Gazdaság

Szerények a SZÉP-kártya eddigi eredményei

Szerények a SZÉP-kártya eddigi eredményei

2011. szeptember 6., kedd
Szerények a SZÉP-kártya eddigi eredményei

Rendkívül szerények a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP) értékesítésének beindítása óta eltelt két hónap eredményei a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) szakmai álláspontja szerint, amelyet kedden küldött el az MTI-nek.

A szövetség közleményében emlékeztet arra, hogy az OTP augusztus végi sajtótájékoztatóján azt közölte: az OTP Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP) alig két hónapos működése alatt több mint 600 elfogadóhellyel kötöttek partneri szerződést, eddig több mint 100 munkáltató hozzávetőleg 700 kártyát osztott ki a dolgozók között. "Véleményünk szerint ezek az eredmények rendkívül szerények" - fogalmazott állásfoglalásában az MSZÉSZ. A hazai idegenforgalom szolgáltatói, és így különösen a kereskedelmi szálláshelyek - közöttük a szállodák - üzemeltetői számára ezek a hírek azért nyugtalanítóak, mert az elmúlt években a hazai vendégek forgalma rendkívül dinamikusan nőtt, ami alapvetően az üdülési csekk fokozatosan erősödő népszerűségének, elterjedésének volt köszönhető - írta a szövetség. Hozzáteszik: az érdekeltek körében köztudott, hogy az üdülési csekk forgalmazása, kedvezményes adózása 2011. szeptember 30-val megszűnik, ennek - a szövetség szerint - várhatóan az lesz a következménye, hogy a munkáltatók kivezetik azt a munkavállalóik számára nyújtott cafeteria eszközök sorából. A SZÉP kártya bevezetése már elkezdődött, de az előzetes várakozásoknál lassabban, és a bevezetést elősegítő szükséges marketing támogatás nélkül. A kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetői attól tartanak, hogy az üdülési csekk túl korai kivezetése, és az azt felváltó SZÉP-kártya az adatok szerinti lassú elterjedése negatívan hat - a 2008-2010 közötti pénzügyi és gazdasági válság miatt - egyébként is súlyos forgalmi visszaesés következményeivel szembesülő turizmusra. A KSH adatai szerint 2004-ben a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött összes 19,7 millió vendégéjszakának 45,3 százalékát, 2008-ban - a gazdasági válság első évében - az összesen 19,8 millió vendégéjszakának már 49,9 százalékát töltötték el hazai vendégek, azaz 2008-ban már minden második vendég belföldi volt. A szövetség szerint ebben meghatározó szerepe volt az üdülési csekk folyamatosan emelkedő népszerűségének. Az üdülési csekk forgalomból 2010. január-júliusban a kereskedelmi szálláshelyeken jelentkező 13,7 milliárd forint árbevétel - annak megadóztatása, a belföldi kereslet várttól eltérő alakulása miatt - 2011 hasonló időszakában 6,6 százalékkal 12,8 milliárd forintra, a szállodákban 8 milliárd forintról 15 százalékkal 6,8 milliárd forintra esett vissza. Ugyanebben az időszakban az üdülési csekk értékesítés 38 milliárd forintról 30 százalékkal 26,7 milliárd forintra csökkent. Ugyanakkor a hazai szállodák 2011. első félévi 52,334 milliárd forint szobaárbevétele lényegében a 2007. első félévi 52,159 milliárd forintnak felel meg, azaz - az azóta bekövetkezett kapacitásbővülés, s a magasabb minőségű szállodák arányának növekedése ellenére - az 5 évvel korábbi szinten van. "Ebben a helyzetben különösen nagy fontossága van a belföldi kereslet ösztönzésének, a hazai üdülés erőteljesebb promotálásának, ezért szükség van az ezt támogató eszközökre" - véli az MSZÉSZ. A szövetség álláspontja szerint jelen helyzetben - mikor a kereskedelmi szálláshelyek, s közöttük a szállodák rendkívüli gazdasági, pénzügyi nehézségekkel szembesülnek - érdemes lenne megfontolni, miként lehetne gyorsítani a SZÉP-kártyák bevezetését, népszerűsítését, amelyek különösen a közelgő gyenge forgalmú téli időszakban és főleg a vidéki szállodák esetében azok túlélésében meghatározó szerepet játszhatnak. "Okvetlenül fontosnak tartanánk, ha a SZÉP-kártya elterjedéséig - véleményünk szerint - legalább 2012. december 31-ig - megmaradna az üdülési csekkek adókedvezménye is, azaz a két cafeteria eszköz együttesen szolgálná a turizmusunk számára elengedhetetlen belföldi kereslet fejlődését" - áll az MSZÉSZ állásfoglalásában.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.