Műemléki védelmet kap a Szőke Tisza + FOTÓK, VIDEÓ, PANORÁMA

2012. március 6., kedd • Cikk nyomtatása • Küldés e-mailben
Fotó: Illés Tibor

A sanyarú sorsú, a pusztulás szélén lévő Szőke Tisza hajó életében fordulat állt be: műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal.

A Szőke Tisza, Magyarország legnagyobb, és egyben utolsó fennmaradt kétkéményes oldalkerekes személygőzösének elsüllyedését követően a legfontosabb teendő – amire a civil szervezetek képesek – a roncsmentés.
„Bármennyire is szomorú, de tudomásul kell venni, hogy a hajó jelen állapotában már roncs” – mondta el portálunknak Balogh Tamás a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke. „Sajnos ebből a szempontból már nincs más teendőnk vele, mint a roncsmentés.”

Pótolhatatlan értékek víz alatt

A hajóban számos megmentésre váró érték van. Ilyenek az egyedi rajzolatú intarziás beltéri falburkolatok, a mívesen kidolgozott fa-oszopfők, a kovácsoltvas díszlépcső-korlátok. Elsősorban ilyen a hajótestben lévő, a mai napig működőképes, háromszoros expanziójú compound-rendszerű gőzgép, mely Magyarországon az utolsó fennmaradt ilyen szerkezet.
Ezeknek az értékeknek egy része a hajó elsüllyedése miatt már most is részlegesen víz alatt áll, és ha rövid időn belül nem történik semmi, a Tisza vízgyűjtőjén bekövetkező olvadást követő vízszintemelkedés során – menthetetlenül – több méteres víz alá kerülnek.

Menteni a menthetőt

„Ezért kérünk mindenkit, aki szegediként még érez bármit a hajó iránt, hogy segítse a mielőbbi roncsmentést” – hangsúlyozta a hajózástörténeti egyesület elnöke. „A hajóból kiemelt értékek számára megfelelő raktárkapacitásra, 24 órás őrzésre és a szállításhoz erőgépekre lenne szükségünk.”

A segítő szándék bejelentését a következő telefonszámokon várják:

Balogh Tamás TIT HMHE elnöke
30/972-62-45
Jáky Gábor, Magyar Hajózásért Egyesület
20/941-76-69

Műemléki védettség és roncsmentés

A roncsmentés megkezdése a jelenleg zajló hatósági eljárás eredményétől függ. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal az elsüllyedést követően védelembe vette a hajót. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonos, illetve a felszámolását végző biztos hozzájárulásán kívül a hivatal engedélye is szükséges bármiféle munka megkezdéséhez.
A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület kezdeményezésére a KÖH jelezte, hogy legkésőbb 2012. március 8-ig egyeztetést hív össze a tulajdonost képviselő felszámoló, a kikötőt képviselő MAHART Tiszayacht Kft. és a civil szervezetek részvételével annak érdekében, hogy minden fél, valamint a műemlékvédelmi szakhatóság számára egyaránt elfogadható további teendőket és azok ütemezését megbeszéljék.


Szőke Tisza szálloda és discohajó – táncterem lépcső, Szeged

Ugrás az oldal tetejére

Hozzászólások

Eddig 20 hozzászólás érkezett.

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

A SZEGEDma.hu tekintettel van a személyiségi jogokra, elutasítja a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja!
Ön a(z) 54.80.230.230 IP címről szól hozzá.

  • 20. Lopland hozzászólt ekkor: 2012. március 7., szerda, 19:52
    Válaszolok

    Az Európa terveinek kidolgozásában, az eredeti rajzok, tervek, építési leírások elôkerítésében a “szobahajósok” közremûködtek!
    Hogy miért most? Mert már elvonultak a szerencselovagok, a pisztrujfélék, az eu-pénzek lenyúlói,a projektcégek. Csak a civilek maradtak, sajnos pénz és segítség nélkül.

  • 19. kekeckokec hozzászólt ekkor: 2012. március 7., szerda, 17:57
    Válaszolok

    Lopland:
    1:A szobahajós jobb kifejezés? A véleményem az, ami, és hidd el, tapasztalatból beszélek.
    2:Hogyne, bárki, csakhogy ez az ügy alsó hangon 8 éve húzódik, és nem egy és nem két fórumot megjárt. Egyszer sem foglalkozott vele senki sem.
    3.Érdekelne, kik voltak a “szakértők”.Én az Európa terveit láttam, -eddig egyedül konkrét terveket!- nem hinném, hogy rájuk hivatkozol.
    4: egyetértek.
    5: egyetértek – de miért most? Miért nem korábban?

  • 18. brázik hozzászólt ekkor: 2012. március 7., szerda, 08:54
    Válaszolok

    A Keszeg hajót is szétszedték, bevitték a múzeumba és sosem lesz összerakva, lehet hogy már nincs is meg belőle semmi.
    Így jár a Szőke Tisza is?
    Itt sincs felelős, a város hogy adhatta el ezt a felbecsülhetetlen értéket.

  • 17. pemzli hozzászólt ekkor: 2012. március 7., szerda, 07:06
    Válaszolok

    máshol biztosan nem hagynának egy ilyen értéket szétrohadni

  • 16. nosztalgiás hozzászólt ekkor: 2012. március 7., szerda, 07:05
    Válaszolok

    milyen fergeteges bulik mentek rajta…

  • 15. Hajós hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 21:37
    Válaszolok

    ‎2010 nyarán voltam bent a hajó belsejében… majdnem sírva fakadtam …. Azt hiszem talán 2011 őszén tolták ki a part mellé a szintén elsüllyedt és azóta ócskavasnak szétvágott KORMORÁN úszóház helyére. Én már akkor biztosra tudtam hogy mi lesz a Szőke Tisza szomorú sorsa…..Így hogy megkapta a műemlék védelmet, talán nem az egész hajó megy a vastelepre…..

  • 14. Lopland hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 21:32
    Válaszolok

    Akinek pedig kedve tartotta, az kiolvashatta belőle:
    1. nem “papírhajós” társaság, hanem hajózástörténeti és csak egyik csoportjuk a modellező
    2. ilyen védelmet bárki kezdeményezhet, még magánember is, ergo most ők kezdeményezték
    3. az ő szakértőik készítették anno a terveket a felújításra a mostani/előző/azelőtti tulajok megbízásából
    4. nem akarják felújítani, mert NINCS értelme, hiszen a felújítás a mostani állapot szerint újraépítést jelentene, annyira xar a hajó
    5. most amit lehet, ki akarnak menteni, nehogy
    - elsüllyedjen
    - elvigye az árvíz
    - elvigye a “kezsiccsókolomnadságos hájóskápitány úr” nem az idén nyáron barnult csapata
    6. szerintem pont azért jó ez a műemlékvédelem, mert enélkül bárki “tulajdonos” nekimegy a lángvágóval és nem marad semmi
    7. eddig azért nem volt érdeke a tulajoknak a védelem kezdeményezése, mert akkor nem lehetett volna vele bármit tenni

  • 13. ifjAgyhaligábor hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 20:03
    Válaszolok

    semleges nemü ? :P
    ezt nem te döntöd el márbocs
    ha kedvem tartja elolvasom

  • 12. semleges hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 18:58
    Válaszolok

    Szűklátókörű Agyhalott/tenyerestalpas/városlakó! Mikor veszitek a fáradtságot, hogy elolvassátok ezt a cikket? IQ- bajnokok, szerintetek a hülyeségeitekről szól?

  • 11. ifjAgyhaliGábor hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 17:57
    Válaszolok

    nade a centrum gödör az örök! :D
    az a mienk .
    “köszönjük”

  • 10. ifjAgyhaliGábor hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 17:57
    Válaszolok

    postapalota már életveszélyes,nem?
    hullik szét
    ?
    mikor bontják el?
    már a tervezö is részeg lehetött,mert ferdén épitette…
    :(

  • 9. értékőrző hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 17:30
    Válaszolok

    Kass Szálló? Hági Étterem? Virág Cukrászda? Omladozó belvárosi paloták? Stb.

  • 8. talpas hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 17:28
    Válaszolok

    A várost 10 éve lelakó és kifosztó szocialista városvezetést és annak főkolomposait kellene bezárni erre a hajóra. Ennyit tudnak.

  • 7. városlakó hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 17:27
    Válaszolok

    Szegeden minden rohad és lepusztul. Persze az MSZP ennek az ellenkezőjével hülyíti az embereket, de természetesen ez sem igaz.

  • 6. Balogh Miklós hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 17:23
    Válaszolok

    Gyerekoromban nagyszerű volt, hogy utazhattam a fedélzetén. Máig emlékszem a kéményekből kiröppenő szikracsillagokra, és ahogy a tisztelet jeléül minden híd alatt hátrahajtotta kéményeit.
    Később örömmel úszkáltunk hatalmas hullámaiban, amint elúszott előttünk a Rómain, vagy a Palotaszigeten.
    Végül kajakozva találkozunk vele a hetvenes években. Szomorú, hogy ilyen véget szánt neki lelketlen gazdája. Jobb sorsot éredmelne megéri -e a 100. születésnapját???

  • 5. M&M hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 17:04
    Válaszolok

    Az egy dolog, hogy műemléki védelmet kap(hat) a hajó.
    Azonban a műemléki védelem önmagában semmi, attól tovább süllyedhet.
    Abban az esetben ha a hajót valóban műemlékként és felújítva szeretnék az utókornak is megmenteni ahhoz rengeteg pénz kell.
    A hajót kiemelés után vissza kell bontani a vázszerkezetig, azt kell felújítani először és utána jöhet a többi szerkezet.
    A kérdés felvet egy jogi problémát is, jelenleg a hajó magántulajdonban van, és ez meghatározhatja a továbbiakat is. Határozatban ugyan fel lehet szólítani a jelenlegi tulajt a felújításra, de ha nincs pénze, akkor meg minden maradhat így.
    Államosítani?
    Az sem lesz egyszerű.

  • 4. Mukk hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 16:34
    Válaszolok

    Éljen!
    Csak kinek lesz 1 milliárdja???

  • 3. gorgó hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 16:24
    Válaszolok

    Mélyen egyetértek Kkkkc-vel! De emellett azt is borítékolom, szegény hajó itt fog szétrohadni. Számtalan példája volt már, hogy a “védelem” alá kerülő BÁRMINEK a közelébe sem lehetett szagolni. Aki mentő-felújító stb szándékkal közeledett mindenhez, amit ezek a “szakértő” urak védelembe vettek, el is kergettek mindenkit a közeléből. Majd szép vízalatti felvételek készítéséhez 20 év múlva felkérik Ballardot, vagy elkezdenek lobbizni uniós támogatásért. Sajnálom szegény hajót, de annak már – akárhogy védjük is – bontóban a helye…

  • 2. Kekeckokec hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 14:56
    Válaszolok

    Forr bennem az indulat, évek óta millió helyen kérvényezte ezt millió szervezet, magánszemély, cég, mittudomén.Akkor még úszott. Most, hogy elbuggyant, most sürgős lett védelem alá helyezni! Miért van, hogy nálunk csak akkor lesz fénysorompó, ha előbb elkaszál egy buszt a vonat, csak akkor lesz melegedő, ha előbb sokan megfagytak, és akkor lesz műemlékvédelem, amikor már késő?? Nem hiszem el.Azt meg, hogy a TIT papírhajósai mit keresnek a hajó környékén, fel nem foghatom.Hol voltak a T.urak akkor, amikor még lehetett volna tenni? Amikor dolgozni kellett volna, amikor védeni kellett volna, amikor beázott, feltörték, szétlopták???? Bezzeg most nyilatkozunk, feszítünk, milyen f…a gyerekek vagyunk, mert a mi kezdeményezésünkre….Hát, T.urak, nagyon beletenyereltetek.Most aztán majd nem csak az NKH, a vízirendészet, a tulajdonos, a felszámoló, a hajónak területet biztosító cég engedélye kell bármiféle munkához, hanem a NÖH-é is. Ami majd megérkezik jövő ilyenkorra, mikor a hajót már rég széthordták, és szétrohadt.

  • 1. Gortva Tamás hozzászólt ekkor: 2012. március 6., kedd, 13:29
    Válaszolok

    No, végre! Vajon normális, hogy meg kellett ehhez várni, míg ‘beszakad a mennyezet’?!

Ugrás az oldal tetejére