
Múzeum: Hét főbűn egy performanszban


Fotók: Gémes Sándor

Szerdán este a Móra Ferenc Múzeum egy érdekes,
a bibliai műkincskiállításhoz kacsolódó
kísérletnek adott helyet. Pataki Ferenc színművész, Kiss Ági bábszínész és a Kelemen Színitanoda növendékei közreműködésével egy bibliai nyomozást, a hét főbűnhöz kapcsolódó performanszot láthatott a közönség, melybe néhányszor a nézőket is bevonták.
Kevélység, fösvénység, bujaság, harag, torkosság, irigység, restség - a hét főbűn vált testközelivé a Móra-múzeum estjén, melyeket egy-egy ó- és újszövetségi történetekből ismert szereplő, illetve bibliai jelenet segítségével mutattak be. Klasszikus sorokra, így például
Karinthy Frigyes
Az emberke tragédiájára is rá lehetett ismerni a performanszban, amelyben elmosódtak a hagyományosan ismert színpadi keretek, és a néző is közvetlenül megszólítottá vált. A bűnbeesés történeténél az első emberpárt az előadásban marionettként mozgatta Lucifer, aki nőalakban jelent meg, és a közönség között járkált, mókásan almalevelet vagy épp cukorkát osztogatott. A színészek remekül kihasználták a hangjukat, talán olykor a sikítást-üvöltést némileg túlzottan is. Kain és Ábel történetéhez ötletesen használták fel az árnyjátékot. Ruben mint az irigység megtestesítője maga mondta el legkisebb testvére, József történetét a „nyomozó" szerepébe bújó, és az egész előadáson át a nézőt kalauzoló
Pataki Ferenc
kérdéseire. Dávid király és Betsabé története, Mária Magdolna, Heródes, Heródiás és Salome, Poncius Pilátus is mind megjelentek a színen mint egy-egy főbűn kulcsfigurái. „Mindenkivel mondtam a szöveget, nagyon szorítottam, hogy az egész összeálljon" - mondta a bemutató után Pataki Ferenc, és hozzátette, nagyon lelkesek voltak az előadás közreműködői. „Az foglalkoztatott, hogy Jézus a mi bűneinkért, az emberiség bűneiért halt meg. A dramaturgiában segített, hogy eszembe jutott a hét főbűn, ezekhez választottam egy-egy személyiséget, és így alakult ki maga a váz" - beszélt a performansz részleteiről a színész. Pataki Ferenc azt is elmondta, a performansz nyilvánvalóan más produkciót jelent, mint egy hagyományos színházi előadás: az interaktív játék, a közönség erőteljesebb bevonása másfajta hozzáállást, a színészek számára egy gazdagabb játéklehetőséget jelentett.

















