Kultúra

Album a szegedi Angyali üdvözletről + FOTÓK

Album a szegedi Angyali üdvözletről + FOTÓK

2011. május 5., csütörtök
Album a szegedi Angyali üdvözletről + FOTÓK
Giorgio Vasari Angyali üdvözletének történetét, Szegedre kerülésének históriáját, valamint az eredetiségkutatás és a restaurálás fázisait is ismerteti az az új album, amelyet csütörtökön mutattak be a csongrádi megyeszékhelyen. A mintegy százötven oldalas, több mint 130 fotót tartalmazó, kétnyelvű - magyar és angol - kiadványban tizenkét szerző tanulmánya szerepel a szegedi Móra Ferenc Múzeum tulajdonában lévő legendás reneszánsz táblaképről, melynek származására Zombori István, a múzeum nyugalmazott igazgatója és Szabó Tamás restaurátorművész, korábbi képzőművészeti osztályvezető kitartó munkája nyomán derült fény.
Giorgio Vasari olasz festő, építész, művészettörténeti író volt. Michelangelo tanítványaként a mester nagy római falfestményeinek másolásával képezte ki magát. Vasari Firenzében nagyrészt a Medici-család szolgálatában állt. A művészettörténészek szerint a reneszánsz szót minden bizonnyal ő írta le először. Az Uffizi-palotát, mely a Mediciek kormányzatának székhelye volt, Vasari tervezte. Michelangelóval tanítványi-baráti kapcsolatot ápolt, festett képeket is Michelangelo útmutatásai szerint, és az ő tanácsára kezdett építészeti tanulmányokat folytatni.
"Ez a könyv átlép a falakon, átlép az országhatárokon is, köszönhetően a Zsótér-leszármazott Heumann Erzsébet támogatásának, és Szabó Tamás kutatómunkájának" - mondta el a könyvbemutatón Zombori István. Hozzátette: országos, nemzetközi, sporthasonlattal élve "olimpiai" rangú felfedezés a Vasari-kép, melyet a származását kutató amerikai professzorok is csak úgy emlegetnek, a "szegedi Angyali üdvözlet". Zombori István azt is elmondta, tudomásuk szerint a most megjelent könyv az egyetlen olyan elemző kiadvány, amely a művész születésének ötszázadik évfordulója kapcsán a világban megjelenik. Az albumot akár a festő munkásságát kutató szakemberek is biztonsággal forgathatják majd szerte a világban - tette hozzá Zombori István. Az Angyali üdvözlet egykoron a szegedi Zsótér család birtokában volt, és a páratlan reneszánsz műcsodát bemutató könyv most a Zsótér-leszármazott Heumann Erzsébet mecénási támogatásának köszönhetően látott napvilágot, aki összegyűjtötte a családi fotókat is, valamint a könyv összes költségét finanszírozta. A könyvbemutatón is részt vevő támogató elmondta: az Angyali üdvözlettel a budapesti kiállításon találkozott először, a családi fotók között pedig talált olyanokat, amelyeken kivehető a kép a Zsótér család budai villájának falán. Mint mondta, nem is gondolta volna akkor, hogy a kép származásának tisztázásához mekkora kincset jelentenek a családi fotográfiák. "Ez a kötet sok szívvel és lélekkel készült, amit Szabó Tamás tett bele a munkájával" - méltatta a restaurátorművészt Heumann Erzsébet. Azt is hozzátette: Zombori István és Szabó Tamás lelkes kutakodása indította arra, hogy - mivel máshonnan nem kaptak támogatást - megfinanszírozza a páratlan kötetet. A kötetben - melyet Zombori István és Szabó Tamás rendezett sajtó alá - szerepel egy tanulmány Louis A. Waldman amerikai művészettörténész professzornak a tollából is, akinek a szakvéleménye alapján két évvel ezelőtt bebizonyosodott, hogy valóban Vasari alkotásáról van szó. A művészettörténész a New York-i Pierpont Morgan Libraryben rátalált arra a Vasari-vázlatra, mely alapján később vélhetően az Angyali üdvözlet elkészült. Az elmúlt évek kutatásai arra is fényt derítettek, hogy a festményt a XVI. században regnáló V. Pius pápa rendelhette meg Vasaritól 1569-ben a Vatikánban akkor készülő új épületszárnyba. A képet a pápai lakosztály Szent Mihály-kápolnájába festette a mester. Előrehaladott kora miatt az ott készült freskókat vélhetőleg segéde készítette el, de az oltárképet és a kupolát tartó négy oszlopra a négy tondót - kör alakú képet - Vasari festette. A képek a Vatikánban a XIX. század közepéig voltak a helyükön, majd amikor az 1800-as évek közepén beköszöntöttek az "új idők", a középkori, illetve reneszánsz alkotásokat eltávolították, a freskókat lemeszelték. A főoltár Livornóba került, a négy tondó azonban eltűnt. A szegedi múzeum tulajdonában lévő táblakép Enyedi Lukács hagyatékából - akinek felesége egy Zsótér-lány volt - 1925-ben hagyatékként került a közgyűjteménybe, az akkori igazgatónak, Móra Ferencnek köszönhetően. Tulajdonosa 1896-ban vásárolta egy hivatásos kereskedőtől. Azt azonban nem tudni, hogyan került a kép egy magyar kereskedőhöz, és mi lett a másik három tondóval. Tekintse meg a festményt Illés Tibor óriás felbontású képén!
Múzeum - Angyali üdvözlet - eredeti Vasari-kép, Szeged

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.