Közélet

Reklámadó: Az Európai Kiadók Tanácsa az Európai Bizottság beavatkozását kéri

Reklámadó: Az Európai Kiadók Tanácsa az Európai Bizottság beavatkozását kéri

2014. június 12., csütörtök
Reklámadó: Az Európai Kiadók Tanácsa az Európai Bizottság beavatkozását kéri

Az Európai Bizottsághoz fordul a reklámadó ügyében az Európai Kiadók Tanácsa (EPC), amely azt kéri a brüsszeli testülettől, hogy vizsgálja meg a magyar hirdetési piacra kirótt terhet - közölte csütörtökön a főleg jelentős európai lapkiadó vállalatokat tömörítő szervezet. Szintén az uniós szervekhez fordul a Kereskedelmi Televíziók Szövetsége (ACT).

Az EPC szerint a reklámadó tovább erodálja a sajtószabadságot Magyarországon, megbénítja a magyar médiaszektort, és pusztító hatással lesz a független hírszolgáltatókra. Ez a törvény egyike az

Orbán Viktor

által kezdeményezett, a médiát szorongató intézkedések sorozatának - írja közleményében az EPC, felidézve, hogy a 2010-ben elfogadott médiaszabályozás büntetést helyezett kilátásba kiegyensúlyozatlan tájékoztatás esetén, majd az Európai Bizottság jogi lépésekkel fenyegette meg Magyarországot, mire Budapest ígéretet tett, hogy a szabályozást összhangba hozza az európai normákkal. "Ez újabb kísérlet a magyar kormány részéről, hogy aláássa a sajtó szabadságát, amelyet Európa demokratikus tagállamai oly nagyra értékelnek" - idézi a kommüniké

Angela Mills Wade-et

, a szervezet vezérigazgatóját, aki szerint a szabad, független és sokszínű médiának reklámbevételekre van szüksége, hogy finanszírozni tudja a műsorgyártást, a minőségi, véleményformáló, elszámoltatható újságírást. "Szintén nagyon aggasztanak azok a hírek, amelyek szerint nyomás nehezedik olyan újságírókra és sajtóorgánumokra, akik és amelyek kedvezőtlen cikkeket jelentettek meg politikusokról, és azt fogjuk kérni az Európai Bizottságtól, hogy tegye meg a megfelelő lépéseket, hogy véget vessen a sajtószabadság ily égbekiáltó eróziójának" - olvasható a közleményben. A Kereskedelmi Televíziók Szövetsége, amely az uniós székhellyel működő műsorszórók, illetve nemzetközi intézmények üzleti érdekképviseleti szervezete azt írta, hogy a törvény veszélyezteti a médiaszektort. "Az európai kereskedelmi műsorszórók elítélik, aránytalannak és kontraproduktívnak tartják az új magyar jogszabályt, amely büntető jellegű adózást vezet be a médiavállalkozások reklámbevételeit illetően" - olvasható a közleményben.

Ross Biggam

, az ACT vezérigazgatója szerint a bevétel 40 százalékát is elérő, túlzott adótétel óhatatlanul megkérdőjelezi, hogy képes-e a magyar piac elég befektetést vonzani a független és plurális hírmédia fenntartása érdekében. "A felelős médiavállalkozások nem kérdőjelezik meg azt a társadalmi kötelezettségüket, hogy ésszerű mértékű adót fizessenek. De az olyan elsietett és aránytalan intézkedések, mint amilyen a magyar reklámbevételi adó, fenyegetik a médiaszolgáltatások magyarországi fenntarthatóságát" - vélekedik az ACT vezérigazgatója a közlemény szerint. A szervezet úgy döntött, hogy az ügyre felhívja az uniós intézmények figyelmét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.