Kultúra

Balogh Sándor-kiállítás nyílt a Polgári Szalonban + FOTÓK

Balogh Sándor-kiállítás nyílt a Polgári Szalonban + FOTÓK

2011. október 20., csütörtök
Balogh Sándor-kiállítás nyílt a Polgári Szalonban + FOTÓK
A Polgári Szalon őszi kiállítássorozatának első vendége Balogh Sándor szegedi szobrászművész, akinek Torzó poétika című kiállítását Pataki Ferenc festőművész nyitotta meg.Balogh Sándor nem először állít ki a szalonban, tavaly már volt itt egy nagy sikerű bemutatkozása. A házigazda, Rózsavölgyi József önkormányzati képviselő üdvözölte a szép számban megjelent érdeklődő közönséget, majd külön a Príma-díjas Pataki Ferencet. A poétika jelentése elsősorban verstan, költészettan, de így képzőművészeti vonatkozása a szobor csinálására utal - kezdte Balogh munkájának méltatását Pataki -, s a torzót ezáltal a költészet szférájába is emeli. Profán és fennkölt, e két jelzőt használta a kiállított 8 szobor, 8 festmény, 18 grafikai mű és 4 műhelytabló láttán. Az utóbbiak kivételével új munkákat látunk. A harmonikus női formák lényegi hangsúlyozása adja meg a művek karakterét. A kozmikus végtelenben érzett magányt, a befelé fordulást és a végtelen világegyetem összesűrűsödött személyességét csodálhatjuk meg a festményeken, amelyeken megjelenik a fényember és az árnyékos ember összetartozása, egysége. A színek tiszták, világosak, a reneszánsz freskók fragmentumait idézik. Pataki hozzájuk tartozónak érzi az évek alatt született vázlatokat, képterveket, szoborötleteket, ceruza- és tollrajzokat is, amelyeket a 4 tabló foglal magában. Az alkotói folyamat pillanataiba enged betekintést a kollázs technika, az időrendi épüléseket segíti elő. Láthatóan az ember van jelen minden alkotásban, a nő, a fennkölt, pucérságában is szép, és sok érdekes, groteszk arckarakterben, arctetoválásban a profán. A festőművész külön önálló egységet vél felfedezni a 18 lapból álló sorozatban, amelyeken Balogh a nőről beszél, a gyengeségükben is erősekről, az angyalszerű lényekről, ahogyan sokszor ők tartják, óvják és védelmezik az elesett férfit. A kiállítás egyik központi gondolata Pataki szerint a részvét, a megbocsátás. Minden lap egy nagyon tartalmas, mélyen emberi élethelyzet stációja, amit csak a legnagyobbak voltak képesek elmondani: Dosztojevszkij, Kondor, Rembrandt. A torzók Balogh Sándor legszebb alkotásai. Kevés a szó ezek méltatására, a művész méltatására, amilyen alázattal és szorgos kitartással faragta és csiszolta őket. Márvány, homokkő, mészkő, platánfa, olyan anyagok, amelyekkel eggyé vált alkotójuk. Ez a misztikus kijelentés a Pataki szerinti művészember meghatározásához tartozik. Mi rejlik, ki rejlik a kőben? Az örök nő, az erotikus, a szép, a bordából kiszakadt. Az örökkévalóság, az időtlenség, a nyugalom, az ünnep, a béke, az egyensúly, a harmónia finom fehér torzójával.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.