Bulvár

Mit tegyünk autótűz esetén? + VIDEÓ, HANG, FOTÓK

Mit tegyünk autótűz esetén? + VIDEÓ, HANG, FOTÓK

2011. február 6., vasárnap
Mit tegyünk autótűz esetén? + VIDEÓ, HANG, FOTÓK
Az elmúlt hetekben Szegeden két autó is teljesen kiégett. Január végén a Deák Ferenc utcában egy BMW X6-os, néhány napja pedig a Napfénypark bevásárlóközpont bekötőútján egy kisteherautó kapott lángra. Mindkét esetben valószínűleg elektromos zárlat miatt keletkezett a tűz. De mit tegyünk, ha saját autónk kap lángra? Hogyan előzhető meg a kár? Az azonnali és nyugodt cselevés a legfontosabb! Ha az utasfülkében égett szagot tapasztalunk, és a nyomában apró füstcsíkot látunk terjengeni a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, és vegyük le a gyújtást! A gyújtás levételével, majd az akkumulátor lekapcsolásával áramtalanítjuk autónk elektromos rendszerét, ezáltal megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása. Természetesen az azonnali megállás nem hirtelen padlóféket jelent, hanem a körülöttünk – és főleg a mögöttünk – haladó járművek biztonságát figyelembe vevő gyors fékezést. Ha gyorsak voltunk és megúsztuk a tüzet, utána már ne próbálkozzunk az ismételt feszültség alá helyezéssel. Valószínűsíthető, hogy több vezeték szigetelése is megolvadt, és biztossá vált a rövidzárlat. „A legfontosabb a gyors és biztonságos megállás, valamint az autó azonnali elhagyása” – mondta el portálunknak Tátrai János, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság sajtóreferense. „Mindenképpen segítsük ki a kocsiból azokat, akik nem tudnak egyedül kiszállni, így a gyerekeket, időseket, vagy épp a balesetben beragadt ajtó mögötti utasokat kell biztonságba helyezni. Az összes többi ez után jöhet, mert amíg valaki veszélyben van, nem fontos, mi történik az autóval. Ezt követően haladéktalanul értesítsük a tűzoltókat, ne bízzunk abban, hogy úrrá tudunk lenni a helyzeten. Ezt követően megkezdődhet az oltás, de csak úgy, hogy saját magunk és mások testi épségét ne veszélyeztessük. A tűzoltókészülék mindig hasznos dolog az autóban, és nem árt, ha tökéletesen tisztában vagyunk a helyével és a működésével.”

Tűz a motortérben

A motortérben az üzemanyag-ellátó rendszer hibájából keletkező tűz esetén hirtelen erős üzemanyagszag, majd a motortérből kiáramló füst a jellemző. A teendők szintén hasonló módon kezdődnek: azonnali megállás, motor leállítása, gyújtás levétele. Ezután válhat az autónk számára sorsdöntővé a következő két tényező. – Van-e tűzoltó készülékünk? – Felnyitjuk-e a motorháztetőt? A keletkező tűz oxigén ellátása – lecsukott motorháztető esetén – a tető alatt megszoruló füst és egyéb égéstermékek miatt nem tökéletes, ezáltal a lánggal égés intenzitása kisebb. Abban a pillanatban, ahogy felnyitjuk a tetőt, friss levegőt engedünk a tűzre, és a lángok felcsapnak! A motortérben keletkező tűz esetén csak akkor nyissuk fel a motorháztetőt, ha a kezünkben van egy kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék, de ebben az esetben is csak annyira, hogy az oltóanyag biztosan bejusson. Arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak!

Tűzoltáskor az oltókészüléket szakaszosan üzemeltessük!

Ne tévesszük össze a füstöt a gőzzel! Ha felforr autónk hűtővize, gőz alakjában tör elő a motorháztető alól. A füst sötét színű és magasra szállva oszlik szét, a gőz matt-fehér és egy-két méter magasságban eltűnik, elpárolog. Tűz esetén általában megállnak segíteni a közlekedésben résztvevők, így a tömegközlekedési járműveken, teherautókon, kamionokon kell lennie tűzoltó készüléknek.

Mitől gyulladhat ki egy jármű?

A korszerű gépjárművekben felhasznált anyagok egy része nem vagy csak nehezen gyullad meg, de természetesen nincsen éghetetlen autó. Ám vannak rosszul vezetett vagy nem kellően rögzített kábelek, amelyeknek a szigetelése kidörzsölődik, vagy egy forró alkatrésztől kiolvad, és vannak elöregedett üzemanyag-vezetékek, amelyekből kiszivárog és párolog a benzin, s ez minden előfeltételét megteremti a tűz keletkezésének. Az utólag, nem kellő szakértelemmel beépített vagy eleve gyengébb minőségű fogyasztók is veszélyforrást jelenthetnek.

Mit tehetünk a tűz megelőzése érdekében?

A rendszeres és szakmai szempontból kifogástalan felülvizsgálat, karbantartás szinte alapvető fontosságú. Ha valamilyen fogyasztót utólag akarunk beszereltetni – rádiót, ködlámpát, riasztót –, a munkát csak a gépkocsitípust jól ismerő szakemberre bízzuk, aki egyrészt eligazodik az egyre bonyolultabb elektromos hálózaton, másrészt gondoskodik arról, hogy a készülék esetleges meghibásodása ne veszélyeztesse a jármű teljes elektromos hálózatát. Figyelmeztető jel, ha a jármű környezetében üzemanyag szagát érezzük, különös tekintettel a gázüzemű járművekre. Ez utóbbiakat nem ajánlatos pincegarázsban vagy szerelőakna felett parkoltatni, és otthoni tankolásuk PB-palackból a legveszélyesebb műveletek közé tartozik! Érdemes odafigyelni a járműbe utólag beépített nem gyári – vagy gyári, de nem az adott típushoz tartozó – alkatrészekre is. Fontos, hogy a kipufogórendszer, a katalizátor, illetve a motor egyes alkatrészeinek beépítésekor a forró elemek ne kerüljenek túl közel a mellettük lévő egyéb elemekhez, mert azok a nagyobb hőterhelést nem viselik el, és megolvadnak, vagy akár ki is gyulladhatnak! Ugyanez a helyzet az autó utólagos tuningja esetén is. A gyári rendszereket csak kisebb tartalékkal tervezik, az ezt meghaladó teljesítménynövelés során keletkező többlethőfejlődés vagy nyomásnövekedés szintén tüzet okozhat. Ezek a károsodások elkerülhetők, ha az átalakítást szakmailag felkészült műhelyben végzik.

Tűz az utastérben

Az elektromos meghibásodások mellett az utastérben legtöbbször a dohányzás miatt keletkezhet tűz, a kieső parázs ráadásul veszélyes manőverekre késztetheti a sofőrt. Parkoláskor a műszerfalon hagyott gázöngyújtó kánikulában képes felrobbanni. Ugyancsak veszélyes lehet a dioptriás szemüveg vagy folyadékkal töltött flakon és üveg is, mert a tűző napon hagyott autóban a „lencsék” által összegyűjtött napsugarak jó esetben is égésnyomot vagy helyi olvadást okoznak. Minden tűz esetén értesítsük a tűzoltókat, hiszen akár a biztosítónk felé is szükséges lehet a szakvélemény, de a nem tökéletesen eloltott és magára hagyott autó ismét lángra kaphat!
Hallgassa meg Tátrai Jánossal, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság sajtóreferensével készített hanganyagunkat!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.