Közélet

Vasútmodell-emlékkiállítás a Karolinában + VIDEÓ, FOTÓK

Vasútmodell-emlékkiállítás a Karolinában + VIDEÓ, FOTÓK

2011. október 9., vasárnap
Vasútmodell-emlékkiállítás a Karolinában + VIDEÓ, FOTÓK

Ahol soha nincs vasutassztrájk

„Borsodvár-Bokros állomás, a második vágányra gyorsvonat érkezik, a vágány mellett kérem vigyázzanak...” – hangzott a képzeletbeli peronon a figyelmeztetés azon a kétnapos kiállításon, melyet a Karolina Gimnázium tornacsarnokában rendezett a szegedi BoBo Vasútmodellező Klub a nemrég elhunyt Domonkos András modellező emlékére.

Apró mozdonyok suhantak megannyi kocsit húzva maguk után, miközben elhaladtak a sorompónál várakozó teherautók, a mezőn békésen legelésző tehenek, vagy épp a dolgukat végző pályamunkások mellett. A peronok mellé menetrend szerint gördültek be az utasokkal teli gyorsvonatok, az áruszállító szerelvények a teherpályaudvaron várták a rakodást. Szinte mindannyiunkban él egyfajta nosztalgikus érzés, amikor vasúti terepasztalokkal találkozunk. Nem volt ez másként ezen a hétvégén sem, amikor a hajdani gyerekek saját csemetéjükkel nézték, amint a modellezők szakavatott mozdulatokkal irányítják a termetes terepasztalon „száguldó” megannyi vonatcsodát.

A BoBo

Az M44-es sorozatú mozdony a MÁV legnagyobb darabszámú, két forgóvázas tolatómozdonya, amit a tengelyelrendezéséről „Bobo” néven becéznek a vasutasok. Ennek a mozdonynak a nevét viseli a 2006-ban alakult szegedi vasútmodellező klub, melynek néhai tagjára, a mesteri modelleket készítő Domonkos Andrásra emlékeztek a kiállítással. „Egy kicsit elfelejtődött ez a hobbi, pedig nemcsak kézügyességet, de nagy odafigyelést is kíván attól, aki vasútmodellezésre adja a fejét” – mondta el portálunknak Nyári Vince, a klub vezetője. „Jelenleg tíz aktív tagunk van, és szerencsére már megjelent az utánpótlás három, igazán tehetséges fiatal személyében. Ezeket a kiállításokat, bemutatókat is azért tartjuk, hogy minél szélesebb körben megismerhessék az emberek a munkánkat.” Talán a legszebb és legélethűbb vasútmodellek az úgynevezett H0-ás méretben találhatók. A kiállításon a legnagyobb terepasztal 6 méter hosszúságban terpeszkedett el a tornacsarnokban. A vágányok, a hegyek, a házak, és a megannyi látványelem egyméteres szélességben vonult végig a látogatók előtt. Az apró vágányokon a valós életben is látható M43-as, M63-as dízelmozdonyok, intercity szerelvények, áruszállító vagonok gurultak.

Kézzel gyártott épületek

A terepasztalokon látható élethű állomásépületek nagy része teljesen egyedi tervezésű, kézzel készített darab, amiket egy 80 éves, hódmezővásárhelyi református lelkész, Zakar Ödön gyártott, aki még most is aktívan építgeti a minivilágok épületeit. De ugyanígy kézműves munkával készülnek a fák, a hegyek, a hidak, a tereptárgyak. Sok-sok óra aprólékos munkája szükségeltetik ahhoz, hogy a valóság kicsinyített mása, a legkisebb részletekig is élethűen táruljon elénk.

Egy terepasztal, ami soha nincs kész

„Előfordul, hogy egy-egy váltó meghibásodik, vagy például máshová akarunk tenni egy kiágazást, ilyenkor mindig alakítunk rajta egy kicsit” – mesélt a modellező. „De vannak a terepasztalnak moduláris, kivehető részei, amikkel másik terepekhez tudunk csatlakozni. Ilyenre nagyobb kiállításokon szokott sor kerülni. De épp most építjük a rakodót is, ahol távirányítású daru fogja leemelni a vagonokról a konténereket.” A látványelemeket is állandóan bővítik, egyre több, és élethűbb részekkel színesítik, kis életképeket alakítanak ki. Van itt vetés, pályamunkások, közúti közlekedés, szemaforok, sorompó és megannyi apróság. A BoBo kétvágányú terepasztalát digitális és hagyományos vezérléssel irányították. Itt szó sem lehetett vasutassztrájkról, netán késésről. A peronon álldogáló apró utasok is türelmesen várták a szerelvényeket, miközben a modellezők a fürge kis mozdonyok mögött sorra cserélgették a vagonokat. http://www.youtube.com/watch?v=j_sXJk6RcpI

Mozdonyvezetők a minivilágban

Sok modellező aktív, vagy épp nyugdíjas mozdonyvezető, akik sohasem szakadtak el választott hivatásuktól. Néhányuknál a gyerekük, sőt az unokák is megfertőződtek már ezzel az időtöltéssel. „Az állomás is a klub nevét viseli, így lett Borsodvár-Bokros a neve” – mutatta be a terepasztal apró részleteit a modellező. „A többi részletnél állandóan törekszünk az élethűségre azért, hogy aki rápillant a munkánkra, annak a valóság, a nagy mozdonyok jussanak az eszébe.”

Mindenkinek van egy ötlete

„Nálunk is sok a nyugdíjas mozdonyvezető” – fűzte hozzá a békéscsabai Kandó Kálmán Vasútmodellező Szakkör vezetője, Drienyovszki György. „Amikor összejövünk, beszélgetünk, mindig van valakinek egy-egy ötlete, amit bele tudunk építeni a terepasztalba. Persze nekem is van otthon egy sajátom, a feleségem legnagyobb örömére” – folytatta nevetve. Békéscsabán 13 aktív és számos visszajáró taggal működik a szakkör. Sokan gyerekként jártak ide, és most felnőttként elektronikai tudásukkal, szerszámokkal, kisebb-nagyobb munkákkal segítik a közös építést. „Sokszor annyian összegyűlünk, hogy be se férünk a klubba” – mesélt összejöveteleikről a nyugdíjas mozdonyvezető. „Persze nem olcsó mulatság ez a hobbi, egy-egy mozdony 30, de akár 60 ezer forintba is kerülhet. Némelyiket átalakítjuk, kiegészítjük, rendezgetjük a tereptárgyakat, autókat, épületeket. Minden héten hétfőn és pénteken jövünk össze, ilyenkor akár hat órát is együtt vagyunk, dolgozgatunk, beszélgetünk.” Ausztriában, Szlovéniában gyártják a legtöbb mozdonyt, de már Kínából is vásároltak, ahonnan a Pico licensze alapján meglepően jó minőségűeket lehet kapni.

Csillogó gyermekszemek

A modellezőknek persze az a legnagyobb öröm, ha a terepasztalukat a nézők is látják, de a csillogó gyermekszemek, a mutogató kis kezek, az „apa-apa nézd...” kiáltások mutatják meg munkájuk értelmét. A hétvégén a Karolnia tornatermében megrendezett kiállításon erre nem lehetett panasz, hiszen nagyon sokan eljöttek, hogy megcsodálják a minivilágokat. „Mindig öröm a gyerekeket így látni” – vette át a szót a szegedi Bobo klub vezetője, Nyári Vince. „Ilyenkor érezzük, hogy megérte az a sok-sok órai munka, amit az építésbe fektettünk. Ha nem is lesz ezekből a srácokból modellező, a hagyományos, kitartó munka eredményét láthatják itt.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.