az elszámolás Kormos Tibor javaslata alapján, melyet Tóth Péter aljasnak nevez, és bejelenti, a kormányhivatalhoz fordul törvényességi vizsgálatért. Kormos indítványa szerinte nem a lakók érdekeit veszi figyelembe, hanem az IKV jelenlegi vezetőjének szempontjait. Hosszú ideig elhúzódik még az eljárás, mivel hiányzik a pontos törvényi hivatkozás - jegyzi meg.

11.38:

Solymos László azt mondja, az új IKV-vezetés munkája révén a pontos elszámolás megtörténik.

11.37:

Kormos Tibor (Együtt-PM) a Temesvári körút 36. szám alatti IKV-kezelésű társasház fűtéselszámolásáról szól, friss indítványát ismerteti, ami miatt Tóth Péter korábbi javaslatát nem vette napirendre a baloldali többség. A ház nagyfogyasztónak minősítve kiesett a rezsicsökkentés köréből, ez - állítja - a korábbi IKV-vezetés hibája. Az önkormányzat biztosítani kívánja a kedvezőbb díjfizetési lehetőséget és a korábbi évek pontos elszámolását.

11.35:

Számos előterjesztést ugrunk át hozzászólás nélkül ismét. Közeledünk a szavazáshoz...

11.25:

Költségvetési tárgyú előterjesztések terítéken. Botka László jelzi, a SZÉSZ-módosítás bekerül a jövő évi első közgyűlésre, és a kiskertesek esetében is érvényesül a szegedi önkormányzat alapelve, a központi jogszabály szerinti maximális kedvezményt adják meg a helyieknek. Ez a kiskertek beépíthetősége esetében 5 százalék lesz. Ezt a hozzáállást Tóth Péter is megköszöni, hiszen a kiskertesek többsége számára komoly előrelépést jelent majd a küszöbön álló döntés. Botka László viszont azonnal hozzáfűzi: a jogszabályokat be kell tartani, azaz mindenki akkora házat építsen, amit azok lehetővé tesznek!

varosi_kozgyules02_gs

11.20:

Már a városrészi népszavazás is megszűnt, a kormány korlátozza a részvételi demokráciát, a fideszes kétharmad, nem Szeged városa - vág vissza a polgármester. Szentistványi István szerint viszont fontos lenne, hogy a törvényi minimumot állapítsa meg Szeged, a 10 százalékot. Botka komolytalannak nevezi ezt a vitát, le is zárja.

11.19:

Szentistványi István bejelenti, az ő indítványára 2010-ben 10 százalékra vitték le a kötelező kiírás határát, és akkor a baloldal, a városvezetés is érzékelte, már ezt a szint is nehezen teljesíthető. A 25 százalék pedig lehetetlen volna. A 15 százalékos javaslat javít a helyzeten, egyfajta kompromisszum, de a jelenleg hatályos rendelethez képest még mindig 5 százalékos visszalépés. Nehezményezi, hogy a politikai pártok mindig saját igényeik szerint módosítják álláspontjukat ebben az ügyben.

11.15:

A helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló rendelet felülvizsgálata kapcsán Botka László jelzi, a kormány megszüntette a nép kezdeményezés intézményét. A népszavazásról szóló központi jogszabályok változtak, ehhez igazodik a közgyűlés most. Javaslata, hogy 10 százalék esetén kelljen foglalkoznia a közgyűlésnek egy népszavazási kezdeményezéssel, elfogadja Nógrádi Tibor módosítóját, hogy 15 százaléknál kötelező legyen a helyi népszavazást kiírni.

11.12:

Megyünk tovább az újabb napirendi pontokkal, vita nélkül.

11.09:

Póda Jenő folytatja: miért nincs Szegeden percalapú parkolási rendszer, mely máshol az országban érvényesül, kényelmes, igazságos? A szegedi szisztéma bonyolult és igazságtalan.

11.07:

Kosik Dénes (Fidesz-L.É.T.) nem találta a tömegközlekedési díjtételekre vonatkozó előterjesztésben azt, hogy a gázolaj veszi a város figyelembe, hogy a gázolaj ára néhány hónap alatt száz forinttal csökkent.

11.06:

Botka László azt mondja, Szeged a magyarországi nagyvárosok közül magasan a legtöbbet költi a szociális szférára.

11.05:

Szentistványi István szerint álságos más, jobboldali városokra hivatkozni. Azok beállnak a kormányzati politika mögé, de nem érti, Szegeden, ahol más a politikai helyzet, miért nem érvényesül a klasszikus baloldali, szociális szempontú politika. Szeged mintavárosa lehetne a hazai baloldal új logikájának, ám a rendelettervezetek mást mutatnak.

11.02:

Tóth Péter sem látja a konkrét bevételnövekedést a parkolási rendszer változtatása kapcsán. Csak azt érzi, ez az egész rendkívül bosszantja a szegedieket. Nem nagyon szeretik, hogy közlekedésszervezésre hivatkozik a városháza, miközben amúgy is kiüresedik a belváros, elég, ha csak az üzleteket nézzük.

11.00:

Póda Jenő egy félmondatról a parkolási rendelet kapcsán: "várhatóan emelkedni fog a bevétel". De mennyivel? A zöld zóna megduplázódik, városi szinten akár 25-30 százalékkal több lehet a bevétel - számolgat. Azt mondja, Nagy Sándor alpolgármester érvelésében semmiféle konkrétum sincs. Úgy véli, aki a legdrágább parkolójegyet veszi meg, a belváros belsejében fog tipródni, nem megy egy utcát kijjebb, így a terhelés nemhogy csökken, de nőni fog.

10.56:

Haág Zalán arról beszél, hogy Nagy Sándor munkássága nyomán több száz parkolóhely szűnt meg a belvárosban, így furcsa arról beszélnie az alpolgármesternek, hogy nem lehet parkolóhelyet találni az érintett körzetben. Amúgy pedig a klinikák körüli rész zöld zónába sorolása a rászorulók sarcolása, hiszen akinek ott van dolga, kénytelen lesz ott megállni annak ellenére, hogy brutálisan emelkedik a díjtétel. Ami pedig a luxusúszómedencéket illeti, javasolja, Binszki József nézze meg Gyurcsány Ferenc pártelnök medencéjét, és kérdezze meg, kinek a pénzén építette.

10.55:

Botka László arról beszél, hogy a legtöbb városban 15-20 százalékkal emelkedik a közétkeztetés díja, így a szegedi helyzet még mindig kedvezőbb.

10.53:

Nagy Sándor emlékeztet: 1990-ben a helyben képzett helyi adó 100 százaléka helyben maradt, azóta ez elolvadt. Akkor nemcsak forrása, hanem hatásköre is volt az önkormányzatnak, azóta jelentősen romlott a helyzet. A hatáskört jelentősen csökkentette az állam, több pénzt vett el, mint feladatot, majd "kreatív adóztatásra" biztatja saját városlakóival szemben...

10.51:

Binszki József Póda Jenőnek válaszol, aki szerinte a helyi adók kivetését vetítette előre. (Póda Jenő közbeszólva cáfol.) A DK-s politikus szerint a szegedi adófizetők pénzét elveszi a kormány, majd stadionépítésre fordítja, Gucci táskákra, magánvagyonokra költi, miközben a város csak alamizsnát kap.

10.48:

Solymos László jelzi, Debrecenben négyszer ekkora a szociális alapú bérleti díj, de más fideszes nagyvárosokban is sokkal magasabb, mint Szegeden.

10.45:

Tóth Péter a következő hozzászóló. Meg kell szerinte vizsgálni, hogy a későbbi kalkulált bevételek esetében történt-e változás. Úgy látja, a lakbérek piaci szintre emelkednek, így nem lesz érdemes IKV-s bérlakást keresniük a szegedieknek. Hiányolja e mögül a hatástanulmányt is. "A belvárosban az önkormányzat, a városból kimenvén pedig a kormány bünteti a szegedi autósokat" - jegyzi meg, utalva a második részben a megyei útdíjra.

10.42:

Szentistványi István arra mutat rá, hogy a parkolási rendszer átalakulása egyértelműen díjemelést, drágítást jelent.

10.38:

Póda Jenő (KDNP) a felelősségteljes gondolkodásról: a közgyűlési döntések akár évtizedekre szólnak. Úgy tűnik számára, a város vezetői nem látnak túl a városhatárokon, ráadásul visszasírják a tanácsrendszer elemeit, mikor lejött a központi pénz, amit a tanácsok szétosztottak. Most lehet a kormányra mutogatni, ha valami kevesebb, de az önkormányzatiság alapja, hogy olyan megoldásokkal állunk elő, mely adott esetben bővíti a kereteket, a mozgástereket. Jó lehetőség lenne például a többletbevétel szerzése úgy, hogy nem sarcoljuk a lakosságot, hanem munkahelyet termetünk, növeljük a helyi adóbevételt, amit itt tíz éve 8-10 milliárd forint évente, nem növekszik. Azt pedig - mondja - már évekkel ezelőtt jelezte, hogy a tömegközlekedési nagyprojekttel fenntarthatatlanná váli a szegedi közösségi közlekedés.

varosi_kozgyules13_gs

10.35:

Tóth Péter jelzi a jogos társadalmi igényt: bűnözői elemek ne jussanak szociális bérlakásokhoz. Ezt a helyzetet a közgyűlésnek valahogy kezelni kellene, az illetékes bizottságnak van is erre elképzelése.

10.33:

Nagy Sándor alpolgármester is szót kér. Szerinte a felszólalók nem mutatták be az indokokat: hogyan változott meg a belvárosi parkolási helyzet, a tömegközlekedés állami támogatása vagy a közétkeztetés minőségi követelményrendszere. Nem vitatható, az emelések után a szolgáltatások többe kerülnek az embereknek, ám az önkormányzat ezért nem tehető felelőssé. Felteszi s kérdést: honnan vegyék erre a többletforrást? Azt mondja, erre a képviselők soha nem adnak releváns választ.

10.28:

Szentistványi István rámutat, folyamatosan csökken a közösségi közlekedést igénybe vevők száma, így különösen mellbevágó a diák- és nyugdíjasbérletek brutális, 11-12 százalékos drágítása. Két gyerek esetében csak ez évi 10 ezer forintos pluszköltséget jelent. Módosító javaslata: 2,5 százalékos emelés.

10.25:

"A baloldali városvezetés súlyos megszorító csomagot ad ajándékba a szegedieknek, erről van itt szó" - fogalmaz Haág Zalán (KDNP). Tehát amire Botka Lászlóék akarják, arra jut pénz, amire nem akarják, arra nem. A baloldali csomag a legrászorulóbbakat sújtja, az időseket, a szegényeket. Miközben nem volt idén infláció, csak a nyugdíjas- és diákbérletek árát 11,6 százalékkal akarja emelni a szegedi városvezetés, ami több mint furcsa. Kiáll a parkolási rendszer átalakítása, a burkolt díjemelés ellen is. Úgy összegez: minden tarifaemelés indokolatlan, igazságtalan. A szegedi emberekkel kívánja megfizettetni saját kudarcát a városvezetés, mely több mint egy évtized óta nem vonzott ide komoly beruházást, így nem tudja növelni a helyi adóbevételt.

10.22:

Solymos László arról beszél, hogy a kormányzati intézkedések sújtják az önkormányzatokat, forrásokat vonnak el, így a helyi szolgáltatások fenntartásához bizony tarifaemelésekre van szükség. Ilyen a tömegközlekedés, ahol szerinte a kormány elinflálja a kiegészítő normatívát, és jelentősen csökkentette évről évre az ágazat finanszírozását (most éppen mintegy 200 millióval). A gyermekétkeztetés élelmezési alapanyagait is átszabta a kormány, az egészségesebb élelmezés többe kerül, a pluszforrásokat viszont nem biztosítja a kormány - fejezi be.

10.17:

Solymos László (MSZP) várospolitikai alpolgármester a pulpituson. Szentistványi István (LMP) nyitja a vitát. Csodálkozik, hogy egyben tárgyalnak egy egész csomagot (gyermekétkeztetés, tömegközlekedés, lakbérek, parkolás), és az előterjesztő alpolgármesterek nem kérnek előzetesen szót. A díjtételek emelése súlyosan sújtja ugyanis a szegedi családokat. Ilyenkor - mondja - az inflációra szoktak hivatkozni. Idén ez nem lehetséges, mégis sikerült indokokat találni - jegyzi meg. Ő most a lakbérek emelését elemzi, kiáll a differenciált növelés mellett. Az egységes, 4,5 százalékos drágítás ugyanis rendkívüli mértékben ellehetetleníti a legszegényebb szegedi családokat, és a szociális ellátórendszer további leépítésével járhat együtt. Javasolja, ne öt évre döntsön a közgyűlés, hanem egy évre, 0,5, 2,5 és 4,5 százalékos emeléssel lakbértípusoktól függően.

10.15:

Lassan, de biztosan elérkezünk a tarifaemelésekhez, készülhetünk a hevesebb szócsatákra.

10.10:

A Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2013. évi beszámolója Szeged város tűzvédelmi helyzetéről - Ördög István tűzoltó alezredes az előadó. Mint mondja, jogszabályi kötelezettségeiknek Csongrád megye teljes területén megfeleltek. 1200-1500 tűzeset, műszaki mentés a feladatuk évente általában. 60 százalék a műszaki mentések, 40 a tűzesetek aránya, ez megfordult a 90-es évek vége óta. A tűzesetek körében a gyújtogatás a fő ok. Ehhez a beszámolóhoz sincs hozzászólás.

10.05:

Botka László szerint öröm volt hallgatni a beszámolót, a beruházások a 2007-es egészségügyi integráció sikerét jelentik.

10.03:

Tapasztó Sándor, a klinikai nagyprojekt vezetője prezentálja a megvalósult és folyamatban lévő infrastrukturális fejlesztéseket és eszközbeszerzéseket. 14,5 milliárd forint a nagyprojekt összköltségvetése, újabb uniós forrásokat sikerült ebbe bevonni, valamint 500 milliós hazai támogatást is el nem számolható támogatásként - jelenti be. Megépült a 265 ágyas klinikai épület, több mint felét már belakták az orvosi egységek, folyamatos a bekészülés. A 410 ágyas épület felújítása is zajlik. Hátravan még a 2,2 milliárdos többletforrásból megvalósuló rész, a 410 ágyas, több mint 30 éves klinika komplex korszerűsítése, tűzvédelmi felújítása, a kórtermek akadálymentesítése, vizesblokkal történő ellátása. A 265 ágyas tömbben bútorbeszerzések történnek most. Emellett csőpostarendszert építenek ki a minták gyors szállítása céljából az egyes épületek között, ahogy arról portálunk már többször beszámolt. Mindehhez kapcsolódott a sürgősségi osztály megvalósítása helikopter-leszállóval, ennek az üzemeltetési feltételeit jelenleg is egyeztetik az illetékes szaktárcákkal. Zajlik az onkológiai centrum is több különálló fejlesztési résszel, 1,1 milliárdos összköltséggel. A rehabilitációs szolgáltatásokat 663 millióból modernizálja az egyetem.

varosi_kozgyules10_gs

09.55:

Pál Attila professzor elmondja, az aktív betegellátás 1 százalékkal nőtt, a krónikus és rehabilitációs betegellátást viszont jelentősen, 6,9 százalékkal csökkent. Kieső bevételeiket a térítéses ellátás pótolhatná, ám sok esetben nem tudják behajtani külföldről a pénzeket, ez komoly megoldandó feladatot jelent. Az üres álláshelyek betöltése csakis a betegellátás szempontjait veszi figyelembe. A klinikák orvoslétszáma sajnos csökkent, már a képzett szakdolgozók is egyre nagyobb számban mennek külföldre. Az orvosok és a nővérek is túlterheltek. Kiemelte, megindult az új, integrált sürgősségi betegellátó osztály működése, négy hónap alatt több mint 16 ezer beteg jelent meg, azaz erősen át kell gondolni a beutalási szempontokat, illetve változtatni kell az emberek gondolkodását, mert az általános ügyelet pang: 30 százalékban indokolatlanul mennek a sürgősségire.

09.50:

A napirend elfogadását követően az első pont az SZTE beszámolója a szegedi egészségügy helyzetéről. A szenátus már elfogadta a klinikai központ anyagát. Pál Attila klinikai központi elnök nyújt tájékoztatást.

09.48:

Szentmihály részönkormányzati státuszáról szavaztatna Nógrádi Tibor, szerinte erről nem tárgyalt legutóbb a közgyűlés. Botka László szerint viszont a legutóbbi közgyűlésen világos döntés született. 10 igen, 17 nem és Botka László tartózkodása mellett nem veszik napirendre Nógrádi Tibor és Kosik Dénes indítványát.

09.47:

Kormos Tibor előterjesztését napirendre vette a többség, Tóth Péterét nem...

09.46:

Tóth Péter (Jobbik) és Kormos Tibor (Együtt-PM) is indítványt nyújtott be a Temesvári körút 36. szám alatti toronyház fűtéselszámolása kapcsán. Kormos 18 hónapi részletfizetést is javasol, megerősítve a közgyűlés februári határozatát, Botka ennek támogatását kéri. Tóth Péter viszont jelzi, több különbség is van a két előterjesztés között. A kiszámítási mód pontos törvényi hivatkozását szerinte az ő anyaga tartalmazza, emellett érvel tehát.

09.45:

Következik a napirend megállapítása.

09.44:

Szentistványi István (LMP) boldog és nyugodt ünnepeket kíván a helyieknek. Egyúttal kéri a szegedieket, ostromolják pártját javaslataikkal, akár követeléseikkel 2015-ben is, hiszen a képviseleti demokrácia alapja az aktív lakossági részvétel. Hangsúlyozza, az LMP kiáll az elesettek, a nélkülözők, a hátrányos helyzetűek mellett, érdekeiket kiemelten képviseli a döntéshozási folyamatban.

09.42:

Tóth Péter (Jobbik) is áldott, békés ünnepeket kíván a szegedieknek. Családokat érintő kérdésben kért szót. A gyermekétkeztetési díjak ügyében bankkártyás fizetési vagy csoportos beszedési lehetőséget javasol Szegeden is, mely megkönnyíteni a családosok mindennapjait, ezzel kapcsolatban a közgyűlésnek meg kellene hoznia a szükséges lépéseket. Hozzáteszi, a térséget egyre jobban nyomasztják a bevándorlással kapcsolatos kérdések, a balkáni és az afrikai menekültek. Erre Szegednek is fel kell készülnie. Jelzi, a Jobbik határozottan tiltakozni fog, ha esetleg migrációs központnak jelölik ki Szegedet.

09.40:

Szentgyörgyi Pál (MSZP) gazdasági alpolgármester a nemzeti ügyekről, az elfogadott országos költségvetésről szónokol. A 2015-ös büdzsé ismét sújtja az önkormányzatokat - jelenti ki. Folytatódik az önkormányzatoktól a pénzkivonás, úgy tűnik, Szeged 500 millió forinttal kap kevesebbet, mint 2014-ben. A működés lassan ellehetetlenül, elvonják a szociális támogatások nagy részét. Úgy látja, a kormány nem tekinti nemzeti ügynek a szociális szféra működését. Akik szegények, azokat nemhogy nem hagyják az út szélén, de még bele is lökik őket az árokba - fogalmaz.

09.35:

Kothencz János (Fidesz-L.É.T.) advent szentségéről beszél, a várakozásról, az egymásra figyelésről, a szeretetről, a Megváltó születéséről. Mint mondja, ilyenkor még fontosabb egymásra odafigyelni. Frakciója nevében külön köszöni a szegedi civil szervezetek áldozatos munkáját. Úgy fogalmaz: el kell ültetni a szeretetet, oda kell figyelni egymásra!

09.31:

Nagy Sándor (Együtt-PM) városfejlesztési alpolgármester a nagy szegedi beruházásokról szól, melyek ciklusokon átívelve jelentenek szép feladatot, veszik egyúttal igénybe a lakosság türelmét. A kormány határozatot hozott pár hete a 2014-2020 közötti ciklusban megvalósítandó nagyberuházások indikatív listájáról, melyen a Vásárhely és Szeged közötti tramtrain és az intermodális szegedi pályaudvar mellett a vegyes forgalmú déli Tisza-híd is szerepel. Szerinte ez az aprólékos, gondos szegedi felkészülés, előkészítés sikerét jelenti. Továbbra is folyamatosan kell készülni a projektekre, alaposan meg kell tervezni, mire hív le európai uniós forrásokat Szeged. Ezt a gondosságot kéri továbbra is a közgyűléstől.

09.26:

Binszki József (DK) is boldog, békés karácsonyt kíván! Megjegyezi, az ingyenes elkerülő autópályák a kormány karácsonyi ajándékaként fizetőssé váltak. Szegedről Szabadkára autózva vagy használatba kell venni a fizetős európai autópálya-átkelőt, vagy kisebb átkelőket kell igénybe venni, vagy hatalmasat kell kerülni. A vajdasági magyaroknak is fizetniük kell majd, ha Szegedre akarnak utazni. Ez a politikus szerint egyértelműen különadó, másként nem is lehet felfogni. Indítványozza, minden magyar és külföldi ingyenesen használhassa a modern átkelőt, legalább az érintett 1 kilométeres szakaszra ráhajthassanak az emberek anélkül, hogy sarcot kell fizetniük.

varosi_kozgyules03_gs

09.23:

Napirend előtt Haág Zalán (KDNP) az első felszólaló, áldott karácsonyt és boldog új esztendőt kíván a szegedieknek! Ezután a közlekedési balesetekről ejt szót. Sajnos tegnap este halálos közlekedési baleset történt Szegeden, ez az apropó. A szigorodó szabályozások javították a statisztikákat, ám 2013-at tekintve Szeged hatodik a halálos közlekedési balesetek rangsorában, a súlyos balesetek tekintetében Budapest mögött a második. A kettőt együttvéve szintén a főváros mögött állunk a KSH szerint, azaz Szeged az egyik legveszélyesebb város Magyarországon közlekedési szempontból. Fontos probléma ez, melyet széles-széles összefogással lehet kezelni.

09.20:

Vastapsot kaptak a fiatalok, rá is szolgáltak a kedves kis műsorral! A felkészítő pedagógusoknak könyvajándékot nyújt át a polgármester.

09.01:

Betlehemes játékot adnak elő helyi általános iskolások, a Rókusi II. sz. Általános Iskola diákjai.

09.00:

Megérkezett a polgármester is, percre pontos a kezdés, elismerés érte.

08.50:

Gyülekeznek a képviselők, hamarosan kezdődik az ülés - karácsonyi műsorral, ahogy azt már megszokhattuk az elmúlt évek során.

07.50:

Köszöntjük Önöket a városháza díszterméből, ahol egy gyönyörű karácsonyfa várja a vendégeket! A technikai előkészületeknél tartunk még. 8-kor a pénzügyi bizottság ülésezik.

A közgyűlés elé:

Utolsó rendes ülését tartja 2014-ben Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése. Egyebek mellett tájékoztatás hangzik el a szegedi integrált egészségügyi rendszer működésének tapasztalatairól, illetve a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2013. évi beszámolóját hallgatják meg Szeged város tűzvédelmi helyzetéről, továbbá szó lesz Szeged Megyei Jogú Város Építési Szabályzatának és Településszerkezeti Tervének komplex felülvizsgálatáról, a fizető parkolási rendszerről szóló önkormányzati rendeletének módosításáról, valamint a csillapított forgalmú övezetek kijelöléséről Kecskés István-telepen.

Botkáék karácsonyi megszorító csomagja

Ahogy arról a héten több alkalommal beszámoltunk, városházi előterjesztésre jövőre jelentősen drágulhat a tömegközlekedés, a gyermekétkeztetés, a kéményseprésért is többet kell fizetni, illetve a belvárosban több utcát vonnak be a legdrágább, vagyis a zöld parkolási zónába. Nagy Sándor alpolgármester indítványa alapján az általános havibérlet ára 7000 forintra emelkedik, a tanuló és nyugdíjas bérletért 4000 forintot (a korábbinál 11,6 százalékkal többet) kell majd fizetni 2015-től. A tarifaemelkedés indoka, hogy két alkalommal is emelkedett az ÁFA, és a normatív állami támogatás is csökkent. Ugyancsak Nagy Sándor jegyzi azt az anyagot, mely a fizető parkolási rendszer átalakítását javasolja: a rendeletmódosítás lényege, hogy a legdrágább, a zöld zónát kiterjesztik gyakorlatilag a teljes belvárosra. A gyermekétkeztetés 6 százalékkal drágulhat, de emelkedhetnek a kéményseprési díjak és az önkormányzati lakások bérleti díjai is. A baloldali városvezetés mindezek hátterében kormányzati intézkedésekre mutogat, míg a jobboldal úgy érvel: nulla százalékos infláció mellett, miközben a kormány adósságától is megszabadította a szegedi önkormányzatot, semmiféle lakossági tehernövelés nem indokolt, nem érthető.

Gömbös mint gumicsont?

Az emelések ellen a közgyűlés előtti napokban határozottan tiltakozott a Fidesz-L.É.T., a KDNP, a Jobbik és az LMP is. A KDNP-frakció közleményében rámutatott: "a szegedi baloldali koalíció a választási kampányban mélyen hallgatott arról, mire készülnek a választások után. A karácsonyi megszorító csomag sajnos nem sok jóval kecsegtet a 2015 februárjában esedékes költségvetés beterjesztése előtt, amikor a baloldal kiszivárgott hírek szerint újabb, lakosságot sújtó intézkedéseket és helyi adók kivetését tervezi." Szentistványi István (LMP) módosítókat is benyújtott: a diák- és nyugdíjasbérletek esetében mintegy 2,5 százalékos, a lakbérek esetében pedig differenciált emelést indítványoz (a 4,5 százalékos növelést csak a piaci alapú lakbérek esetében tartaná meg, a költségelvű lakbérek esetében 2,5, a szociális lakbérek esetében 0,5 százalékra tett javaslatot). Mindezen megszorítások mellett Tóth Péter (Jobbik) egyenesen gumicsontnak, figyelemelterelésnek az MSZP-s Tóth KárolykezdeményezésétGömbös Gyula miniszterelnök (1932-1936) díszpolgári címének visszavonásáról. Az egyik legnagyobb hazai Gömbös-szakértő, Vonyó József történész értékelte portálunknak at egykori kormányfő pályáját, részletek itt. A Jobbik képviselője egyébiránt egyéni előterjesztéssel is élt: indítványozza, hogy a Temesvári körút 36. szám alatti toronyház lakóinak fűtésszámláit számukra kedvezőbb számítási módszerrel vizsgálják felül. Az utolsó pillanatban rákontrázott erre Kormos Tibor, a körzet Együtt-PM-s képviselője is, így izgalmas lesz, hogyan dönt a testület.

Demokráciadeficitet emleget a jobboldal

Vita várható mindemellett a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló rendelet felülvizsgálatáról is. A Fidesz-L.É.T. demokráciadeficitet emleget annak kapcsán, hogy Botka László (MSZP) polgármester a törvény szerinti maximum szerint javasolja, a helyi népszavazások kötelező kiírását a választópolgárok 25 százalékának támogatáshoz kössék. Nógrádi Tibor (Fidesz-L.É.T.) 15 százalékra vinné le a határt módosítójában. Ugyancsak Nógrádi Tibor nyújtott be frakciótársával, Kosik Dénessel közösen SZMSZ-módosító indítványt, melynek lényege: Szentmihály is kapja meg, pontosabban kapja vissza a részönkormányzati jogot. A baloldali többség politikusai ezzel kapcsolatban a hét valamennyi bizottsági ülésén úgy foglaltak állást: nem támogatják közgyűlési tárgyalását...

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.