Elsüllyedt a Szőke Tisza (FRISSÍTVE) + FOTÓK, VIDEÓK, PANORÁMA
2012. február 29., szerda
A lovak állva halnak meg, a hajók elsüllyednek...
1999 óta hányatott sorsa van Szeged egykori ékének, a Szőke Tisza hajónak. Az utóbbi években megszámlálhatatlan terv született a hajó újjáélesztésére, megmentésére, még uniós pályázatot is nyertek rá. Vasárnap azonban bekövetkezett, amire évek óta számítani lehetett…
A Szőke Tisza több mint egy évtizede alussza csipkerózsika álmát a szeged-tápéi jachtkikötőben. Az 1917-ben a valamikor Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. budapesti gyárában épült lapátkerekes gőzhajó hajdan szép reményekkel szolgálta a szegedieket és a városba látogatókat. Vasárnap délután fél ötkor bekövetkezett, amitől mindenki, aki a hajót ismerte, szerette, netán csak egyszer is megfordult a fedélzetén: a IV. Károly gőzüzemű oldalkerekes személyhajó, ami az alföldi városban már másodszorra kapta meg a Szőke Tisza nevet, elsüllyedt…
Korhadt oldallemezek, nem fizető tulajdonos
A 13 éve korhadó, rozsdásodó acéllemezek, melyek a hajót borították, már nem bírták a rendkívüli hideget és a jég nyomását. A hajó tárolására megbízott MAHART Tiszayacht Kft. munkatársai még korábban – számítva a bajra – a kikötő közepéről a part közelébe vontatták a hajdan szép éveket megélt hajót. Évek óta problémát jelentett a Szőke Tisza a jachtkikötő számára, hiszen a szinte hetente változó tulajdonosok soha nem fizettek a tárolásért, miközben a hajó folyamatosan veszélyeztette a kikötői forgalmat. Az évek óta felhalmozódott többmilliós tartozás ellenére a szakemberek megpróbálták megóvni a hajót az elkerülhetetlen végzettől, azonban – mint oly sok más esetben – a természet erői bizonyultak nagyobbnak. A téli hidegben befagyott kikötő jege beszakította a korhadt oldallemezeket, s a réseken beömlő víz hatására a Szőke Tisza az első fedélzet magasságáig a kikötő medrébe merült.
„Mi mindent megtettünk, de a tulajdonosok a felelősek”
„2000-ben került végleg tárolásra a kikötőnkbe a Szőke Tisza, miután a hajózási felügyelet már nem adta meg rá a nyílt vízi engedélyt – mondta el portálunknak Molnár János, a kikötőt üzemeltető MAHART Tiszayacht Kft. termelési vezetője. „Amikor idekerült a hajó, a kikötő közepére horgonyoztuk le, hiszen mélymerülésű, nagy hajóról volt szó. Az eltelt évek alatt a folyamatosan romló állapotról szinte hetente tájékoztattuk az éppen aktuális tulajdonosi köröket. Írásban megkapták a tényeket, ha nem kezdenek a hajóval valamit, előbb-utóbb erre a sorsra fog jutni. Ezért elsősorban a tulajdonosok a felelősek.” Tavaly szeptemberben döntött úgy a MAHART Tiszayacht Kft., hogy a kikötő közepéről oldalra vontatja ki a hajót, azért, ha bekövetkezik ez az esemény, ez olyan helyen legyen, ahol nem okoz még nagyobb, visszafordíthatatlan kárt. Február 26-án, vasárnap délelőtt a napi ellenőrzés során még nem tapasztaltak süllyedésre utaló jeleket, azonban arra számítottak – mivel az oldallemezeken már körben repedések mutatkoztak –, hogy bármilyen erő hatására bekövetkezhet a süllyedés. „Vasárnap délután fél ötkor itt voltam, amikor elkezdett süllyedni a hajó” – beszélt az sajnálatos eseményről Molnár János. „Menthetetlen volt a hajó, a kollégáimmal azt tudtuk elérni, hogy ne boruljon az oldalára, a kikötő vizébe. Szivattyúzással és rögzítéssel stabilizáltuk a hajó helyzetét, ami jelenleg orrával a fenéken ül. A mi munkánknak az az értéke, hogy eddig is vízen tudott maradni a hajó.”
„Megteszünk mindent, hogy ez az érték ne vesszen el”
A hajó az első fedélzetéig a jeges vízbe van merülve, ezért a kikötő szakemberei a rendőrséget és a tulajdonosokat is értesítették a helyzetről. Amint az időjárási körülmények megengedik, búvárokkal megvizsgálják a hajó víz alatti részeinek állapotát, hogy esetleges lezárásokkal és szivattyúzással a vízvonal fölé tudják emelni az úszóművet. „Ha a mederből fel tudjuk hozni, és a kikötő állapota is megengedi, megpróbáljuk sólyázni a hajót. Azonban ha ezt nem tudjuk megtenni, sajnos itt a helyszínen kell szétbontani. De a remény hal meg utoljára! Megtettük a jogi lépéseket a jelenlegi tulajdonosok felé, hiszen több millió forinttal tartoznak már. Amennyiben a felszámolás végén a hajó a MAHART Tiszayacht Kft. tulajdonába kerül, mindent tőlünk telhetőt megteszünk a megmentése érdekében. Ha nem így történik, akkor nem mi döntünk. Sajnálatos tény, hogy most épp én állok itt most, és nem azok, akiknek, mint tulajdonosoknak mindent meg kellett volna tenniük a hajó érdekében” – mutatta be a kialakult helyzetet Molnár János.
Az értéktelen érték
A Szőke Tisza hajó eszmei értéke felbecsülhetetlen, azonban sajnos gyakorlatilag még ócskavas árban sem lehet értékesíteni. Amennyiben sikerülne partra vontatni, úgy a belső részek alig egynegyede menthető meg, a többit teljesen újjá kellene építeni. Rengeteg terv és megannyi költségvetés készült a hajó megmentésére, melyekben milliárdos összegek szerepeltek. A hajó sorsa most a jog, de legfőképp a természet és a fizika kezében van, a kikötő munkatársai a lehetőségekhez mérten azon dolgoznak, hogy a Szőke Tisza ne egy olvasztó kohójában végezze be közel egy évszázados földi, azaz vízi pályafutását.
A hajó története
1917 – IV. KÁROLY, Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. (MFTR) 1919 – SAS, MFTR 1930 – SZENT IMRE, MFTR 1944 – végén Ausztriába menekítik 1947 – SZENT IMRE, MESzHART 1950 – FELSZABADULÁS, MESzHART 1955 – FELSZABADULÁS, MAHART 1958 – a MAHART Újpesti Hajójavító Üzemben átépítve turistahajóvá 1976 – selejtezve, állóhajó állományba sorolva 1978 – SZŐKE TISZA II., Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalat 1979 – discohajóként üzemel Szegeden 2000 – SZŐKE TISZA II., Tiszayacht Kft. A Tápéi-öbölben áll 2005 – SZŐKE TISZA II., Európa Rendezvény Iroda kft 2007 – SZŐKE TISZA II., Tiszayacht Kft. 2007-2012 – Szeviép Zrt., Szeviép Investment Kft. 2012 – Szőke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft. – 2012. február 20-i hatállyal felszámolás alatt http://www.youtube.com/watch?v=8K_u5im8OBQ http://www.youtube.com/watch?v=cP3koxcObts Szőke Tisza szálloda és discohajó - táncterem, Szeged
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.