Közélet

Koch Csaba: Tökéletes borokat elérhető áron!

Koch Csaba: Tökéletes borokat elérhető áron!

2013. június 14., péntek
Koch Csaba: Tökéletes borokat elérhető áron!
koch_csaba01_gs

Egy borászatnak és egy borásznak egyaránt fejlődnie kell folyamatosan – vallja Koch Csaba, aki úgy látja, a vörösborok terén is a gyümölcsösebb, könnyebb borok felé fog elmozdulni a piac. A borász nemrégiben termelői borkimérést nyitott Szőregen, célja, hogy minél közelebb kerüljön a fogyasztókhoz.

- Több mint húsz éve kezdett borászkodni, mit tapasztal, vannak-e ma Magyarországon a borkészítésnek buktatói, nehézségei?

- Sajnos nem vagyunk olyan helyzetben, hogy apáról fiúra szállhattak volna a birtokok és a tudomány, hiszen az előző rendszerben szinte mindenki elvesztette a földbirtokait. Családunk 1742. óta van Magyarországon, és minden felmenőm szőlőtermesztéssel és borkészítéssel foglalkozott. Sajnos 1947-ben a svábok kitelepítésekor mindenünket elveszítettünk, nagyapám kis háztájin, mindössze 0,3 hektáron tudott gazdálkodni. Szép és jó borokat csinált, megtanultam tőle a szőlő- és borkészítés alapjait, de a fogyasztói ízlést folyamatosan nyomon kell követni, így mindig tanulni kell. Vallom, hogy a borászkodás a termőföldtől egészen a pohárig tart. A borásznak nagyon pontosan ismernie kell az adott terroirt, a termőtalajt, az oda megfelelő fajtát, s a művelési módot. Ez mind hosszú évek tapasztalata alapján alakul ki egy borászban, és sajnos a rendszerváltás előtti állapotok miatt nagyon kevesen mondhatják el magukról, hogy 50 vagy 100 éve ugyanazon a földbirtokon gazdálkodnak.

- A borversenyeken elért eredményei azonban azt mutatják, ha nincs is ennyi év tapasztalata, jó úton jár.

- Rengeteget járok borversenyekre bírálni, ilyenkor megkóstolhatjuk a szakma legjobb tételeit, így érzékelhetjük, merre megy maga a borászat. A boraimat is nagyon szeretem elvinni versenyekre, mert ez pontos képet ad arról, hogy a borásznak az adott terméke hol tart a többihez képest. Ha csak a fogyasztó oldalát nézzük, akkor csalóka képet kapunk, hiszen a marketing és egyéb befolyásoló tényezők jelentősen torzíthatják jó vagy akár rossz irányba is a bor megítélését. Ha valakinek például az előző évek munkái alapján jó a megítélése, akkor később fog visszajelzést kapni saját fogyasztóitól arról, hogy elment mellette a világ esetleg egy másik irányba. Az elmúlt pár évben rengeteg sikert értünk el borversenyeken. A nemrégiben megrendezett villányi nemzetközi roséversenyen két nagy aranyérmet és egy aranyat értünk el. A Hajós-Bajai borvidéki borversenyen Champion-díjas lett a 2011-es Barrique Sauvignonom, és számtalan aranyérmet kaptunk. Az idei nemzetközi kadarkaversenyen a nevezett százharmincnál is több borból Champion-díjas lett a 2011-es Kadarkám, amit kiemelkedő eredménynek tartok. Sorolhatnám tovább a versenyeket, mindegyiken szép eredményeket értem el.

- Ezekhez az eredményekhez azonban hosszú út vezetett…

- 1991-ben kezdtem el borászkodni, először csak lédig borokat készítettünk, később folyó borokat árultunk éttermekbe és kocsmákba. 2000 óta minőségi bort palackozunk, s azóta folyamatosan fejlesztettem a pincetechnológiámat. Kilencven hektáron gazdálkodom Hajós-Baján, és az elmúlt tizenhárom évben csak saját magam telepítettem az ültetvényt, egy sajátos szőlőtermelési technológiát dolgoztam ki, úgynevezett javított sylvose művelést, aminek az a lényege, hogy viszonylag kevés zöld munkával hagyjuk a szőlőt, hogy viszonylag nagy lombot hozzon, mert azt gondolom, a bor minősége szempontjából elengedhetetlen az, hogy megfelelő felületen történjen meg a fotoszintézis. A borászatban az a szép, hogy nagyon sok jó út van. Minden út jó, aminek a végén kijön egy jó bor, és minden bor jó, ami hibátlan, egészséges és tiszta ízű, és bizonyos fogyasztói kör ízlését kiszolgálja.

- Említette, hogy Hajós-Baján kilencven hektáron gazdálkodik, de Villányban is jelen van néhány éve. Alföldi borászként miként fogadták ott?

koch_csaba02_gs

- A villányi Vin Art Borászat érdekes módon jött. 2005-ben felkeresett egy házaspár, hogy nem tudnak továbblépni az adott szőlőtermesztési szintről, és azt szerették volna, hogy vegyem meg az ültetvényük egy részét, s alapítsunk ott egy pincészetet. Belementem a dologba, de hamar kiderült, hogy nem véletlen nem tudtak továbbjutni. A befektetett pénzemet nem tudtam már másként visszahozni, kerestem egy befektetőket, akik kivásárolták az ottani üzlettársaimat. 2008 környékén úgy éreztem, hogy a nyakamon maradt az egész, hiszen nem lehet száz kilométerről borászkodni, s azt sem tudtam, hogy a piac miként reagálja le azt, hogy Hajós-Bajáról Villányba jön egy borász. 2010-ben jelentem meg a piacon a boraimmal, és gyakorlatilag szinte minden létező díjat elnyertem, például 2010-ben Villány város vörösbora címet is, 2012-ben a Cannes-ban rendezett világbajnokságon csak én kaptam ezüstérmet a villányi rozémra az egész borrégióból. Csak magas minőségű borokat akarok ott készíteni, és nem is túl nagy mennyiségben.

- Azt vallja, hogy folyamatosan fejlődni kell, és igazodni a piachoz, a fogyasztók elvárásaihoz. Milyenek a mai vásárlók, milyen borokat keresnek?

- Jó irányba haladnak, azt tapasztalom, hogy a könnyebb, gyümölcsösebb, tisztább ízeket keresik. Hiszek abban, hogy a vörösborok is el fognak indulni egy gyümölcsösebb irányba. A fiatalosabb, sportosabb élethez egészségesebb táplálkozás is tartozik, és a könnyű ételekhez jobban passzolnak a gyümölcsösebb, könnyebb borok, nem is beszélve arról, hogy ezeknél maradnak meg azok a primer illatanyagok, amiket a gyümölcsből hoz. Az ilyen borokat szerintem sokkal jobban meg tudják szeretni a fogyasztók. Ez a fehérborok és a rozék esetében már beigazolódott.

- A borászatában ezek szerint törekszik gyümölcsösebb vörösöket készíteni.

- Ha valaki eljön a borászatomba, tudok neki mutatni könnyebb, gyümölcsösebb vörös bort, de van barrikolt. Közel tízféle vörösborom van, s ezek mindegyike más. E téren a borászok igyekeznek annyiféle irányzatot képviselni, mint ahány vörösboruk van. Ha leveszünk a polcról száz vörösbort, akkor az kis túlzással kilencvennyolcféle. Több éve készítek vörösbort például cabernet sauvignonból, ami kimondottan gyümölcsös, és évről-évre nő az eladás. Hiszek abban, hogy ebbe az irányába mozdul el a piac.

- A gyümölcsösebb borok készítése mellett milyen tervei vannak, mi az, amire számíthat a fogyasztó, ha a Koch borászat termékeiből válogat?

- Most hagyom abba az alsó kategóriákat, nem akarok mennyiséget növelni, inkább tökéletes, hibátlan borokat kell készítenünk, méghozzá elérhető áron. Szerintem az a jövő, hogy igenis oda lehet tenni a polcra ezer vagy pár száz forinttal drágább nagyon szép borokat. Ma Magyarországon talán ez az az összeg, amit kifizetnek az emberek. Leegyszerűsítve, megpróbálok nagyon magas minőséget készíteni megfizethető áron.

- A Szegedi Borfesztiválról mi a véleménye, illetve mit tapasztal, milyenek a szegedi borkedvelők?

- Több mint tíz éve járok Szegedre, itt nagyon jó és igazán borértő a közönség. Borotai borászatom van, mellette egy gyönyörű panzióm, borturizmussal is foglalkozom, és a legtöbb vendégem pont Szegedről jön. Nemrég nyitottam egy termelői borkimérést a Szőregi út 38. szám alatt, ahol kedvező áron kínálom a boraimat, ezzel is megpróbálunk közel kerülni a fogyasztóhoz. A kereskedelmi láncok viszonylag nagy árréssel dolgoznak, ami érthető is, én viszont azt szeretném, hogy a fogyasztó olyan közel kerüljön a borászathoz, amennyire csak lehet. Éppen ezért Szeged mellett Pécsen és Budapesten is tervezek borkimérés nyitását, mert ennek van jövője.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.