Közélet

Velencei Bizottság: pozitív elemek és kockázatok az új alaptörvényben

Velencei Bizottság: pozitív elemek és kockázatok az új alaptörvényben

2011. június 20., hétfő
Velencei Bizottság: pozitív elemek és kockázatok az új alaptörvényben

A Velencei Bizottság állásfoglalása szerint az új magyar alaptörvény több pozitív elemet tartalmaz, ugyanakkor egy sor aggodalomra ad okot - mondta Thomas Markert, az Európa Tanács (ET) parlamenti közgyűlése által véleményezésre felkért szakértői testület titkára hétfőn Strasbourgban, a bizottság állásfoglalását ismertetve.

"Igaz, pozitív elemeket is tartalmaz, de egy sor kockázatot látunk a jövőre nézve" - fogalmazott

Markert

. A bizottság titkára alkotmány pozitív újításának nevezte a közvetlen alkotmánybírósági panasz lehetőségét, vagyis azt, hogy magánszemélyek az alkotmánybíróságnál megtámadhatják a kormány szerintük jogsértő lépéseit. Kifogásolta viszont, hogy az új alaptörvény megvitatására túl kevés idő volt, az ellenzék nem vett részt a vitában és a szöveg szavazásán, valamint, hogy az alaptörvény túl széles körben hivatkozik a sarkalatos törvényekre. Markert azt mondta: ugyan érthető és ajánlatos is volt, hogy Magyarország egy új teljesen szövegű alaptörvényt akart elfogadni az 1949-es kommunista alkotmány felváltására, jóllehet azt 1989-ben lényegében újraírták. Megállapította ugyanakkor, hogy a mostani alkotmány is biztosítja a parlamenti demokráciát, tulajdonképpen nem aknázza alá az elnök, a kormány és a parlament hatalmi egyensúlyát. Kifogásolta viszont, hogy az alaptörvényt elegendő átláthatóság és nyilvános vita, továbbá az ellenzék részvétele nélkül, a kormányzati szövetség kétharmados többségével fogadták el. Utóbbit sajnálatosnak nevezte, megjegyezve, hogy bár nehéz közös hangot találni egy alkotmányról, de a lehető legnagyobb többségre kell törekedni a legitimitás érdekében. Markert azt mondta, hogy a sarkalatos, kétharmados többséget igénylő törvények alkalmazásával elvben nincs gond, bizonyos esetekben ennek van értelme, például a választási rendszerrel, az alapjogok és a kisebbségek védelmével kapcsolatban. A Velencei Bizottság azonban problematikusnak tartja az ilyen törvényekre való túl sok, mintegy 50 hivatkozást az alaptörvényben, olyan esetekben is, amikor ennek nem látszik értelme, például az adózási és a nyugdíjrendszer elveire vonatkozóan. A testület szerint fennáll a veszélye annak, hogy a jelenlegi kormányzati többség megpróbálja a saját politikai értékeit bebetonozni a sarkalatos törvényekbe, amelyeket később szinte lehetetlen lesz módosítani. "Tehát ebben az esetben a demokratikus döntéshozatal egy lényeges szűkítéséről lehet beszélni" - hangsúlyozta Thomas Markert. Ugyancsak aggodalomra ad okot, hogy a költségvetési tanács - amelynek tagjait egy adott parlamenti többség nevezte ki - nagy mértékben korlátozhatja egy új összetételű parlament hatalmát a költségvetési kérdésekben - mondta. A Velencei Bizottság azt is problematikusnak találta, hogy az új alaptörvény meglehetősen keveset mond a bírói hatalom függetlenségének biztosításáról. Megjegyezte: ezt a kérdést jelenleg nehéz értékelni, mivel ezt egy majdani sarkalatos törvény fogja szabályozni. Thomas Markert az érzékenyebb, érzelmi alapú kérdések kapcsán beszélt a preambulum sok történelmi utalásáról, amelyek a Velencei Bizottság szerint ellentmondásosak lehetnek. Azt mondta: bizonyos kockázatot jelent, hogy a preambulum néhány eleme, például a történelmi alkotmány említése alapján az alaptörvényt különféleképpen lehet értelmezni. Mint kifejtette: az alaptörvény azon kitétele, hogy Magyarország felelősséggel tartozik a külföldön élő magyarok, idegen országok állampolgárainak sorsa iránt, más országok belügyeibe való beavatkozás alapjául szolgálhat. Az alapjogok szabályozása kapcsán a szakértői testület titkára megjegyezte, hogy Magyarországon szenvedélyes vita zajlott egyebek mellett a házasság meghatározása, illetve a magzati élet védelme körül. Thomas Markert egy újságírói kérdésre úgy válaszolt: a Velencei Bizottság nem fogja monitorozni a magyarországi fejleményeket, de az Európa Tanács azzal a kéréssel fordulhat a jövőben a szakértői testülethez, hogy kísérje figyelemmel például a sarkalatos törvények elfogadását, a bírók és az alkotmánybíróság helyzetét. A Velencei Bizottság titkára a magyar kormány reagálása kapcsán - szintén egy kérdésre válaszolva - kifejtette: találkoztak magyar kormányzati tisztviselőkkel, akik "nem fogadták nagy örömmel" a testület az állásfoglalását, mivel "a véleményünk nagyon kritikus". Azt mondta, "a magyar kormány első reakciója tehát meglehetősen negatív volt, úgy gondolják, aggodalmaink túlzóak". Ugyanakkor elismerte, hogy a magyar kormány figyelembe vette a bizottság észrevételeinek többségét. Markert a Velencei Bizottság pénteken elfogadott és hétfőn délben nyilvánosságra hozott - a testület honlapján is olvasható - véleményét összegezve azt mondta: az új magyar alaptörvény elfogadása nem egy folyamat végének, hanem inkább egy folyamat nagyon fontos lépésének tekintendő. Lényegesnek nevezte, hogy a nemzetközi közösség továbbra is kísérje figyelemmel a magyarországi fejleményeket. A Jog a Demokráciáért Európai Bizottság - ismertebb nevén a megalakulásának helyszínéről elnevezett Velencei Bizottság - az Európa Tanács alkotmányozási kérdésekben tevékenykedő tanácsadó szervezete; az alkotmányjogászokból álló független szakértői testület 1990-es megalapítása óta vezető szerepet játszik annak ellenőrzésében, hogy az új európai alaptörvények megfelelnek az európai alkotmányozási hagyományoknak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.