Egyház

Úrnapi körmenet

Úrnapi körmenet

2009. június 15., hétfő
Úrnapi körmenet

A pünkösd után következő ünnepek sorából az úrnapja emelkedik ki, amelyet a szegedi eredetű Lányi-kódex szentvérnapként említ. Ekkor ünnepli az egyház Krisztus testét és vérét, az oltáriszentséget.

„Bár csütörtök ősidőktől fogva egészen napjainkig az Oltáriszentség emlékezetére rendelt nap, mégis sokáig hiányzott a Kenyér és Bor kiváltságos ünnepe.” (

Bálint Sándor

) 1246-ban

IV. Orbán

pápa tette kötelező ünneppé, és szokássá vált az oltáriszentség körülhordozása, kihozzák a templomból (valamikor meghordozták a tavaszi vetések között, hogy távol tartsa a természeti csapásokat, s nyomában bő termés járjon), a körmenet, az úrnapi menet alkalmával megszentelik vele azt a négy oltárt, amely a zöld ágakból készített sátrakban áll, közben a földre virágokat szórnak. (A virágokat később különböző alkalmakkor használják fel: a beteg gyerek fürdőjébe tesznek belőle, a fájós fogat füstölik vele, hernyók ellen a káposzta közé rakják stb., a zöld ágból is visznek haza, mert a néphit szerint a ház négy sarkába tűzve megvéd a villámcsapástól, de a beteg tehénnek sem utolsó gyógyszer…) Úrnapja megünneplésére a XIII. századtól vannak adatok, mégis talán az egyik legérdekesebb leírás

Daniero Tamás

modenai követé (1501), aki a budavári körmenetről számol be.

II. Ulászló

idejében a hatalmas felvonulás, amelyen a király is részt vett, Mohamed koporsójának szétverésével zárult. A látványos szokást azzal a jóslattal magyarázták, hogy a mohamedán hitnek csak akkor lesz vége, ha Mohamed jelképes mecsetjét és koporsóját sikerül szétrombolni. A követ lejegyzése szerint a hatalmas tömeg (melyet a szökőkútból egész nap folyó kitűnő bor is kellőképpen ráhangolt) foggal, körömmel, botokkal, kövekkel el is végezte a rárótt nagy feladatot. „Talán a hajdani magyar hagyományvilágból is elárul egyet-mást az 1593-ban München városában tartott ünnepi körmenet. Egyik jelenetét ugyanis a magyar

Barakha Miklós

rendezte: a csoport élén magyar ruhába öltözött zászlós, sárga magyar csizmában. Lovát strucctollak ékesítették. A menetben Barakha fiai mellett egy törpe mór, továbbá muzsikusok is felvonultak, valamint 14 zsidó és 100 perzsa lovas. A menet közepén a fáraó lovagolt, a végén pedig 12 alabárdos következett. Az egésznek az exitus Izrael megjelenítése volt a célja, ami egyúttal a magyar népnek a török rabságból várt kiszabadulására is akart utalni.” (Bálint Sándor)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.