/

SZKT: Nagy Sándor nem csökkentene, Kalmár nem emelne

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság csütörtöki ülésére kerül majd be Kalmár Ferenc tanácsnok javaslata, amely a SZKT-nál irányoz elő megtakarításokat több vonal racionalizálásával, járatritkítással. Nagy Sándor, a bizottság MSZP-SZVE-s tagja sajtótájékoztatóján fejezte ki, miért fog romlani a folyamatosan fejlődő közlekedési szolgáltatás.

A képviselő szerint a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) munkanapokon 10-20 százalékkal csökkenti a járatok számát a vonalain. „Ez azt jelenti, hogy az utasoknak ennyivel több időt kell a megállókban tölteni, vagy másképpen fogalmazva ennyivel kevesebbet ér a bérletük” – mondta Nagy Sándor, hozzátéve, hogy a Szabad Város Egyesület ezt nem támogatja, hiszen a polgárok eddig megszokták, hogy a tömegközlekedésük színvonala folyamatosan emelkedik. „A Volán és az SZKT is megújult járműparkkal szállítja utasait, az infrastruktúra is évről évre fejlődik. Ezt a területet azért is fontos kiemelten kezelni, mert Szegeden a polgárok 47%-a használja a tömegközlekedést helyváltoztatásra, az embereknek pedig a 60%-a mondja magáról, hogy több-kevesebb rendszerességgel igénybe veszi ezt a szolgáltatást. A helyváltoztatások egyébként fele-fele arányban oszlanak meg a Volán és az SZKT között” – tette hozzá, kiemelve, hogy a tervezett változtatás az 1-es vonalán 8%, a 7-esen 22%, az 5-ösön 14%, míg a 3-3F-esen és a 9-esen 5-5% járatkieséssel jár majd. Ezzel a lépéssel a teljes büdzsé 1%-át, 37 milliót takarítanak csak meg.

Megtudtuk azt is, hogy 2010-ben 8%-kal csökkent a tömegközlekedést használók száma, de ez a folyamat jelentősen lassult.

Kalmár: nem akartunk jegyárat emelni

„Nagy Sándor az, aki több bizottsági ülésen hangoztatta azt, hogy nem tudjuk elkerülni a tarifaemelést. A Fidesz-KDNP és az SZKT vezetése nem akar újabb sarcokat akasztani a szegediek nyakába, ezért inkább úgy dönt, hogy szakít ezzel a berögzült nézettel, és inkább a takarékosságot választja. Szerintünk a polgárokat sokkal jobban megviselné egy újabb jegyáremelés, ahogy ezt sajnos majdnem minden évben megkapták. Az SZKT szakemberei ezért egy kisebb járatátszervezéssel olyan megtakarítást dolgoztak ki, amit alig éreznek majd meg az utasok. Ami pedig a normatívákat illeti, Nagy Sándor téved, hiszen jól tudjuk, és számoltunk is azzal, hogy már ősszel elfogadja a Parlament az új közlekedési törvényt, mely rendelkezik majd új normatív rendszerről, a MÁV és a Volán társaságok új egységét is szabályozza, úgyhogy teljesen újra kell majd gombolni a kabátot” – mondta el portálunknak Kalmár Ferenc országgyűlési képviselő és városüzemeltetési tanácsnok.

Előzmények, az SZKT-nál tervezett változások

Ahogy arról korábban írtunk, a város tömegközlekedéséből közel 400 millió forint hiányzik, aminek az előteremtése, csökkentése érdekében kezdett első körben tárgyalásokat Kalmár Ferenc először a Volán társasággal. Sikerült megállapodniuk néhány racionalizációs lépésben, ami összességében 25,6 millió forint megtakarítást eredményez az év végéig, és mégsem okoz minőségi romlást a helyi buszközlekedésben. Ugyanilyen tárgyalásokat folytattak az SZKT-val, melynek az eredménye egy 37 milliós megtakarítás.

Az 1-es villamosnál minimális ritkításokat terveznek egyes időszakokban. Hajnal 4-kor például volt 4 járat, 5-kor 8, most csak 5-tel számolnak. Hat órakor 10 járat indult, most lesz 8. Ennek következtében a jelenlegi 4-6 perces várakozási idő 5-8 percre módosul. Kalmár szerint ez nem jelent komoly minőségi romlást, viszont jelentős megtakarítás érhető el. Napi szinten az 1-esnél 193 járat megy jelenleg, az új elképzelések szerint 176 menne. Ha ezt elosztjuk 24 órával, kevesebb, mint 1 járat/óra a csökkenés. A többi vonalon is hasonló változásokat terveznek. Itt is lesznek bővítések, a 4-esen például tanítási napokon 4 járattal több közlekedik, vasárnap pedig 2-vel több. Az 5-ös trolik esetében 10 járattal lesz kevesebb naponta. A 7-esnél nagyobb vita alakult ki, végül úgy döntöttek, hogy a fél 6-os járat lenne az utolsó, ami a Bakay végéről indulna. Az utasszámlálások alapján állították így össze a menetrendet. A 8-asnál tanítási munkanapokon 9 járattal megy majd kevesebb, szombatonként 18, vasárnap 10 járattal kevesebb, mint a megszokott.

A fenti tervekről a csütörtökön ülésező városüzemeltetési bizottság fog dönteni.

Előző sztori

Az LMP kifogásolja a felnőttképzés felfüggesztését

Következő sztori

Pedagógusokat köszöntöttek a Nemzeti Színházban